Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

València salut mental i estigma - VALSME

Referència del grup:

GIUV2023-590

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Som el grup de recerca VALSME (València Salut Mental i Estigma). La nostra activitat investigadora s'ha desenvolupat en tres àrees: (1) els problemes de salut mental en els estudiants universitaris; (2) l'estigma social cap a la malaltia mental durant l'educació superior, i (3) la relació entre els estils de vida saludables i la salut mental. El nostre grup va ser pioner en la identificació mitjançant enquestes de l'alta prevalença de problemes de salut mental (ansietat, depressió i ideació suïcida) en estudiants de Medicina de la universitat pública espanyola. Aquestes avaluacions són necessàries per a sensibilitzar l'alumnat, reduir l'autoestima i, si escau, promoure la recerca d'ajuda professional. També hem contribuït a visibilitzar la magnitud d'aquesta problemàtica i a sensibilitzar els professionals mitjançant l'organització de cursos i tallers en fòrums científics en els àmbits de la salut mental i l'educació superior. El nostre grup també ha detectat la presència d'estigma públic (estereotips, prejudicis i discriminació) cap a les persones amb malaltia mental en estudiants dels graus de Medicina, Psicologia i Odontologia. En col·laboració amb el teixit associatiu, hem...Som el grup de recerca VALSME (València Salut Mental i Estigma). La nostra activitat investigadora s'ha desenvolupat en tres àrees: (1) els problemes de salut mental en els estudiants universitaris; (2) l'estigma social cap a la malaltia mental durant l'educació superior, i (3) la relació entre els estils de vida saludables i la salut mental. El nostre grup va ser pioner en la identificació mitjançant enquestes de l'alta prevalença de problemes de salut mental (ansietat, depressió i ideació suïcida) en estudiants de Medicina de la universitat pública espanyola. Aquestes avaluacions són necessàries per a sensibilitzar l'alumnat, reduir l'autoestima i, si escau, promoure la recerca d'ajuda professional. També hem contribuït a visibilitzar la magnitud d'aquesta problemàtica i a sensibilitzar els professionals mitjançant l'organització de cursos i tallers en fòrums científics en els àmbits de la salut mental i l'educació superior. El nostre grup també ha detectat la presència d'estigma públic (estereotips, prejudicis i discriminació) cap a les persones amb malaltia mental en estudiants dels graus de Medicina, Psicologia i Odontologia. En col·laboració amb el teixit associatiu, hem organitzat diferents activitats basades en la interacció entre estudiants i pacients/usuaris amb malaltia mental greu. Les intervencions de contacte directe (xarrada-col·loqui) i indirectes (audiovisuals) afavoreixen actituds més positives cap a la malaltia mental en els futurs professionals sanitaris. En l'actualitat, la nostra recerca s'ha ampliat al coneixement dels hàbits de vida saludables i la seua relació amb les variables de salut mental en la població general i en poblacions específiques (Psiquiatria de l'estil de vida). El grup de recerca té experiència en la realització i l'anàlisi d'enquestes per a fer un seguiment tant de l'estigma públic com dels problemes de salut mental en l'àmbit de l'educació superior. Tenim experiència en el disseny d'estratègies per a reduir l'estigma basades en el contacte i adreçades específicament a estudiants de graus de la salut. També tenim experiència en l'avaluació de l'estil de vida des d'una perspectiva multidimensional utilitzant l'eina SMILE, que permet per primera vegada l'anàlisi simultània i integral de tots els hàbits saludables contemplats en les definicions científiques actuals del constructe estil de vida: dieta, activitat física, son, consum de substàncies, suport social, gestió de l'estrès i exposicions ambientals. El treball realitzat durant els últims 5 anys ha contribuït al coneixement científic en aquestes tres àrees mitjançant la difusió dels resultats en congressos i revistes científiques. L'objectiu final del grup és implementar estratègies per a millorar els resultats en cadascuna de les àrees.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Estudiar los componentes del estigma publico hacia la enfermedad mental en estudiantes universitarios y su evolucion en el tiempo.
  • Evaluar la eficacia de estrategias de contacto, directo e indirecto, para reducir el estigma hacia la enfermedad mental en estudiantes universitarios
  • Avanzar en el conocimiento sobre la interconexion entre la salud mental y los diferentes habitos de vida saludable en las diferentes poblaciones.
  • Avanzar en la identificacion de factores de riesgo y proteccion de los principales problemas de salud mental en el estudiantado universitario.
  • Establecer sinergias con grupos de investigacion internacionales para detectar y abordar los problemas de salud mental en la educacion superior.
 
Línies d'investigació:
  • Salut mental en l'estudiantat universitari.Avaluació dels problemes de salut mental més freqüents: depressió, ansietat, ideació suïcida, insomni, abús de substàncies. Enquestes en línia mitjançant qüestionaris de cribratge i sèries cronològiques sobre prevalença i els determinants. Identificació de perfils de risc.
  • Estigma públic cap a la malaltia mental en l'estudiantat universitari.Estudis observacionals sobre els components de l'estigma i la seua relació amb la familiaritat amb la malaltia mental. Disseny i avaluació de l'eficàcia de les estratègies de contacte directe i indirecte (en entorns virtuals) per reduir l'estigma públic en l'alumnat.
  • Estils de vida i salut mental (LIFE-SAM).Avaluació dels hàbits saludables mitjançant eines que permeten una anàlisi integral i multidimensional de l'estil de vida. Conèixer el patró d'interaccions entre els hàbits saludables i la salut mental en la població general i en poblacions específiques ("Lifestyle Psychiatry").
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
VICENTE BALANZA MARTINEZDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
JUAN C RUIZ RUIZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
INMACULADA FUENTES DURACol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Beatriz Atienza CarbonellCol·laborador-aFundación de la Comunidad Valenciana Universidad Internacional de Valenciaprofessor-a ajudant-a doctor-a
Jose Cervera MartinezCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
 
CNAE:
  • Otra investigación y desarrollo experimental en ciencias naturales y técnicas.
  • Otras actividades sanitarias.
 
Paraules clau:
  • salud mental; estudiantes universitarios; encuestas; factores de riesgo y protección; depresión; ansiedad; suicidio; insomnio; drogas; alcohol
  • estigma público; enfermedad mental; estudiantes universitarios; estereotipos; prejuicios; discriminación; contacto directo; contacto indirecto
  • estilo de vida; lifestyle; salud mental; dieta; nutrición; sueño; actividad física; apoyo social; gestión del estrés; abuso de sustancias