Treball col·laboratiu en entorns virtuals - GROUPNIT

Referència del grup:

GIUV2017-366

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Els canvis deguts a la globalització, la revolució tecnològica i la digitalització, estan impulsant que les organitzacions desenvolupen noves formes de treball col·laboratiu a través d'equips i comunitats virtuals. Aquestes eines col·laboratives constitueixen estratègies empresarials rellevants ja que permeten una millora de l'aprenentatge i la gestió del coneixement i, per tant, contribueixen a aconseguir que les organitzacions siguen més innovadores, més visibles i més competitives. Les característiques del treball col·laboratiu han canviat recentment ja que els usuaris d'equips o comunitats virtuals que es troben dispersos geogràficament tenen la possibilitat de combinar diferents aplicacions tecnològiques per a respondre a les demandes del projecte o tasca que estiguen realitzant (p.e. wiki, fòrum, xarxa social/corporativa, etc.). En aquest sentit, es produeixen importants canvis en la naturalesa de les relacions entre els usuaris, en els processos relatius a la resolució de la tasca i el seu acompliment (p.e. identificació, sentit de comunitat, confiança, lideratge, conflicte, productivitat, qualitat del coneixement¿) que requereixen ser atesos. El nostre grup d'investigació...Els canvis deguts a la globalització, la revolució tecnològica i la digitalització, estan impulsant que les organitzacions desenvolupen noves formes de treball col·laboratiu a través d'equips i comunitats virtuals. Aquestes eines col·laboratives constitueixen estratègies empresarials rellevants ja que permeten una millora de l'aprenentatge i la gestió del coneixement i, per tant, contribueixen a aconseguir que les organitzacions siguen més innovadores, més visibles i més competitives. Les característiques del treball col·laboratiu han canviat recentment ja que els usuaris d'equips o comunitats virtuals que es troben dispersos geogràficament tenen la possibilitat de combinar diferents aplicacions tecnològiques per a respondre a les demandes del projecte o tasca que estiguen realitzant (p.e. wiki, fòrum, xarxa social/corporativa, etc.). En aquest sentit, es produeixen importants canvis en la naturalesa de les relacions entre els usuaris, en els processos relatius a la resolució de la tasca i el seu acompliment (p.e. identificació, sentit de comunitat, confiança, lideratge, conflicte, productivitat, qualitat del coneixement¿) que requereixen ser atesos. El nostre grup d'investigació té la finalitat de generar "coneixement davantera" sobre els efectes que les tecnologies col·laboratives tenen sobre el benestar individual i col·lectiu des d'una perspectiva bàsica que després és transferida al context aplicat de les empreses. Així, s'analitzen el funcionament d'equips i comunitats virtuals que treballen en entorns dinàmics i amb tasques complexes amb un doble objectiu: a) desenvolupar estratègies d'entrenament i millora de la seua eficàcia; i b) oferir pautes per a un disseny eficient d'aquestes eines col·laboratives. Els equips virtuals (EVs). Durant l'última dècada, l'estudi dels EVs s'ha consolidat com una extensa àrea d'investigació amb importants resultats i s'han desenvolupat models heurístics de rellevància a l'hora d'explicar els aspectes clau del funcionament reeixit d'aquests grups. La investigació desenvolupada en els últims anys per diferents equips d'investigació, entre els quals es troba el nostre, ha focalitzat l'atenció en l'estudi diferencial d'aquests equips respecte als que es comuniquen de manera convencional, és a dir "cara a cara". No obstant això, hui se sap que aquests equips virtuals tenen la seua pròpia idiosincràsia i per això, des d'una perspectiva psicosocial i positiva s'advoca per analitzar els aspectes que influeixen en el seu benestar i rendiment. La manera concreta en què l'equip virtual s'estructure (emergència de subgrups segons els processos de categorització social) així com disposar de competències emocionals per a optimitzar els seus recursos (formació en gestió d'emocions) es conformen com a àrees d'interés a l'hora de desenvolupar la nostra investigació. A més, la cooperació d'equips en les organitzacions actuals s'estén a l'intercanvi de coneixement en comunitats virtuals (CVs), grups d'interés en xarxes socials professionals o en xarxes internes d'empreses, la qual cosa amplia la nostra investigació cap a l'anàlisi del procés per a compartir coneixement en comunitats virtuals. En aquest context d'investigació té especial interés el disseny eficient de comunitats virtuals de pràctica amb la intenció de millorar la seua sostenibilitat. Aquestes poden definir-se com a grups creats per l'organització, amb visibilitat dels seus membres, amb propòsits comuns i orientats a compartir coneixement en plataformes web. En aquest sentit, el nostre grup d'investigació pretén indagar en els factors que afavoreixen el seu ús eficaç i apropiat per a la innovació social i la gestió del coneixement.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Investigar el funcionamiento de equipos y comunidades virtuales y desarrollar estrategias de intervencion para mejorar su bienestar y eficacia
  • Estudiar la incidencia que la estructura de los equipos (fragmentacion de equipos basada en la identidad vs. no fragmentacion) sobre el bienestar y los resultados del equipo y sus miembros en EVs
  • Analizar la incidencia que la formacion en gestion de emociones de manera colectiva tiene sobre el bienestar y los resultados de los equipos virtuales en diferentes sesiones de formacion, de manera longitudinal.
  • Determinar si existen diferencias en bienestar y en la eficacia, entre los equipos fragmentados que han recibido formacion en gestion de emociones y los que no han sido formados.
  • Analizar el papel mediador o modulador que variables personales y motivacionales tienen en la relacion entre la estructura de los equipos (con y sin fragmentacion) y el bienestar y los resultados a nivel individual y colectivo.
  • Linea 1: Estudiar la incidencia que las practicas de gestion llevadas a cabo por los centros de trabajo tienen sobre la eficacia de las comunidades virtuales (apoyo en formacion, en el establecimiento de objetivos, etc.)
  • Linea 2: Estudiar el papel desempeñado por los factores personales (auto-eficacia, predisposicion al uso de la tecnologia, compatibilidad) y motivacionales (la identificacion y la confianza), desde una aproximacion longitudinal, y su incidencia sobre los resultados obtenidos.
  • Linea 3: Estudiar la estructura, los patrones, la evolucion y la dinamica de las interacciones entre los miembros de la comunidad para identificar a los miembros clave para el exito y la innovacion mediante el uso del Analisis de Redes (SNA), asi como su impacto sobre el intercambio de acciones para mejorar el bienestar de usuarios y profesionales
 
Línies d'investigació:
  • Benestar i rendiment en equips virtuals: subgrups i competències emocionals.L'objectiu general d'aquesta línia d'investigació és analitzar el benestar individual i col·lectiu dels EV així com la incidència que la creació de subgrups i el desenvolupament de la gestió emocional del grup pot tindre tant sobre el seu benestar com sobre la seua eficàcia. Per a això, es desenvolupa un estudi experimental de caràcter longitudinal i on es contemplen quatre condicions experimentals diferents, resultat de la combinació de les dues variables centrals: creació o no de subgrups i formació o no en gestió emocional. S'utilitza una plataforma interactiva amb diferents aplicacions creada ad hoc per a això. Tots els grups són de quatre persones i treballen al llarg de cinc sessions de treball resolent tasques de naturalesa individual i col·lectiva. Els resultats contribuiran al disseny d'equips virtuals saludables, amb membres amb alt benestar i al mateix temps eficaços. Així com al disseny de programes de formació en gestió emocional específics per a contextos col·laboratius virtuals.
  • Comunitats virtuals, innovació social i gestió del coneixement.Estudiar les comunitats i xarxes virtuals com a mecanisme d'innovació social i manera de gestionar i compartir coneixement. D'una banda, s'analitzen les estratègies de gestió organitzacional (condicions facilitadores, normes existents per a compartir o suport del responsable de la comunitat) així com els factors estructurals (lideratge i prestigi de la comunitat) i la seua influència en els resultats per a usuaris i professionals (sentit de comunitat, qualitat del coneixement, participació proactiva, satisfacció, innovació...). A més, també s'estudia la influència que factors tecnològics (navegació, interactivitat), personals (expectatives de resultat, autoeficàcia) i/o motivacionals (identificació, reciprocitat i confiança) poden tindre per a un funcionament eficient. Per a això, s'analitzen les percepcions relatives a les variables esmentades d'usuaris o professionals de comunitats virtuals de pràctica. Els resultats permeten perfilar un conjunt de pautes orientades cap al disseny eficient i la gestió òptima d'aquestes comunitats virtuals.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
VIRGINIA ORENGO CASTELLADirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
M AMPARO RAMOS LOPEZMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ANA ZORNOZA ABADMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
FERNANDO JOSE PONS VERDUMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
JUAN BALTASAR GONZALEZ DE ANTAMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
HARLEN YADIRA ALPÍZAR ROJASCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Estructura associada:
  • Institut Univ. Psi. RRHH, Des.Org. i Qual.Vida Lab. (IDOCAL)
 
Paraules clau:
  • Comunidades virtuales de práctica, factores motivacionales, personales y organizacionales, innovación social
  • Equipos virtuales, bienestar, competencias emocionales, subgrupos, aproximación multinivel.