Ergonomia cognitiva: atenció i lectura - ATENLEC

Referència del grup:

GIUV2023-573

 
Descripció de l'activitat investigadora:

El grup ATENLEC utilitza la rigorosa metodologia de la psicologia experimental en l'estudi de processos cognitius com la percepció, l'atenció o la memòria, per a després idear noves formes d'aplicar els coneixements bàsics en situacions de la vida quotidiana, en particular, llegint o adquirint informació de senyals de trànsit o altres dispositius visuals. Per a fer-ho, utilitza tècniques de recerca avançades per a obtenir dades de comportament (per exemple, entorns virtuals en un simulador o experiments de laboratori informatitzats) i registres fisiològics (per exemple, moviments oculars, freqüència cardíaca o el registre encefalogràfic). Els estudis del grup ATENLEC contribueixen al progrés teòric i a l'aplicació pràctica en àmbits relacionats amb l'ergonomia cognitiva, dirigits tant a persones amb dificultats específiques (per exemple, dislèxia), com a la població general. El grup ATENLEC pertany a l'ERI-Lectura (https://www.uv.es/lectura) de la Universitat de València.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Acercar la teoria a la practica, investigando como la evidencia obtenida en la vida cotidiana puede enriquecer modelos teoricos sobre cognicion humana
  • Acercar la practica a la teoria, investigando bajo que condiciones los resultados de investigaciones basicas pueden generalizarse a la vida cotidiana
  • Contribuir a la practica basada en la evidencia, aportando resultados obtenidos con metodologias rigurosas para evaluar practicas profesionales
  • Desarrollar nuevas tecnologias y diseños para dar apoyo, tanto a personas con dificultades, como a cualquier persona en condiciones no optimas
 
Línies d'investigació:
  • Dislèxia adulta.El grup ATENLEC realitza estudis per avaluar les dificultats dels adults amb dislèxia amb les tasques de la vida quotidiana (per exemple, amb el processament de la informació textual en dispositius visuals) a fi de desenvolupar contramesures per compensar-hi les desigualtats.
  • Ergonomia de senyals de trànsit.El grup ATENLEC estudia com els conductors processen la informació proporcionada per la senyalització viària amb text i pictogrames, i n'avalua els efectes de les modificacions en el disseny, per optimitzar-ne la detecció, identificació, comprensió, recordació i presa de decisions.
  • Ergonomia de dispositius visuals.El grup ATENLEC du a terme investigacions sobre el tractament de la informació presentada a través de dispositius visuals (com per exemple, tauletes, telèfons mòbils, etc.), i n'avalua els efectes de les modificacions destinades a optimitzar-ne l'ús (com ara, l'ajuda durant la conducció).
  • Processament multimodal.El grup ATENLEC estudia la integració de la informació rebuda a partir de diferents modalitats sensorials en les tasques quotidianes (com és el cas de la integració de la informació textual presentada en senyals variables amb missatges auditius rebuts a través dels dispositius a bord).
  • Automatització de tasques i atenció.El grup ATENLEC analitza el processament de la informació i l'esforç mental en situacions multitasca quotidianes que impliquen la lectura, per exemple, per determinar la demanda d'atenció de cada tasca i les condicions que hi permeten optimitzar el rendiment.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JAVIER ROCA RUIZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
PILAR TEJERO GIMENOMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARINA PI RUANOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaSubstitut/a
MARINA PI RUANOCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
Francisca Dolores Serrano ChicaCol·laborador-aUniversidad de Granadaprofessor-a titular d'universitat
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Paraules clau:
  • Dislexia; Lectura; Inclusión
  • Señales de tráfico; Cognición; Rendimiento
  • Dispositivos visuales; Cognición; Rendimiento
  • Cognición; Multimodalidad; Rendimiento
  • Multitarea; Cognición; Rendimiento