BibliotequesUVUniversitat de València Logo del portal

  • Butlleti ONUBIB 4 2021

    28/12/21

    Butlleti ONUBIB 4 2021

    Aquest és l'últim Butlletí de 2021. Moment de fer balanç de l'any.
    Una vegada més, la pandèmia de COVID-19 ha marcat moltes de les activitats de les Nacions Unides. La pandèmia ha provocat, possiblement, la crisi socioeconòmica i de salut pública mundial més greu que el món ha enfrontat en l'últim segle, exacerbant les desigualtats preexistents i sistèmiques i amenaçant els mitjans de vida i el benestar a llarg termini de centenars de milions de persones. L'Organització Mundial no podia mirar cap a un altre costat i és lògic que moltes de les seues activitats s'hagen vist marcades per aquesta circumstància. Per això, a més de la secció especial dedicada a “La Nacions Unides i la pandèmia del coronavirus (COVID-19)”, el lector trobarà referències en totes les seccions a l'efecte de la pandèmia en tots els sectors d'activitat de l'Organització. Estem segurs que la pandèmia no tardarà molt més a desaparéixer, però els seus efectes es deixaran notar a molt major llarg termini i és necessari que l'Organització afronte aqueixos efectes a fi de complir els seus fins. Per això, no és d'estranyar que el tema del debat general triat per al 76 ° període de sessions de l'Assemblea General haja sigut: “Construir resiliència a través de l'esperança: recuperar-se del COVID-19, reconstruir de manera sostenible, respondre a les necessitats del planeta, respectar els drets de les persones i revitalitzar les Nacions Unides”.
    Un altre dels àmbits que ha marcat l'activitat de l'Organització d'aquest últim quadrimestre amb especial intensitat ha sigut el medi ambient. El lector trobarà puntual informació sobre la Conferència sobre el canvi climàtic (COP26) celebrada del 31 d'octubre al 12 de novembre de 2021 a Glasgow (el Regne Unit). Però les activitats de Nacions Unides sobre medi ambient i canvi climàtic van molt més allà i, especialment, desitgem destacar la Resolució 48/13, adoptada el 8 d'octubre de 2021, pel Consell de Drets Humans de les Nacions Unides, que va reconéixer amb especial contundència que tindre un medi ambient net, saludable i sostenible és un dret humà.
    Encara que el lector trobarà informació sobretot el conjunt de totes les activitats dutes a terme per l'Organització aquest últim trimestre, entre les quals es troba el 76 període de sessions de l'Assemblea General o diversos informes de balanç de la situació en diversos àmbits de l'any 2021, volem destacar, finalment, un informe d'especial importància: l'Informe del Secretari General sobre "El nostre programa comú", que mira cap als pròxims 25 anys i representa la visió del Secretari General sobre el futur de la cooperació mundial i la revitalització del multilateralisme inclusiu, en xarxa i eficaç.
    Sens dubte l'any 2021 ha sigut complex. Tots els anys ho són. Però la nostra esperança està en la capacitat de l'ésser humà per a superar totes les adversitats, quan té instruments eficaços per a fer-ho. I en aquest sentit, l'Organització de les Nacions Unides és, sens dubte, un instrument indispensable. El repte per als Estats és fer-la cada dia més eficaç i eficient. Esperem que l'any 2022 siga un pas important en aquesta direcció.
    Acabem, com sempre, demanant als nostres lectors que continuen ajudant-nos en la nostra reflexió contínua, fent-nos arribar les seues crítiques, suggeriments o propostes perquè estiguem a l'altura del que la societat i les Nacions Unides reclamen de nosaltres. Estem especialment agraïts per l'increment de subscripcions a aquest Butlletí de ONUBIB. El nostre únic interés és el servei públic i la difusió de l'activitat de les Nacions Unides.
    Ens despedimi amb els nostres millors desitjos de pau, desenvolupament i cooperació per a l'any 2022.