Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació i Política Científica. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Grup de Recerca sobre Sexe i Gènere a l'Antiguitat - GRESGA

Referència del grup:

GIUV2026-031

 
Descripció de l'activitat investigadora:

L'activitat del grup es desenvolupa dins l'àrea de la Filologia Grega, per la qual cosa té sempre com a base i objectiu alhora l'anàlisi dels texts. Dins d'aquest marc s'inscriuen línies de recerca diferents per la metodologia i objectius de cadascuna: part del grup estudia l'expressió de les dones com a grup de parlants, necessàriament heterogeni, però que comparteix trets sociolectals que les identifiquen; tot el grup s'ocupa de l'anàlisi de texts de tota procedència, tant del conjunt de gèneres de la literatura grega antiga, inclosa llur recepció dins les tradicions literàries contemporànies i posteriors, com de la resta d¿usos de l'escriptura dins sia dels àmbits públics com de l'esfera privada; tot el grup aborda també la transferència del discurs escrit als plans social i cultural, tot avaluant la interinfluència de llengua -i de la literatura com a creació lingüística que és- i discurs social.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • L'objectiu principal del grup és el d'inserir la recerca de la Filologia Grega dins els estudis de gènere, amb els quals pretenem convergir. La distinció entre la problemàtica de sexe, pròpia dels usos socials, culturals i religiosos, i la de gènere, pròpia de la conceptualització de l'oposició de femení i masculí com a constructe de la llengua, del pensament i del dret, permet de separar eines metodològiques diferents, complementàries sempre per a una investigació exhaustiva. L'estructura metodològica de les línies d'investigació suara descrites són les pròpies de la Filologia Grega, i per extensió de la Filologia Clàssica: anàlisi del text a partir d'ell mateix mitjançant la identificació i explicació de tots els fenòmens fonològics, morfològics, sintàctics, semàntics i estilístics que el caracteritzen; comparació del text amb aquells amb què guarda afinitat, ni que sigui parcial; i atenció a la seua transmissió, amb la finalitat de restaurar -amb l'excepció de la documentació material arribada per via arqueològica, tant epigràfica com papirològica- el text original en la mesura en què sigui possible. Per a aquestes tasques comptem amb un ampli ventall de disciplines auxiliars, sense oblidar-ne les modernes com ara el tractament digital dels texts o les aplicacions de l'arqueoastronomia, per esmentar-ne només dues. Objectius concrets de les activitats en curs són els següents: establiment dels trets identificatius del sociolecte femení, amb atenció a les èpoques i als gèneres literaris en què es documenta; estudi del tractament del gènere gramatical femení al llarg de la història de la llengua grega, amb una especial atenció a les actituds de discriminació, negligència, ocultació o confusió; aplicació de l'anàlisi de gènere a texts no literaris propis de la medicina i del dret, amb la finalitat d'avaluar les condicions reals de la vida de les dones; i estudi dels mitemes emprats pels autors literaris per a l'expressió del discurs femení o per a la caracterització de personatges femenins -humans o no-. Sempre al costat de la recerca, un objectiu de divulgació resulta igualment necessari per al foment i millora del debat. Per això es contempla també una doble acció, d'una banda la convocatòria de reunions obertes en format híbrid, presencial i en línia, dins un seminari permanent que s'articularà al voltant de temes preestablerts amb un calendari trimestral; i d'una altra banda mitjançant el manteniment d'un blog que inclourà informacions diverses -activitats congressuals; publicacions; notícies sobre cursos, beques, intercanvis- i una bibliografia especialitzada
 
Línies d'investigació:
  • Llengua i gènere.Pendent
  • Literatura i gènere.Pendent
  • Didàctica de les llengües clàssiques des de la perspectiva de gènere.Pendent
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JORDI REDONDO SANCHEZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
SANDRA PEREIRA VINAGRECol·laborador-aUniversidade de LisboaInvestigador-a
KERASIA STRATIKICol·laborador-aHellenic Open University.Professor-a titular d'universitat
DANIELA TOSHEVACol·laborador-aSs. Cyril and Methodius University in SkopjeProfessor-a titular d'universitat
SABIRA HAZDAREVICCol·laborador-aUniversity of ZadarProfessor-a titular d'universitat
 
CNAE:
  • Educación universitaria
 
Estructura associada:
  • Filologia Clàssica
 
Paraules clau:
  • FILOLOGIA CLÀSSICA
  • GÈNERE
  • LITERATURA
  • ANTIGUITAT
  • LLENGUA I LITERATURA