Neurociència cognitiva i lectura - READit

Referència del grup:

GIUV2016-316

 
Descripció de l'activitat investigadora:

El grup d'investigació READit s'interessa per l'estudi dels fonaments neurobiològics, cognitius i conductuals de la lectura. El focus metodològic és la psicologia experimental i l'obtenció de mesures electrofisiológicas (EEG) i de moviments oculars com a correlats del comportament lector a diferents nivells: descodificació, processament sintàctic i comprensió. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de l'adquisició de la lectura en xiquets amb desenvolupament típic i atípic, l'accés lèxic en diferents llengües o la investigació aplicada en activitats de la vida quotidiana, com la comprensió de textos digitals en adolescents o la lectura de senyals de trànsit durant la conducció de vehicles. READit tracta de relacionar les seues troballes amb els models actuals de lectura, instrucció en competència lectora i intervenció en aquells trastorns del desenvolupament o psicopatologies que afecten la lectura.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Estudiar los fundamentos neurobiologicos, cognitivos y conductuales de la lectura: se pretende analizar los correlatos de diferentes procesos lectores que van desde la decodificacion de palabras a la compresion de textos pasando por el analisis sintactico fundamentalmente desde el punto de vista de la neurobiologia acompañando las medidas conductuales (aciertos, tiempos de lectura o patrones de movimientos oculares) y cognitivas (memoria o atencion) de medidas fisiologicas como EEG o dilatacion pupilar.
  • Aplicar y transferir los conocimiento a ambitos aplicados. Una vez conocidos los fundamentos de la lectura, modificar el entorno (Ej elementos linguisticos o formatos y formas de presentacion de textos educativos, informativos o divulgativos, etc.) o diseñar programas y tecnicas de intervencion en procesos especificos (Ej. Entrenamiento en Lectura Critica en entornos digitales con adolescentes; eye-movements modelling examples, etc.).
 
Línies d'investigació:
  • Trastorns del neurodesenvolupament i lectura.Aquesta línia se centra en l'anàlisi, des d'una perspectiva evolutiva, de les dificultats en la descodificació i la comprensió lectora freqüents en diversos trastorns del neurodesenvolupament com els trastorns de l'espectre autista (TEA), la discapacitat intel·lectual (DI) o la dislèxia.
  • Lectura crítica a Internet.La nostra línia persegueix avaluar els components psicològics que expliquen la lectura poc crítica en Internet, així com descriure i explicar com aquests components es desenvolupen al llarg de l'adolescència, amb l'objectiu últim d'avaluar maneres de millorar aquests aspectes crítics.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MANUEL PEREA LARADirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
MARTA VERGARA MARTINEZMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Escola Universitària
MARIA FERNANDEZ LOPEZMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
ANA MARCET HERRANZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
NADINA MARIA GOMEZ MERINOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
INMACULADA FAJARDO BRAVOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Paraules clau:
  • Dificultats lectores, Dislèxia, Trastorns de l'Espectre Autista (TEA), la Discapacitat Intel·lectual
  • Alfabetització digital, adolescència, lectura crítica