Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

Durant els passats dies 1 i 2 de juny, experts, professionals i acadèmics de tot el país van analitzar el procés de transformació de la televisió durant les Jornades CONTD – Continguts per a la Televisió Digital. Aquest fòrum, organitzat pel Màster en Continguts i Formats Audiovisuals de la Universitat de València, ha complit i reforçat les expectatives creades en edicions anteriors. La trobada ha aconseguit una àmplia i representativa assistència dels diferents sectors de l'audiovisual espanyol i ha superat amb escreix totes les previsions dels seus organitzadors. Durant les jornades s'han contemplat les diferents visions entorn del nou model televisiu: el paper dels usuaris davant de la TDT, els nous models de negoci, el paper dels continguts, la nova llei de l'audiovisual, etc. Açò ens ha permés construir una reflexió útil i necess&agragrave;ria en aquest moment preregulatori, en el que el diàleg entre Administració, indústria i agents socials, tal vegada, no ha tingut suficient presència. 

Algunes conclusions d'aquestes jornades ens parlen que el nou model audiovisual resultant de l'encesa digital comportarà noves opcions de negoci en el marc de la indústria cultural televisiva. Tampoc cal perdre de vista que el procés també obrirà nous drets i oportunitats a la ciutadania. En aquest context, les televisions públiques i privades hauran de redefinir la seua posició estratègica respecte al seu públic, però també en relació amb els seus continguts i plataformes de distribució. Respecte a la producció audiovisual, s'alteraran les seues rutines de treball, i conceptes com  multidifusió, multiplataforma, fluxos en xarxa o coproducció tindran un valor afegit.

La televisió pública haurà d'esforçar-se a trobar la marca diferenciadora. En aquest sentit, haurà d'apostar per uns continguts de qualitat que facen compatibles, en la mesura que siga possible, l'entreteniment amb la pluralitat i la diversitat representada en la societat. Per la seua banda, les televisions privades, que són necessàries en un mercat competitiu, no han de perdre de vista la seua vocació de servei públic.

La convergència tecnològica permetrà que la televisió busque noves plataformes de difusió, de manera que una part dels continguts dels canals tradicionals acabarà migrant cap a altres formes de visualització. Aquest fet demostra, una vegada més, que els continguts sempre seran prioritaris en la comprensió del fenomen televisiu. A aquest respecte, cal destacar la importància que juga el talent en el nou espai televisiu. Aquest no es troba sempre en les televisions, per la qual cosa s'haurà de buscar en el carrer, en els centres de formació o allí on fóra necessari. En aquesta línia, els recursos econòmics que financen la nova televisió hauran d'estar a disposició dels nous models de la cadena productiva de la indústria audiovisual pública o privada.

L'enteniment entre els diferents agents del sector audiovisual i l'Administració és ara més necessari que mai, donat el delicat moment econòmic i social pel que travessem i la transcendència que comporta la definició d'un nou model televisiu. La nova llei, que ordene el funcionament de la indústria televisiva, i el Consell de l'Audiovisual s&oaoacute;n necessaris, a fi d'aglutinar un conjunt de mesures regulatòries disperses i poder donar més transparència al seu funcionament. L'autoregulació o la regulació a partir d'un conjunt de mesures d'acompanyament successives no ens han portat enlloc. És necessari construir un model fort, previsor i obert als canvis que la Societat de la Informació i del Coneixement ens demanda. Un model que, sens dubte, va més enllà de la presència o no de la publicitat en els mitjans de titularitat pública.

Organització Jornades CONTD