GIUV2013-081
El grup d'Investigació en Ensenyament de Llengües (GIEL), com a grup de Didàctica de la Llengua, estudia les relacions dels elements del sistema didàctic (ensenyament, aprenentatge, continguts) en l'ensenyament de llengües primeres i estrangeres, en contextos multilingües i en les diferents etapes del sistema educatiu (Infantil, Primària, Secundària, Universitat). Els seus focus d'investigació principals són la didàctica de la llengua escrita, entesa aquesta com a procés i com a pràctica social, i l'ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, des de la perspectiva de la incidència de la reflexió sobre les llengües en el desenvolupament de la competència fique i interlingüïstica dels alumnes i en la millora dels usos. En tots dos casos, s'atén el tractament integrat de les llengües en contextos multilingües i al paper de les TIC a les aules en relació amb l'aprenentatge de llengües. Des del punt de vista metodològic, es concedeix especial atenció a la investigació en situació natural d'aula i al disseny fonamentat de dispositius d'intervenció (seqüències didàctiques per a aprendre a escriure i per a aprendre gramàtica), que es constitueixen al seu torn en macrocontextos...El grup d'Investigació en Ensenyament de Llengües (GIEL), com a grup de Didàctica de la Llengua, estudia les relacions dels elements del sistema didàctic (ensenyament, aprenentatge, continguts) en l'ensenyament de llengües primeres i estrangeres, en contextos multilingües i en les diferents etapes del sistema educatiu (Infantil, Primària, Secundària, Universitat). Els seus focus d'investigació principals són la didàctica de la llengua escrita, entesa aquesta com a procés i com a pràctica social, i l'ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, des de la perspectiva de la incidència de la reflexió sobre les llengües en el desenvolupament de la competència fique i interlingüïstica dels alumnes i en la millora dels usos. En tots dos casos, s'atén el tractament integrat de les llengües en contextos multilingües i al paper de les TIC a les aules en relació amb l'aprenentatge de llengües. Des del punt de vista metodològic, es concedeix especial atenció a la investigació en situació natural d'aula i al disseny fonamentat de dispositius d'intervenció (seqüències didàctiques per a aprendre a escriure i per a aprendre gramàtica), que es constitueixen al seu torn en macrocontextos d'investigació.
Giel compta amb investigadors en ensenyament de llengües primeres, segones i estrangeres (castellà, català, anglés i francés). El seu precedent va ser el grup Àgora (GR00-75), que va iniciar la seua trajectòria en 1997 amb un primer projecte "Ensenyament de llengües i interacció comunicativa" (GR2001-101), en el qual van establir les bases d'una investigació didàctica centrada en plantejaments comunicatius i en l'estudi de les interaccions dels diferents elements del sistema didàctic (ensenyament-aprenentatge-continguts).
Les línies preferents d'investigació de Giel són:
Didàctica de la llengua escrita en contextos multilingües
Des de la perspectiva dels gèneres discursius, mitjançant el disseny i la implementació de seqüències didàctiques com a dispositiu metodològic d'investigació didàctica. A aquesta línia corresponen els projectes del grup: "Consecucions i dificultats en l'escriptura d'una autobiografia lingüística" (UV-AE-08_2442); "Análisi de l'escriptura d'una autobiografia lingüística i d'un text d'opinió en estudiants de diferents nivells educatius en distintes llengües" (GVA/2009/105), "Dificultats d'escriptura amb textos argumentatius i explicatius i intervenció didàctica" (UV-INV-AE11-42019) i el projecte "Llaura l'escriptura! Millorar l'expressió escrita per garantir l'equitat de l'alumnat" (Recercaixa-ACUP, projecte 2015ACUP00175), en col·laboració amb el grup GREAL de la UAB.
En relació amb l'ensenyament-aprenentatge de la comprensió lectora el grup ha desenvolupat dos projectes centrats en les pràctiques de mestres novells sobre lectura no ficcional: "Análisis de las prácticas de los maestros noveles en relación con el desarrollo de la competencia lectora de los alumnos en Educación primaria" (UV-INV-PRECOMP13-115492) i "La comprensión lectora y el aprendizaje de contenidos en el aula: análisis de las prácticas de los docentes noveles" (GV2015-058). Des de la perspectiva del comportament lector, el projecte "El papel de los signos de puntuación (comas) durante la lectura" (GV/2020/074) aborda la incidència d'aquests elements sintàctic-discursius en la comprensió lectora dels estudiants.
Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, des d'una doble perspectiva:
Gramàtica escolar, com a reflexió fique i interlingüïstica i en relació amb el domini de la llengua escrita, el grup desenvolupa el projecte "La elaboración de una gramática escolar interlingüística: hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (EGRAMINT)" (MCIN-AEI-PID2019-105298RB-I00), que planteja construir una gramàtica escolar interlingüïstica que conjumine l'objecte d'ensenyament i aprenentatge amb els procediments metodològics necessaris perquè mestres i professors puguen desenvolupar un ensenyament reflexiu de les llengües a l'aula i fomentar així el desenvolupament de la competència multilingüe. És a dir, pretenem una gramàtica escolar interlingüïstica que conjumine el quin i el com ensenyar gramàtica amb quina gramàtica s'aprén i com es construeixen les nocions gramaticals bàsiques. El precedent d'aquest treball ha sigut la investigació sobre l'activitat metalingüística dels estudiants, en col·laboració amb el grup Greal (UAB) en els projectes "La actividad metalingüística en situaciones plurilingües" (MEC-SEJ2006-10417-EDUC); "La incidencia de la reflexión sobre la lengua en la construcción de la competencia escrita" (MCINN-EDU2011-26039) i "Enseñar a escribir: reflexión gramatical y estrategias de autorregulación" (MEconomía i Competitivitat-EDU2015-64798-R.
Historiografia de l'ensenyament gramatical, línia que es desenvolupa en col·laboració amb la Universitat de Cadis en el projecte "Idees lingüístiques i pedagògiques en la premsa espanyola del segle XIX" (PGC2018-098509-B-I00) i amb la Universitat de Buenos Aires, en els projectes "La configuración de la gramática escolar argentina (1863-1922)" (Conycet, PIP 11220100100218) i "Los inicios de la gramática escolar en La Argentina (1863-1922)" (UBACyT 20020170200203BA). En relació amb aquesta línia d'investigació, GIEL és el promotor i organitzador dels "Congresos Internacionales sobre la enseñanza de la gramática", dels quals s'han celebrat tres edicions (Congram 2014 i 2016, València; Congram 2019, Barcelona). A aquestes dues grans línies, cal afegir l'ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres en relació amb l'adquisició d'aspectes gramaticals i pragmàtics ("La competencia pragmática contrastiva e intercultural", I+D PB96-0773) i en relació amb l'estudi de la identitat i de l'ansietat).
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Avanzar en el conocimiento de los logros y las dificultades de los estudiantes (en diferentes cursos y niveles educativos) en su aprendizaje de la lectura y la escritura en las lenguas del sistema escolar valenciano, para elaborar propuestas que mejoren su enseñanza y el tratamiento integrado de las mismas.
- Analizar el papel de la enseñanza de la gramatica, como atencion a la forma y como reflexion sobre la lengua, en el desarrollo de la comprension y expresion de los estudiantes, tanto en lenguas primeras como extranjeras.
- Investigar sobre la conceptualizacion de los contenidos gramaticales y sobre su papel en la mejora de la expresion escrita.
- Estudiar las formas de revision de textos de los alumnos en situacion escolar y de los procesos de comprension lectora asociados a ellas.
- Diseñar e implementar secuencias didacticas como dispositivos de intervencion en aula que permitan la investigacion sobre la enseñanza de la gramatica, de la comprension lectora y de la expresion escrita, tanto en lenguas primeras como en lenguas extranjeras.
- Investigar la historia de la enseñanza de la lengua, y de la gramatica escolar en particular, para establecer las lineas de continuidad y de ruptura con los planteamientos actuales.
- Analizar la actuacion de maestros y profesores en relacion con la enseñanza de lenguas.
- Investigar sobre el papel de las TIC en el aprendizaje de lenguas, especialmente en relacion con la lengua escrita y la literatura.
- Didàctica de la llengua escrita.Didàctica de la llengua escrita (castellà-català-francés-anglés) en contextos multilingües des de la perspectiva dels gèneres discursius (amb atenció a aspectes gramaticals i pragmàtics i a les TIC) mitjançant el disseny i la implementació de seqüències didàctiques com a dispositiu metodològic d'investigació didàctica.
- Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica.Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica. La configuració de la gramàtica escolar des de plantejaments interlingüïstics i en relació amb el domini de la llengua escrita. La investigació historiogràfica sobre la gramàtica escolar.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
MARIA JOSE GARCIA FOLGADO | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
MARIA DOLORES GARCIA PASTOR | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
RAQUEL SANZ MORENO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
AINA REIG GASCON | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctora/Doctor |
ALICIA MARTI CLIMENT | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
MARIA BELEN SOLER PARDO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
ALICIA SANTOLARIA ORRIOS | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
PAULINA RIBERA ARAGUETE | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | investigador-a jubilat-da UVEG |
CARMEN RODRIGUEZ GONZALO | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | investigador-a jubilat-da UVEG |
GLORIA TORRALBA MIRALLES | Col·laborador-a | Universitat Jaume I | professor-a ajudant-a |
ARANZAZU BEA REYES | Col·laborador-a | Universitat de València | Asociado Universidad |
VICTORIA ABAD BELTRAN | Col·laborador-a | Consellería d'Educació | professor-a de secundària |
MONTSERRAT PEREZ GIMENEZ | Col·laborador-a | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
IRENE GOMEZ MARI | Col·laborador-a | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
ANDREA CAROLINA RIVERA AVALOS | Col·laborador-a | Universidad de Antofagasta (Chile) | estudiant-a de doctorat UVEG |
ALEXIA LARCHEN COSTUCHEN | Col·laborador-a | Universitat Politècnica de València | estudiant-a de doctorat d'altres entitats |
THEODORA MARIA MARIN CIOCAN | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
Jorge Piqueres Calatayud | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
VÍCTOR FERRER CLARAMONTE | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
NOELIA PONCE MARTINEZ | Col·laborador-a | I.B. Camp de Morvedre | professor-a de secundària |
ESTHER MONZÓ SANTAMARÍA | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
JOAN VICENT SEMPERE BROCH | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
CAROLINA GRAU MONTESINOS | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
MIRIAM BALLESTER ALMAGRO | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
- Educación preprimaria.
- Educación primaria.
- Educación secundaria general.
- Educación postsecundaria no terciaria.
- Educación universitaria.
- Didàctica de la Llengua i la Literatura
- Lengua escrita, escritura, comprensión lectora, géneros discursivos, logros y dificultades de aprendizaje, secuencias didácticas, aspectos gramaticales y pragmáticos, TIC y didáctica de la lengua.
- Gramática escolar, enseñanza y aprendizaje de la gramática, gramática y lengua escrita, secuencias didácticas de gramática, investigación historiográfica sobre gramática escolar.