L’Aula de Cinema de la Universitat de València exhibeix del 7 al 28 de maig una selecció de pel·lícules en torn de l’obra de William Shakespeare, considerat una figura fonamental de la literatura universal, que es projectaran en la sala d’actes Sanchis Guarner de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació tots els dimecres a les 18 hores.
El cinema, com totes i cadascuna de les arts, no podia ser alié a la influència de Shakespeare, existint innumerables i molt diverses versions cinematogràfiques de pràcticament totes les seues produccions teatrals. Aquest cicle, que inclou quatre variacions poc ortodoxes de ‘Macbeth’, ‘La fierecilla domada’, ‘Hamlet’ i ‘Othello’, confirma la universalitat de l’escriptor anglés i la seua vasta influència en la configuració dels relats més dispars.
El cicle comença aquest dimecres, 7 de maig, amb la projecció de ‘Trono de sangre’ (Kumonosu-jô, Akira Kurosawa, 1957), basada en la universal tragèdia de ‘Macbeth’ –una de les obres més reconegudes de Shakespeare–, la validesa de la qual ha perdurat fins l’actualitat. Així ho demostren les seues infinites i variades adaptacions cinematogràfiques, des de les versions d‘Orson Welles fins a la seua utilització com a punt de partida argumental en pel·lícules de gàngsters, i que troba en la versió d’Akira Kurosawa, ambientada en el Japó feudal, una de les seues representacions més aconseguides. El director japonés trasllada la història de traïció i ànsies de poder, inicialment atribuïda al personatge històric de Macbeth, a la societat japonesa del segle XVI on, inspirat per una estranya anciana i instigat per la seua dona, el general Taketori Washizu tractarà de convertir-se en el senyor del Castell del Nord mitjançant l’assassinat.
Dimecres 14 de maig es projectarà la ‘teen movie’ ‘Diez razones para odiarte’ (10 Things I Hate About You, Gil Junger, 1999), inspirada en ‘La fierecilla domada’, comèdia del bard anglés sobre la submissió de les dones respecte els seus marits, una mostra més de la universalitat i versatilitat dels seus arguments. Adaptada al context d’un institut nord-americà de finals dels noranta, la pel·lícula presenta la vida de la popular Bianca i la de la seua no tan sociable germana major, Kat. A causa de les estrictes normes de convivència que aplica el pare d’ambdues, Bianca es veurà obligada a buscar-li una parella a Kat, perquè el seu pare li permeta assistir al ball de l’institut en parella, la qual cosa durà a les germanes i als seus pretendents a diverses situacions d’embolic. La seua estrena va suposar el salt a la fama de Joseph Gordon-Levitt, Julia Stiles o també el malaguanyat Heath Ledger, els quals van assolir l’estatus d’estrelles adolescents arran de les seues interpretacions.
El cicle continuarà, el dimecres 21 de maig, amb la projecció i el posterior col·loqui al voltant d’‘El rey león’ (The Lion King, Rob Minkoff y Roger Allers, 1994), adaptació per a xiquets de la factoria Disney del clàssic de la literatura universal ‘Hamlet’, la gran tragèdia de Shakespeare sobre la venjança i les seues conseqüències al si d’una família. La pel·lícula, una de les més representatives de la ‘major’ nord-americana, narra la història de Simba, un jove lleó, i la seua cerca per recuperar el tron que li fou arrabassat a son pare pel seu oncle Scar, responsable també del seu bandejament. El film, un exemple més de l’omnipresència de l’univers shakespearià en la cultura, va destacar sobretot per la seua banda sonora, per la qual va rebre dos Premis Òscar en els apartats de millor banda sonora original (Hans Zimmer) i millor cançó original (Elton John y Tim Rice), així com el Globus d’Or a la Millor Comèdia o Musical de 1994.
La clausura del cicle serà el dia 28 de maig amb la projecció de la pel·lícula clàssica de cine negre ‘Doble vida’ (A Double Life, George Cukor, 1947), la qual narra la progressiva pèrdua de juí d’un actor de teatre durant la representació d’‘Otello’, en la qual el protagonista es torna incapaç de distingir entre realitat i ficció amb funestes conseqüències. Va destacar en la seua època la interpretació de Ronald Colman, el qual va guanyar amb aquesta el Premi Òscar a Millor Actor, així com la qualitat d’una narració que va suposar la nominació de Cukor a Millor Director i de l’equip de guionistes en la categoria de Guió Original.
Com és habitual en la programació de l’Aula de Cinema de la Universitat de València, cadascuna de les sessions comptarà amb una presentació prèvia i un col·loqui posterior, en el qual podrà participar el públic assistent. Totes les projeccions seran en versió original amb subtítols en castellà i l’entrada és lliure fins assolir l’aforament permés.
Data d'actualització: 6 de de maig de 2014 11:34.
Llista de notícies