GIUV2016-316
El grup d'investigació READit s'interessa per l'estudi dels fonaments neurobiològics, cognitius i conductuals de la lectura. El focus metodològic és la psicologia experimental i l'obtenció de mesures electrofisiológicas (EEG) i de moviments oculars com a correlats del comportament lector a diferents nivells: descodificació, processament sintàctic i comprensió. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de l'adquisició de la lectura en xiquets amb desenvolupament típic i atípic, l'accés lèxic en diferents llengües o la investigació aplicada en activitats de la vida quotidiana, com la comprensió de textos digitals en adolescents o la lectura de senyals de trànsit durant la conducció de vehicles. READit tracta de relacionar les seues troballes amb els models actuals de lectura, instrucció en competència lectora i intervenció en aquells trastorns del desenvolupament o psicopatologies que afecten la lectura.
- Estudiar los fundamentos neurobiologicos, cognitivos y conductuales de la lectura: se pretende analizar los correlatos de diferentes procesos lectores que van desde la decodificacion de palabras a la compresion de textos pasando por el analisis sintactico fundamentalmente desde el punto de vista de la neurobiologia acompañando las medidas conductuales (aciertos, tiempos de lectura o patrones de movimientos oculares) y cognitivas (memoria o atencion) de medidas fisiologicas como EEG o dilatacion pupilar.
- Aplicar y transferir los conocimiento a ambitos aplicados. Una vez conocidos los fundamentos de la lectura, modificar el entorno (Ej elementos linguisticos o formatos y formas de presentacion de textos educativos, informativos o divulgativos, etc.) o diseñar programas y tecnicas de intervencion en procesos especificos (Ej. Entrenamiento en Lectura Critica en entornos digitales con adolescentes; eye-movements modelling examples, etc.).
- Trastorns del neurodesenvolupament i lectura.Aquesta línia se centra en l'anàlisi, des d'una perspectiva evolutiva, de les dificultats en la descodificació i la comprensió lectora freqüents en diversos trastorns del neurodesenvolupament com els trastorns de l'espectre autista (TEA), la discapacitat intel·lectual (DI) o la dislèxia.
- Lectura crítica a Internet.La nostra línia persegueix avaluar els components psicològics que expliquen la lectura poc crítica en Internet, així com descriure i explicar com aquests components es desenvolupen al llarg de l'adolescència, amb l'objectiu últim d'avaluar maneres de millorar aquests aspectes crítics.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
MANUEL PEREA LARA | Director-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
MARTA VERGARA MARTINEZ | Membre | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Escola Universitària |
MARIA FERNANDEZ LOPEZ | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
ANA MARCET HERRANZ | Col·laborador-a | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
NADINA MARIA GOMEZ MERINO | Col·laborador-a | Universitat de València | Ayudante Doctor/a |
INMACULADA FAJARDO BRAVO | Col·laborador-a | Universitat de València | Catedràtic/a d'Universitat |
- Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
- Dificultats lectores, Dislèxia, Trastorns de l'Espectre Autista (TEA), la Discapacitat Intel·lectual
- Alfabetització digital, adolescència, lectura crítica