Lectura i Escriptura: Tècniques i Recursos per a l'Aprenentatge - LETRA

Referència del grup:

GIUV2025-642

 
Descripció de l'activitat investigadora:

El grup d'investigació LETRA (Lectura i Escriptura: Tècniques i Recursos per a l'Aprenentatge) se centra en els processos cognitius, lingüístics i didàctics implicats en l'adquisició i desenvolupament de la lectura i l'escriptura, així com en la seua ensenyança per a l'aprenentatge i l'alfabetització. Des d'una perspectiva interdisciplinària, el grup empra metodologies diverses, incloent-hi anàlisis lingüístics, estudis sobre l'ensenyament, estudis d'intervenció educativa i experiments en entorns escolars i comunitaris. LETRA tracta temes com l'impacte de les característiques visuals i fonològiques de les lletres en l'aprenentatge, l'ensenyament adaptat a contextos multilingües i el disseny de recursos educatius innovadors per a millorar l'alfabetització en diverses poblacions. L'enfocament combina investigació fonamental amb aplicacions didàctiques que busquen transformar les pràctiques educatives a l'aula.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Explorar los procesos cognitivos y linguisticos del aprendizaje de la lectura y la escritura
  • Desarrollar y evaluar metodologias didacticas innovadoras
  • Transferir el conocimiento al ambito educativo
  • Adaptar la enseñanza a las necesidades de poblaciones especificas
 
Línies d'investigació:
  • Didàctica de la llengua i el seu impacte en l'ensenyament de la lectura.Anàlisi del paper de les característiques visuals i fonològiques de les lletres en l'aprenentatge de l'alfabetització en diverses llengües.
  • Metodologies per a l'ensenyament inicial de la lectura i l'escriptura.Avaluació de tècniques didàctiques per a l'ensenyança de la lectura i l'escriptura en l'Educació Infantil i Primària.
  • Processos de lectura i escriptura en contextos educatius multilingües.Estudi de la interacció entre diferents sistemes lingüístics i el seu impacte en l'ensenyança i l'aprenentatge.
  • Tècniques innovadores per millorar l'alfabetització en poblacions amb necessitats educatives específiques.Desenvolupament i avaluació de mètodes adaptats a estudiants amb diversitat funcional.
  • Recursos educatius per a l'ensenyament i l'aprenentatge en l'era digital.Disseny de materials i situacions d'aprenentatge que integren recursos digitals per a millorar l'alfabetització crítica i funcional.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ANA MARCET HERRANZDirector-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
Equip d'investigació
MANUEL PEREA LARACol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
ANA BACIERO DE LAMACol·laborador-aUniversidad Complutense de Madridprofessor-a ajudant-a doctor-a
RAQUEL ROS GARCIACol·laborador-aUniversitat de ValènciaPersonal Investigador/a
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
  • Educación primaria.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de la Llengua i la Literatura