Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Investigació en trastorns específics de l'aprenentatge i comorbiditats (ITEAC) - ITEAC

Referència del grup:

GIUV2018-431

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup d'investigació ITEAC, que té el seu origen en 2009, se centra fonamentalment en els dos trastorns del neurodesenvolupament més freqüents: els Trastorns Específics de l'Aprenentatge (dislèxia, disortografia, dificultats en comprensió i expressió escrita, dificultats en el càlcul i en la resolució de problemes matemàtics) i en el Trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat (TDAH). Tots dos trastorns tenen una prevalença al voltant del 5-6%, amb gran persistència en l'adolescència i edat adulta, que ocasionen conseqüències negatives a nivell de funcionament personal, social, acadèmic o ocupacional (APA, 2014), raons que justifiquen el nostre interés en el seu estudi. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de les característiques dels trastorns específics de l'aprenentatge al llarg del cicle vital, anàlisi de l'impacte dels trastorns específics i comorbilitats en el pla personal, social, familiar, i ocupacional, així com l'anàlisi de programes de prevenció i intervenció en els trastorns específics de l'aprenentatge. Addicionalment, el grup ocasionalment s'interessa per altres temes com la prevenció i intervenció en...El grup d'investigació ITEAC, que té el seu origen en 2009, se centra fonamentalment en els dos trastorns del neurodesenvolupament més freqüents: els Trastorns Específics de l'Aprenentatge (dislèxia, disortografia, dificultats en comprensió i expressió escrita, dificultats en el càlcul i en la resolució de problemes matemàtics) i en el Trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat (TDAH). Tots dos trastorns tenen una prevalença al voltant del 5-6%, amb gran persistència en l'adolescència i edat adulta, que ocasionen conseqüències negatives a nivell de funcionament personal, social, acadèmic o ocupacional (APA, 2014), raons que justifiquen el nostre interés en el seu estudi. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de les característiques dels trastorns específics de l'aprenentatge al llarg del cicle vital, anàlisi de l'impacte dels trastorns específics i comorbilitats en el pla personal, social, familiar, i ocupacional, així com l'anàlisi de programes de prevenció i intervenció en els trastorns específics de l'aprenentatge. Addicionalment, el grup ocasionalment s'interessa per altres temes com la prevenció i intervenció en violència i assetjament escolar, l'impacte d'altres trastorns del neurodesenvolupament en el context familiar, l'anàlisi de variables afectives en l'aprenentatge de segones llengües i la formació del professorat de diferents etapes educatives
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar el perfil neuropsicologico y afectivo-motivacional de los trastornos especificos del aprendizaje, con y sin comorbilidades.
  • Analisis del impacto en el contexto familiar de los trastornos especificos del aprendizaje, con y sin comorbilidades.
  • Diseño y analisis de programas de prevencion e intervencion educativa basados en la evidencia en los trastornos especificos del aprendizaje.
 
Línies d'investigació:
  • Avaluació i intervenció educativa en trastorns específics de l'aprenentatge i comorbiditats..Aquesta línia tracta de millorar els nostres coneixements sobre els trastorns específics de l'aprenentatge i les seues comorbilitats al llarg del cicle vital, així com el disseny i l'anàlisi de l'efectivitat de programes de prevenció i intervenció basats en l'evidència empírica.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MANUEL SORIANO FERRERDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
VICENTE FELIX MATEOCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a associat-da
ELENA BLANCO ALONSOCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a
Mª CARMEN CONTRERAS GONZALEZCol·laborador-aConsejería Educación - Junta Andalucíatècnic-a
MANUEL R. MORTE SORIANOCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
FRANCISCO NIEVAS CAZORLACol·laborador-aUniversidad de Almeríaprofessor-a titular d'universitat
PILAR SANCHEZ LOPEZCol·laborador-aUniversidad de Almeríaprofessor-a titular d'universitat
Elisa Piedra MartínezCol·laborador-aUniversidad del Azuay - Cuenca (Ecuador)professor-a titular d'universitat
 
CNAE:
  • Educación preprimaria.
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Psicologia Evolutiva i de l'Educació
 
Paraules clau:
  • TDAH, Dislexia, DAM,...