Geoestratègia organitzacional, clústers i competitivitat - GESTOR

Referència del grup:

GIUV2014-205

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'objectiu d'aquest grup d'investigació és l'estudi i avaluació de la geoestratègia organitzacional manera en què les organitzacions s'adapten al seu mig/entorn), des d'una perspectiva interdisciplinària, longitudinal i a nivell internacional. El nostre interés radica en la comprensió del context geogràfic-competitiu on actuen les empreses, els seus principals agents, característiques internes, coneixements i interaccions, així com el seu efecte econòmic i social. Analitzem l'organització territorial de l'activitat empresarial i investiguem els ecosistemes de col·laboració i patrons espacials resultants (clústers). Comparem la capacitat per a competir de les empreses d'un espai geogràfic o aglomeració amb les d'uns altres i evidenciem els determinants de les diferències per a així contribuir a la "fertilització" del clúster i explotació de sinergies. Avaluem la dinàmica estratègia-localització i les causes d'èxit o fracàs de les empreses local i globalment. Tractem de donar resposta a qüestions relacionades amb l'heterogeni comportament de les organitzacions i els seus territoris a través de la seua xarxa d'interaccions. Desenvolupem iniciatives clúster. Mesurem el resultat de les...L'objectiu d'aquest grup d'investigació és l'estudi i avaluació de la geoestratègia organitzacional manera en què les organitzacions s'adapten al seu mig/entorn), des d'una perspectiva interdisciplinària, longitudinal i a nivell internacional. El nostre interés radica en la comprensió del context geogràfic-competitiu on actuen les empreses, els seus principals agents, característiques internes, coneixements i interaccions, així com el seu efecte econòmic i social. Analitzem l'organització territorial de l'activitat empresarial i investiguem els ecosistemes de col·laboració i patrons espacials resultants (clústers). Comparem la capacitat per a competir de les empreses d'un espai geogràfic o aglomeració amb les d'uns altres i evidenciem els determinants de les diferències per a així contribuir a la "fertilització" del clúster i explotació de sinergies. Avaluem la dinàmica estratègia-localització i les causes d'èxit o fracàs de les empreses local i globalment. Tractem de donar resposta a qüestions relacionades amb l'heterogeni comportament de les organitzacions i els seus territoris a través de la seua xarxa d'interaccions. Desenvolupem iniciatives clúster. Mesurem el resultat de les empreses a través de diferents indicadors com el creixement, acompliment, vigilància competitiva, creació de spin-offs, internacionalització, innovació i supervivència. Orientem al fet que les empreses, domèstiques o multinacionals, s'integren més eficaçment en el territori i generen i implementen millor les seues estratègies. En definitiva duem a terme una investigació que pretén ser aplicada i que pivota en un marc relacional Universitat-Empresa. El nostre grup ha realitzat diversos projectes que aporten valor a organitzacions de diferents sectors i països en la indústria tèxtil, metall-mecànica el sector hoteler o el sanitari, els quals han sigut finançats de manera pública o privada. Difon i fa pública la seua activitat i resultats de manera contínua i a través de diferents mitjans com és el Congrés Internacional que anualment organitza (CLUSTERING). El grup d'investigació GESTOR (Geoestratègia Organitzacional: Clustering i Competitivitat) ho conformen persones amb diferents perfils i interessos així com de diferents procedències. De tal forma que juntament amb professors de la mateixa Universitat de València i professionals d'altres àmbits, treballen docents de la Universitat de Vigo, Alacant o Mondragón. A més, alhora de tindre en el nostre grup col·laboradors nacionals també n'hi ha de la Xina, Colòmbia o el Regne Unit. L'enfocament interdisciplinari de les nostres investigacions l'aconseguim gràcies a comptar amb experts en Economia, Geografia, Empresa, Matemàtiques o Màrqueting. En els gens del nostre grup està molt present el networking, per això tenim una important activitat col·laborativa amb altres clústers nacionals d'investigació de l'UJI, UPV, UA o UCLM i internacionals com la Xarxa Iberoamèrica MOTIVA. La internacionalització de la nostra activitat és visible en diferents àmbits com els temes que analitzem, la producció científica, assistència a esdeveniments, estades investigadores, col·laboracions. Per això, en el nostre full de ruta sempre és present el realitzar una investigació que tinga un significatiu impacte socioeconòmic. Alguns exemples són "estratègies de supervivència per a les indústries manufactureres tradicionals (tèxtil, calçat, joguet, etc.)", "reptes en la multilocalització de les empreses espanyoles a la Xina", "millora de la competitivitat internacional a través del clustering", "business turnaround en ambients concursals", "internacionalització des de clústers" "xarxes socials i orientació al mercat".
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Adquirir renovados conocimientos relativos a los territorios que son mas competitivos, sus determinantes de exito, mecanismos y marco institucional
  • Caracterizar y evaluar las aglomeraciones de empresas locales y multinacionales incluyendo nuevos indicadores como el pais de origen o la filiacion
  • Determinar el efecto neto del clustering y sus factores significativos a traves de diferentes indicadores economicos y no economicos incluyendo nuevos como la legitimacion, orientacion al mercado, marketing relacional o branding
  • Orientar a las empresas hacia una actitud proactiva y respecto a que estrategias adoptar para tener una mayor capacidad para competir local y globalmente
 
Línies d'investigació:
  • Clustering i Màrqueting.Antecedents, moderadors i conseqüències de l'orientació al màrqueting i al mercat sobre la competitivitat de les empreses del clúster.
  • Aspectes cognitius i relacionals del clustering.Percepció de pertinença i filiació, influència de l'estil cognitiu del directiu, aspectes influents en la presa de decisions grupals en el clúster, mètode de presa de decisions grupals. Mimetisme i percepcions directives.
  • Modes de localització i establiment de l'activitat internacional.Determinants de la multilocalització, aglomeracions, clústers de compatriotes i d'activitat. Generació i desenvolupament de capital social internacional. Xarxes i guanxi. Distància i estratègia de localització-entrada.
  • Emprenedoria, creixement i supervivència empresarial.L'emprenedor internacional. Eficàcia estratègica en noves empreses. Alternatives organitzatives en ambients concursals. Reorganització i reestructuració empresarial. Declivi, crisi i reflotament. Polítiques de segona oportunitat.
  • Desenvolupament de models específics i estratègies per a la creació, desenvolupament i implantació de nous clusters, ecosistemes i agrupacions empresarials.Clústers de segon grau i transversals. Dinamització econòmica de territoris i dels seus mercats exteriors.
  • Delimitació espacial del clustering i el seu efecte.Anàlisi dels models espaitemporals. Implementar sistemes d'informació geogràfica per a l'estudi de les relacions interorganitzacionals: configuració, contingut, continent i efecte. Externalitats positives i negatives. Factors moderadors i mediadors. Transferència de coneixements en clústers. Relacions franquiciades.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
FRANCISCO PUIG BLANCODirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
MARCELO ROYO VELAMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
SANTIAGO CANTARERO SANZMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ISABEL PLA JULIANCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
JUAN CARLOS AMEZQUITA SALAZARCol·laborador-aUniversidad de ICESI (Colombia)professor-a titular d'universitat
CARLOS MARIA FERNANDEZ-JARDON FERNANDEZCol·laborador-aUniversidade de Vigocatedràtic-a d'universitat
MIGUEL GONZALEZ LOUREIROCol·laborador-aUniversidade de Vigoprofessor-a ajudant-a doctor-a
ORIETHA E. RODRIGUEZ VICTORIACol·laborador-aUniversidad de ICESI (Colombia)professor-a titular d'universitat
JORDI TORMO SANTONJACol·laborador-aAjuntament d'Alcoi - Comunitat Autònoma de Valènciatècnic-a
 
CNAE:
  • Otras actividades de consultoría de gestión empresarial.
 
Estructura associada:
  • Direcció d'Empreses 'Juan José Renau Piqueras'
 
Paraules clau:
  • Clúster; supervivència empresarial; estratègia; indústria; resultats; Serveis; màrqueting; competitivitat; internacionalització; globalització; emprenedoria