Grup d'investigació en Vinculacions Afectives - VINCULA

Referència del grup:

GIUV2024-624

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El Grup de Recerca en Vinculacions Afectives té una àmplia trajectòria i el seu origen es remunta a la línia de recerca del mateix nom creada l'any 2001. Des d'aleshores, aquesta línia investiga la formació, el desenvolupament i la pèrdua dels vincles afectius més rellevants que s'estableixen al llarg de la vida, i les seues implicacions en el desenvolupament biopsicosocial, el benestar i la salut. L'interès del nostre grup se centra en estudiar l'aferrament infantil, el vincle patern/matern-filial, l'aferrament en l'adolescència i l'edat adulta, els vincles de parella i amistat, així com les dinàmiques de relació associades als diferents estils d'aferrament. Tot això permet dissenyar intervencions promotores de vinculacions saludables que afavorisquen la salut física i mental i un òptim desenvolupament personal i social. El Grup de Recerca en Vinculacions Afectives recull les temàtiques sobre les quals alguns dels seus membres fa anys que treballen, i incorpora nous investigadors amb línies de treball d'interès creixent en aquest àmbit. El grup compta amb investigadors de la Universitat de València i altres universitats espanyoles i amb professionals de la psicologia, l'educació...El Grup de Recerca en Vinculacions Afectives té una àmplia trajectòria i el seu origen es remunta a la línia de recerca del mateix nom creada l'any 2001. Des d'aleshores, aquesta línia investiga la formació, el desenvolupament i la pèrdua dels vincles afectius més rellevants que s'estableixen al llarg de la vida, i les seues implicacions en el desenvolupament biopsicosocial, el benestar i la salut. L'interès del nostre grup se centra en estudiar l'aferrament infantil, el vincle patern/matern-filial, l'aferrament en l'adolescència i l'edat adulta, els vincles de parella i amistat, així com les dinàmiques de relació associades als diferents estils d'aferrament. Tot això permet dissenyar intervencions promotores de vinculacions saludables que afavorisquen la salut física i mental i un òptim desenvolupament personal i social. El Grup de Recerca en Vinculacions Afectives recull les temàtiques sobre les quals alguns dels seus membres fa anys que treballen, i incorpora nous investigadors amb línies de treball d'interès creixent en aquest àmbit. El grup compta amb investigadors de la Universitat de València i altres universitats espanyoles i amb professionals de la psicologia, l'educació i serveis socials de reconegut prestigi. Així mateix, té una àmplia trajectòria en projectes de recerca subvencionats per organismes públics i en convenis de col·laboració amb ajuntaments. Diversos investigadors del grup tenen una important experiència docent coordinant i impartint assignatures de grau i postgrau sobre aquesta temàtica que afavoreix la direcció de beques de col·laboració i predoctorals, treballs de recerca i tesis doctorals. Entre les seues prioritats destaca la transferència de coneixements en benefici de la societat que permeta aplicar accions psicoeducatives preventives i d'intervenció basades en l'evidència científica. L'activitat investigadora del grup té com a objectius: 1) Promoure el desenvolupament d'aferraments segurs infantils. Per això, es dissenyen, implementen i avaluen programes psicoeducatius que afavorisquen un vincle parental/marental adequat i el desenvolupament d'un aferrament segur en el nadó. Cal identificar primers factors de protecció i de risc que influisquen sobre l'exercici de la parentalitat i el disseny d'instruments d'avaluació rigorosos. 2) Analitzar la influència de l'estil d'aferrament de l'infant a les aules d'Educació Infantil i Primària i estudiar-ne la relació amb l'autorregulació emocional, els problemes internalitzants (depressió, ansietat, problemes d'autoestima,¿) o externalitzants (conducta desafiant , agressivitat, impulsivitat,¿), les relacions amb els iguals i el rendiment escolar. Cal dissenyar instruments d'avaluació que permetisquen identificar, en el context escolar, nens i nenes els estils d'aferrament dels quals dificulten les relacions i el rendiment escolar. Aquesta detecció dóna pas al disseny d'intervencions centrades en les dificultats de gestió emocional i conflictivitat relacional característiques dels aferraments insegurs. 3) Comprendre l'origen de l'aferrament desorganitzat i els trastorns de la vinculació afectiva i la seua repercussió sobre el desenvolupament de nens, nenes i adolescents víctimes d'experiències traumàtiques. Es pretén dissenyar instruments d'avaluació i intervencions específiques per a aquesta població. 4) Estudiar la dinàmica de relació, el nivell de satisfacció i el risc de conflictivitat i violència en la relació de parella atenent l'estil d'aferrament dels seus membres. 5) Analitzar els processos de separació i/o ruptura de parella i la vivència del dol en funció de l'estil d'aferrament de la persona i el seu efecte sobre els nens, nenes i adolescents implicats. 6) Analitzar el vincle que s'estableix amb els animals i la relació amb el desenvolupament emocional, el benestar psicològic i la promoció de conductes de cura saludables.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Promover el desarrollo de apegos seguros infantiles. Identificar factores de proteccion y de riesgo. Diseñar intervenciones psicoeducativas.
  • Comprender el origen del apego desorganizado y los trastornos de la vinculacion afectiva y su repercusion sobre el desarrollo de NNA.
  • Analizar la influencia del estilo de apego en las aulas de Educacion Infantil, Primaria y Secundaria. Diseñar intervenciones en el ambito escolar.
  • Diseñar instrumentos de evaluacion de la calidad del apego. Analizar la influencia del estilo de apego en la relacion de pareja adolescente y adulta.
  • Analizar los procesos de separacion de la pareja y de duelo en funcion del estilo de apego. Analizar su efecto sobre el desarrollo de NNA.
 
Línies d'investigació:
  • Parentalitat i aferrament.S'estudia i avaluen factors que incideixen sobre la qualitat de la interacció mare/pare-bebé. Es dissenyen, avaluen i implementen intervencions psicoeducatives i assessorament prenatal i postnatal amb l'objectiu de promoure actuacions parentals sensibles i el desenvolupament d'una inclinació segura en el bebé.
  • Aferrament desorganitzat i trastorns de la vinculació afectiva..S'analitza l'origen de la inclinació desorganitzada i els trastorns de la vinculació afectiva i la seua repercussió sobre el desenvolupament de xiquets, xiquetes i adolescents víctimes d'experiències traumàtiques. Es dissenyen instruments d'avaluació i intervencions específiques per a aquesta població.
  • Aferrament i escola.Detecció precoç d'alumnes amb inclinació insegura i estudi de la seua relació amb variables de regulació emocional, problemes internalitzants/externalitzants, creativitat, compromís acadèmic i rendiment escolar. Disseny d'intervencions: gestió emocional i conflictivitat relacional.
  • Vinculacions afectives en l'adolescència, la vida adulta i la vellesa.Disseny d'instruments d'avaluació de la inclinació en adolescents i adults. Estudi de la influència de l'estil d'inclinació en la relació de parella. Prevenció de la conflictivitat i la violència en les relacions amoroses. Vincle afectiu amb els animals i la seua relació amb el benestar i la salut.
  • Separació i pèrdua afectiva: ruptura de parella i dol.S'estudia la relació entre l'estil d'inclinació i la capacitat per a afrontar la separació i el dol. S'identifiquen factors de protecció i de risc, i es dissenyen intervencions que promoguen una gestió emocional adequada davant la desvinculació. Influència sobre el benestar dels fills i les filles.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MARIA JOSE CANTERO LOPEZDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
ANA MARIA D'OCON GIMENEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
M CARMEN ABENGOZAR TORRESMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
PEDRO VALERO MORAMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
MARIA DEL MAR SANCHEZ GARCIAMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
LAURA DOLZ SERRAMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ADELA DESCALS TOMASMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
REMEDIOS MELERO CAVEROCol·laborador-aCentro de valoración y seguimiento de atención tempranainvestigador-a doctor-a
MARIA PAZ VIGUER SEGUICol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
VICENTE ALFONSO BENLLIURECol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA ANGELES SERRANO MENDIZABALCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
SALVADOR ALBEROLA ENGUIXCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
SALVADOR ALBEROLA ENGUIXCol·laborador-aAutònomopsicòleg-oga social
PAULA EDITH JANO DEFEZCol·laborador-aMancomunidad Intermunicipal de Servicios Sociales del Este de Madridpsicòleg-oga social
ELISABET PEIRÓ CAMPOSCol·laborador-aAjuntament De Puçolpsicòleg-oga social
MARIA EUGENIA TAPIA SANZCol·laborador-aUniversidad Internacional Isabel I de Burgosinvestigador-a
ALFREDO CARLOS TORRES RAMÓNCol·laborador-aAjuntament De Puçoltècnic-a
SILVIA VIDAL TORRESCol·laborador-aGeneralitat Valencianaprofessor-a
 
CNAE:
  • Actividades de investigación.
 
Estructura associada:
  • Psicologia Evolutiva i de l'Educació