Grup d'investigació en Benestar Psicosocial en Infància i Adolescència - BIPSIA

Referència del grup:

GIUV2023-539

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'activitat investigadora del nostre grup se centra en l'estudi de variables relacionades amb el benestar psicosocial en la infància i l'adolescència. A partir de la perspectiva ecològica del desenvolupament humà, en els nostres estudis aprofundim en les variables personals (autoestima, empatia, habilitats socioemocionals, satisfacció amb la vida, actituds transgressores, sentiments de soledat), familiars (estils de socialització, comunicació familiar, funcionament familiar), socials (integració social, reputació social, relacions entre iguals, relacions de parella) i escolars (clima escolar, integració escolar, relacions professor-alumne) que afavoreixen o dificulten el benestar dels infants i adolescents. Dins de l'estudi de les variables que disminueixen el seu benestar psicosocial, es para especial atenció als problemes d'integració social amb els companys i la violència escolar. En aquest sentit, tenim una àmplia investigació prèvia (i nombroses publicacions) centrada en l'assetjament escolar i el ciberassetjament; i hem dissenyat i implementat programes dirigits a la prevenció de la violència entre iguals (programa "Convivir"), la prevenció del ciberassetjament (programa...L'activitat investigadora del nostre grup se centra en l'estudi de variables relacionades amb el benestar psicosocial en la infància i l'adolescència. A partir de la perspectiva ecològica del desenvolupament humà, en els nostres estudis aprofundim en les variables personals (autoestima, empatia, habilitats socioemocionals, satisfacció amb la vida, actituds transgressores, sentiments de soledat), familiars (estils de socialització, comunicació familiar, funcionament familiar), socials (integració social, reputació social, relacions entre iguals, relacions de parella) i escolars (clima escolar, integració escolar, relacions professor-alumne) que afavoreixen o dificulten el benestar dels infants i adolescents. Dins de l'estudi de les variables que disminueixen el seu benestar psicosocial, es para especial atenció als problemes d'integració social amb els companys i la violència escolar. En aquest sentit, tenim una àmplia investigació prèvia (i nombroses publicacions) centrada en l'assetjament escolar i el ciberassetjament; i hem dissenyat i implementat programes dirigits a la prevenció de la violència entre iguals (programa "Convivir"), la prevenció del ciberassetjament (programa "prev@ cyb") i la prevenció conjunta de la violència entre iguals i la violència de parella íntima en adolescents (programa "DARSI"). Més recentment, la nostra activitat investigadora s'ha ampliat a l'estudi de l'impacte que tenen les tecnologies digitals en les relacions socials i l'ajust psicosocial en infants i adolescents, i com la seua victimització i agressió mitjançant aquestes tecnologies influeix en la seua manera de percebre, sentir i relacionar-se amb el món.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • 1) Analizar los factores que dificultan el bienestar psicosocial de niños y adolescentes, con especial atencion al acoso escolar y ciberacoso.
  • 2) Analizar los factores que promueven el bienestar psicosocial de niños y adolescentes, y desarrollar estrategias para favorecerlo.
  • 3) Explorar el impacto que las tecnologias digitales tienen en las relaciones sociales (de amistad y de pareja) de adolescentes y jovenes.
  • 4) Analizar los riesgos de un mal uso de las tecnologias digitales y, en especial, las consecuencias de la poli-victimizacion online.
  • 5) Desarrollar estrategias de prevencion de un mal uso de las tecnologias digitales en niños, adolescentes y jovenes.
 
Línies d'investigació:
  • Prevenció de la violència entre iguals i la violència de parella en adolescents..Anàlisi de les variables personals, familiars i socials relacionades amb la violència entre iguals i la violència en l'àmbit de la parella en adolescents. Relació entre ambdós tipus de violència, en la interacció presencial i en l'espai virtual. Desenvolupament de programes de prevenció des del context escolar.
  • Promoció del benestar psicosocial, la felicitat i els estils de vida saludables en adolescents..Anàlisi de variables relacionades amb la gestió adequada de les emocions, les habilitats interpersonals i els estils de vida saludables (activitat física, ús raonable d'Internet, pensament crític dels continguts d'Internet), i la seua influència en la satisfacció amb la vida i la felicitat.
  • Ciberagressió (ciberbullying) i riscos associats al mal ús d'Internet..Anàlisi de les variables associades a la ciberagressió i la cibervictimització (ciberassetjament) en infants i adolescents, incloent-hi factors de risc personals, familiars i socials; i la seua relació amb altres problemàtiques derivades d'un ús indegut d'Internet (ciberseducció de menors, sèxting...).
  • Prevenció de riscos vinculats al mal ús d'Internet en xiquets i adolescents..Desenvolupament d'estratègies i programes d'intervenció adreçats a la prevenció en infants i adolescents dels riscos associats a l'ús indegut d'Internet. Promoure'n les habilitats digitals i la conscienciació sobre els perills en línia.
  • Conducta heroica en l'adolescència..Anàlisi dels factors situacionals i disposicionals relacionats amb el comportament heroic en l'adolescència, com per exemple, actuar com a defensor de la víctima contra les conductes de ciberassetjament, discriminació o altres tipus d'agressió, i la seua implicació en el benestar psicosocial.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
M JESUS CAVA CABALLERODirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
SOFIA MIRNA BUELGA VASQUEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
DAVID MORENO RUIZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
JESSICA ORTEGA BARONMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
BEGOÑA IRANZO EJARQUECol·laborador-aUniversidad Internacional Valenciana (VIU)professor-a ajudant-a doctor-a
LAURA CARRASCOSA IRANZOCol·laborador-aFundación de la Comunidad Valenciana Universidad Internacional de Valenciaprofessor-a contractat-da doctor-a
ESTHER FERNANDEZ GARCIACol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
 
CNAE:
  • Actividades de investigación.
 
Paraules clau:
  • Violencia entre iguales; violencia de pareja; adolescentes; intervención; prevención; promoción de la convivencia; contextos escolares.
  • Gestión de las emociones; satisfacción con la vida; felicidad; uso adecuado de Internet; estilos de vida saludables; promoción del bienestar.
  • Ciberbullying; cibervictimización; riesgos online; grooming; sexting; mal uso de Internet; factores de riesgo.
  • Estrategias de prevención; programas de intervención; riesgos asociados a Internet; ciberviolencia; promoción de competencias.
  • Heroísmo; altruismo; determinación; sacrificio; reacción; riesgo; bienestar psicosocial.