
Aquest dilluns, dia 9, s'ha presentat a Castelló el llibre ‘Estudio nutricional de la población adulta de la provincia de Castellón: Implicaciones sobre la salud’. Va ser en la Fira del Llibre. Els autors són els professors Jordi Mañes Vinuesa i José Miguel Soriano del Castillo, del Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València. Aquest estudi ha estat realitzat gràcies a la col·laboració del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Castelló, Banc Bilbao Biscaia Argentaria, Abbott Laboratories, SA, i Lilly Espanya. La publicació ha estat realitzada pel servei de Publicacions de la Diputació de Castelló.
El llibre arreplega l'estudi que s'ha realitzat des de l'any 2005, coordinat per ambdós investigadors, amb una mostra representativa de les nou comarques de la província de Castelló. Entre unes altres, destaquen les següents conclusions:
1. El percentatge de sobrecàrrega i d'obesitat és del 14,4 i 34,4%, respectivament i el risc de desenvolupar obesitat és major en els homes, en persones d'edat avançada, en zones rurals i en els grups socials amb menors nivells de renda i educatius.
2. En la província de Castelló, més de la meitat de la població estudiada es va declarar sedentària. El percentatge dels que practicaven esport disminueix amb l'edat.
3. El percentatge de fumadors regulars ha estat d'un 22,4%, valor inferior al percentatge de la Comunitat Valenciana.
4. La ingesta energètica mitjana de la població adulta de Castelló obtinguda ha estat de 1.932,6 kcal/persona/dia, sent major en homes que en dones.
5. Els percentatges d'energia total estimats per a cadascun dels macronutrients ha estat d'un 40,0% per als carbohidrats, un 17,9% per a les proteïnes i d'un 37,4% per als greixos, aquests valors difereixen dels recomanats per la majoria dels organismes nacionals i internacionals (>50, 13 i <30-35%, respectivament).
6. Les aportacions energètiques dels tipus de greixos han estat 12,1% per a les saturades, del 16,8% per a les monoinsaturades i del 5,0% per a les poliinsaturades. El consum de colesterol mig va anar de 333,3 mg/persona/dia, valor que supera tant en homes com per a les dones al recomanat per a la població espanyola (<100 mg/1.000 kcal).
7. El consum mig de fibra dietètica ha estat de 20,0 g/persona/dia i el consum d'alcohol va representar al voltant del 1,1% de l'aportació energètica total. Per a ambdós la ingesta va ser superior per als barons (20,5 g/persona/dia i 2,6% de l'aporte energètic total) enfront de les dones (19,8 g/persona/dia i 0,3% de l'aportació energètic total).
8. Per a la ingesta de vitamines i minerals s'han superat, en general, les recomanacions dietètiques existents, i aquells valors inferiors observats en ambdós sexes són per a alguns rangs d'edat de la població adulta.
9. Quant als hàbits de consum alimentari s'observa que el consum de llet és similar a les dades nacionals, però per sota de les recomanacions per a aquest grup d'aliments. És important destacar que el consum d'oli d'oliva en la província de Castelló és superior enfront del de gira-sol. D'altra banda, quatre de cada deu habitants de la província de Castelló consumeixen habitualment algun tipus de beguda alcohòlica, sent aquest valor el doble en homes que en dones.
10. Dels aliments consultats es reflecteix un interés pels aliments funcionals i “light”, sent majoritàriament lactis per a ambdós, el que implica que la població de Castelló està merament conscienciada en temes de salut i alimentació.
11. Un 32,8% de la població adulta de Castelló pateix alguna malaltia crònica, destacant la hipertensió. Al voltant d'un 14% manifesta estar realitzant algun règim dietètic, sent majoritàriament de tipus hipocalòric. Aproximadament un 30% de la població estudiada realitza algun menjar fora de la llar i un poc més del 34% se salta algun menjar
Data d'actualització: 9 de de maig de 2011 09:39.
Llista de notícies