Un estudi analitza el paper del futbol en la vertebració de la societat europea

Gràfic inclòs en l'estudi.

La Universitat de València ha participat en el projecte europeu Football Research in an Enlarged Europe (FREE), amb el qual s’ha pretès aconseguir una millor comprensió de la dimensió social, històrica, cultural, política i antropològica del futbol a l’Europa contemporània. De la recerca s’han derivat també una sèrie de recomanacions dirigides als clubs i als organismes de govern del futbol, així com als grups d’aficionats i institucions europees.

El projecte va ser seleccionat en una convocatòria sobre l’antropologia de la integració europea en el marc del 7è Programa Marc Europeu (FP7) i ha conclòs recentment després d’un període de treball de tres anys. El professor del Departament de Sociologia i Antropologia de la Universitat de València Ramon Llopis ha format part del consorci que ha dirigit aquesta recerca, en la qual s’integraven un total de nou universitats de vuit països (Polònia, França, Regne Unit, Espanya, Dinamarca, Alemanya, Àustria, Turquia i França) coordinades pel professor Albrecht Sonntag, director del Centre d’Estudis Europeus de l’Escola Superior de Gestió ESSCA (França). 

Entre altres múltiples qüestions, el projecte FREE ha explorat “fins a quin punt les competicions i cobertura mediàtica del futbol han creat una esfera pública o espai de comunicació europeu més enllà de les fronteres de la mateixa Unió Europea, en el qual pot desenvolupar-se un interès comú, una curiositat mútua i un diàleg intercultural espontani”, indica Ramón Llopis. Així mateix, s’han analitzat els canvis de percepció amb l’augment del caràcter transnacional dels partits de futbol així com per la mobilitat creixent de jugadors i aficionats.

Dels resultats de la recerca es desprèn, en opinió de Llopis, que el futbol és “una cosa important en la vida quotidiana de molts ciutadans europeus, i fins i tot aquelles persones que no estan particularment interessades per aquest esport no poden escapar dels discursos i dinàmiques de sociabilitat que produeix. Aquest fet és cert i independent de les barreres d’edat, sexe, classe social i territori”. “El futbol és més que un mer passatemps o producte d’entreteniment: en un món cada vegada més complex proporciona estructures de significat i reforça els sentiments d’identitat col·lectiva de la població”, agrega el professor de la Universitat de València.

Els resultats de les enquestes realitzades entre la població general durant el desenvolupament del projecte FREE han posat de manifest que el futbol, més que una força divisòria o font de rivalitat, “és un factor d’unitat entre la població europea –incloent aquelles persones que no estan interessades pel futbol–. I ho és en major mesura que les institucions polítiques, la geografia o fins i tot la democràcia. El futbol és, en certa manera, part del nexe que suposa “l’art i la cultura”, les quals són percebudes com un dels pilars de l’europeïtat”, explica Ramón Llopis.

El futbol és, d’altra banda, un tema d’intercanvi i conversa entre europeus de diferent origen, edat i classe social. Un 63,6% de les persones que es declaren aficionades afirmen que han parlat sobre futbol amb alguna persona d’un altre país europeu en els últims dotze mesos. És, per tant, un tema clau sobre el qual es pot establir una base comuna des de la qual procedir al diàleg. El futbol proporciona un tema de connexió a persones de diferents països, fins i tot a aquelles que no necessàriament han tingut accés a altres experiències de caràcter transnacional. De fet, entre la població europea interessada pel futbol, un 70% sol veure partits i resums de lligues de futbol diferents de la del seu país de residència, i un 53,4% segueix amb una certa assiduïtat els resultats i les notícies d’altres lligues europees en Internet i en les xarxes socials. Aquests fets, no obstant això, registren diferències significatives entre els països d’Europa occidental i alguns països de l’Est com Polònia, on els indicadors examinats registren puntuacions més baixes.

Així doncs, més que considerar el futbol professional com una activitat predominantment econòmica i el futbol base com una mera pràctica saludable, les autoritats i organismes competents haurien de ser conscients de l’ampli impacte sociocultural que el futbol té en la manera com els ciutadans perceben i entenen Europa. Per això, hauria de tenir-se en compte el desinterès creixent que la mercantilització del futbol està produint en molts aficionats. Les enquestes del projecte FREE han detectat que, entre les raons d’aquest desinterès, la resposta més freqüent té a veure amb els “aspectes monetaris”. Aquesta situació, a més, podria reduir a llarg termini l’impacte del futbol en la percepció d’unitat dels europeus.

Per la seua banda, la directora de l’Oficina de Projectes Europeus, Àngels Sanchis, subratlla que FREE “és un exemple de finançament comunitari dirigit a la recerca d’aspectes sociològics i no únicament tecnològics”. En la seua opinió, aquest projecte “demostra que les prioritats de la Comissió Europea no són solament aquelles amb impacte econòmic contrastat sinó també aquelles amb impacte social i cultural”.

Ramon Llopis és professor titular de Sociologia a la Universitat de València, on imparteix docència i investiga temàtiques relacionades amb l’esport, la cultura i l’oci. És president de l’Associació Espanyola de Recerca Social Aplicada a l’Esport (AEISAD) i abans d’iniciar la seua carrera acadèmica va ocupar llocs de responsabilitat tècnica i directiva en diverses companyies multinacionals. Ha sigut investigador visitant a la Universitat de Leicester (Regne Unit), a l’Institut Universitari Europeu (Itàlia), al Centre d’Estudis Olímpics (Suïssa) i a la Universitat de Cork (Irlanda). És autor i coautor de llibres com ara Fútbol postnacional (Barcelona, Anthropos, 2009), Groove Armada (amb John M. Williams, Londres, Mainstream, 2006), Ideal democrático y bienestar personal (amb M. García Ferrando, Madrid, CIS, 2011) i Megaeventos deportivos (Barcelona, UOC, 2012). Recentment ha publicat el llibre Spanish Football and Social Change (Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2015).

Més informació:
http://www.free-project.eu/Pages/Welcome.aspx

Data d'actualització: 12 de de febrer de 2016 07:00.

Llista de notícies