Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Dona emprenedora i emprenedoria social - MEYES

Referència del grup:

GIUV2021-503

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'àmbit d'estudi d'aquest projecte de recerca són les dones emprenedores i l'emprenedoria social. A partir de la dècada dels 80 van sorgir els primers estudis sobre dones emprenedores i van revelar la diferència que existia entre empresàries i empresaris: característiques de l'empresa, motivacions per dedicar-se a l'activitat empresarial, valoracions dels principals obstacles a l'inici i durant el desenvolupament d'aquesta activitat, trets personals, forma de dirigir l'empresa o els sectors d'activitat escollits. Aquestes diferències justifiquen l'estudi de les dones emprenedores amb autonomia de la teoria empresarial convencional o estàndard, que es refereix a estudis que comparen les dones emprenedores amb l'homònim masculí. En aquest sentit, en les anàlisis de les dones empresàries, s'ha criticat l'ús dels sistemes de valors i la forma de pensar i actuar dels homes. Entre les qüestions més controvertides que s'han referit en els últims anys es troben les següents: (i) les motivacions de les dones emprenedores, (ii) l'emprenedoria com a factor de canvi social i (iii) les diferències entre els emprenedors i les emprenedores. Els estudis sobre emprenedoria social en economies...L'àmbit d'estudi d'aquest projecte de recerca són les dones emprenedores i l'emprenedoria social. A partir de la dècada dels 80 van sorgir els primers estudis sobre dones emprenedores i van revelar la diferència que existia entre empresàries i empresaris: característiques de l'empresa, motivacions per dedicar-se a l'activitat empresarial, valoracions dels principals obstacles a l'inici i durant el desenvolupament d'aquesta activitat, trets personals, forma de dirigir l'empresa o els sectors d'activitat escollits. Aquestes diferències justifiquen l'estudi de les dones emprenedores amb autonomia de la teoria empresarial convencional o estàndard, que es refereix a estudis que comparen les dones emprenedores amb l'homònim masculí. En aquest sentit, en les anàlisis de les dones empresàries, s'ha criticat l'ús dels sistemes de valors i la forma de pensar i actuar dels homes. Entre les qüestions més controvertides que s'han referit en els últims anys es troben les següents: (i) les motivacions de les dones emprenedores, (ii) l'emprenedoria com a factor de canvi social i (iii) les diferències entre els emprenedors i les emprenedores. Els estudis sobre emprenedoria social en economies desenvolupades i en desenvolupament suggereixen que l'emprenedoria social és un aspecte clau per a la creació i diversificació de l'activitat empresarial, el creixement econòmic, l'emancipació i l'empoderament de les dones. Per tant, aquest projecte es basa en la literatura sobre emprenedoria social per desenvolupar un marc que analitze el paper de les dones com a emprenedores socials.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar los factores criticos y contribuir a resolver las barreras a las que se enfrenta la mujer emprendedora
  • Identificar los factores clave de la mujer emprendedora en el emprendimiento social
  • Analizar las motivaciones de la mujer emprendedora en empresas sociales
  • Analizar el papel de la mujer emprendedora como papel de cambio social
  • Identificar el rol de la innovacion como parte del emprendimiento femenino
 
Línies d'investigació:
  • L'emprenedoria com a factor d'inclusió social de la dona emprenedora.Segons la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social (EAPN), els riscos d'exclusió social augmenten en els aturats, els baixos nivells d'educació, les dones, els malalts i els membres de grups ètnics.
  • L'empoderament de la dona emprenedora.La mesura definitiva de l'empoderament de les dones rau en els èxits obtinguts amb la seua pròpia agència a l'hora de triar en quines empreses operar i en quines causes socials invertir.
  • La dona com a element clau de l'emprenedoria social.Inclusió social no només de la dona emprenedora a través de la creació de la seua pròpia empresa, sinó també com a creadora d'oportunitats per als més desfavorits, donades les seues característiques intrínseques.
  • Les barreres de la dona emprenedora.Les barreres empresarials a què s'enfronten les dones es poden explicar a través de 5 factors clau: dificultats amb infraestructures i formació, com a conseqüència del gènere, burocràtiques i financeres, competitives i de conciliació.
  • Les motivacions de la dona emprenedora.Les dones, com els homes, s'inicien en l'activitat empresarial per diversos motius que poden ser extrínsecs, intrínsecs o transcendentals. Entre les dones, els motius intrínsecs i transcendentals hi tenen més pes.
  • Les polítiques emprenedores basades en la inclusió social.Les polítiques d'"inclusió empresarial" es defineixen com aquelles que donen suport a l'inici d'un negoci viable com un dret i ajuden les persones desfavorides per superar les barreres a l'emprenedoria.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ALICIA MAS TURDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
SONIA DASI RODRIGUEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ANDREA REY MARTIMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
PAU SENDRA PONSMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
MARIA ORERO BLATMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
MARIA ANGELES ESCRIBA MORENOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ANTONIA MOHEDANO SUANESCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA DOLORES GARZON BENITEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Norat Roig TiernoCol·laborador-aUniversitat Politècnica de Valènciaprofessor-a titular d'universitat
NURIA CHAPARRO BANEGASCol·laborador-aUniversitat Politècnica de Valènciatècnic-a superior d'investigació
JULIAN MONTORO RODRÍGUEZCol·laborador-aUniversity Of North Carolina At Charlotteprofessor-a
 
CNAE:
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Direcció d'Empreses 'Juan José Renau Piqueras'
 
Paraules clau:
  • Emprendimiento; inclusión social
  • Empoderamiento; mujer emprendedora
  • Mujer emprendedora; emprendimiento social
  • Mujer emprendedora
  • Motivaciones;Mujer emprendedora
  • Políticas emprendedoras; inclusión social