Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Grup d'investigació en didàctica de la geometria i en estudiants d'alta capacitat matemàtica - DIDGEOMAC

Referència del grup:

GIUV2013-095

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'activitat d'aquest grup se centra en dues grans línies d'investigació: Investigació en didàctica de la geometria: Anàlisi dels problemes didàctics d'ensenyament i aprenentatge de la geometria en els diferents nivells educatius des de E. Primària fins a la Universitat. En aquests moments, l'activitat se centra, de manera concreta, en: Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la demostració en matemàtiques: Estudi de la problemàtica relacionada amb el desenvolupament de la capacitat de raonament matemàtic. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria en entorns informàtics: Estudi de les característiques, avantatges i inconvenients de la utilització de tecnologia (ordinadors, dispositius mòbils) i programari educatiu en les classes de geometria. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria des de la perspectiva del model de raonament matemàtic de Van Gele: Aplicació del model de Van Gele a l'avaluació del nivell de raonament dels estudiants de matemàtiques, al disseny d'unitats d'ensenyament i a l'organització metodològica de l'ensenyament de la geometria. Investigació sobre els estudiants amb alta capacitat matemàtica...L'activitat d'aquest grup se centra en dues grans línies d'investigació: Investigació en didàctica de la geometria: Anàlisi dels problemes didàctics d'ensenyament i aprenentatge de la geometria en els diferents nivells educatius des de E. Primària fins a la Universitat. En aquests moments, l'activitat se centra, de manera concreta, en: Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la demostració en matemàtiques: Estudi de la problemàtica relacionada amb el desenvolupament de la capacitat de raonament matemàtic. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria en entorns informàtics: Estudi de les característiques, avantatges i inconvenients de la utilització de tecnologia (ordinadors, dispositius mòbils) i programari educatiu en les classes de geometria. Investigació sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de la geometria des de la perspectiva del model de raonament matemàtic de Van Gele: Aplicació del model de Van Gele a l'avaluació del nivell de raonament dels estudiants de matemàtiques, al disseny d'unitats d'ensenyament i a l'organització metodològica de l'ensenyament de la geometria. Investigació sobre els estudiants amb alta capacitat matemàtica (ACM): Anàlisi didàctica de diverses variables rellevants en l'ensenyament i l'aprenentatge de les matemàtiques per estudiants d'ACM. En aquests moments, l'activitat se centra, de manera concreta, en: Identificació i caracterització de factors didàctics que intervenen en els processos d'ensenyament i aprenentatge d'estudiants amb ACM de E. Primària i ESO: Estudi dels estils de raonament, visualització, resolució de problemes, afectivitat, etc. propis dels estudiants amb ACM de diferents nivells educatius. Desenvolupament d'eines per al disseny i anàlisi d'unitats didàctiques de matemàtiques de E. Primària i ESO amb atenció diferenciada a estudiants amb ACM: Identificació d'elements teòrics útils en la creació d'eines per a analitzar materials didàctics (llibres de text, materials de reforç, etc.) i per a dissenyar unitats d'ensenyament per a les aules.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Aportar conocimiento a la investigacion internacional en educacion matematica en el area de didactica de la geometria
  • Analizar los estilos de demostracion, visualizacion y razonamiento geometrico de estudiantes en diferentes niveles educativos y con diversas capacidades matematicas
  • Analizar las potencialidades de los entornos de geometria dinamica para la enseñanza a estudiantes con diversas capacidades matematicas, en especial con alta capacidad matematica
  • Aportar conocimiento a la investigacion internacional en educacion matematica en el area de enseñanza a estudiantes con alta capacidad matematica
  • Identificar y analizar caracteristicas diferenciadoras de los procesos de resolucion de problemas de estudiantes con alta capacidad matematica
  • Diseñar y evaluar secuencias de enseñanza de las matematicas para grupos de aula que incluyen a estudiantes con alta capacidad matematica
 
Línies d'investigació:
  • Didàctica de la geometria: Anàlisi dels problemes didàctics d'ensenyança i aprenentatge de la geometria des de E. Primària fins a la Universitat.Investigació en ensenyament i aprenentatge de la demostració en matemàtiques. Investigació en ensenyament i aprenentatge de la geometria en entorns informàtics. Investigació en ensenyament i aprenentatge de la geometria des de la perspectiva del model de raonament matemàtic de Van Gele.
  • Atenció a estudiants d'alta capacitat matemàtica: Variables didàctiques rellevants en la seua ensenyança i aprenentatge de les matemàtiques.Caracterització de factors didàctics que intervenen en ensenyament i aprenentatge d'estudiants amb ACM d'educació primària i ESO. Desenvolupament d'eines per a disseny i anàlisi d'unitats didàctiques de matemàtiques d'educació primària i ESO amb atenció diferenciada a estudiants amb ACM. Anàlisi dels processos de resolució de problemes per estudiants amb ACM.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ANGEL GUTIERREZ RODRIGUEZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
ADELA JAIME PASTORMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARTA PLA CASTELLSMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
CARMEN MELCHOR BORJAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
TOMAS QUERALT LLOPISCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a de secundària
SERGIO MANUEL PEREZ POZUELOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
MARIA JOSE BELTRAN MENEUCol·laborador-aUniversitat Jaume Iprofessor-a contractat-da doctor-a
MONICA ANDREA MORA BADILLACol·laborador-aUniversidad Estatal Distancia de Costa Ricaprofessor-a
RAFAEL RAMIREZ UCLESCol·laborador-aUniversidad de Granadaprofessor-a titular d'universitat
JUAN MIGUEL RIBERA PUCHADESCol·laborador-aUniversitat de les Illes Balearsprofessor-a ajudant-a doctor-a
 
CNAE:
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de la Matemàtica
 
Paraules clau:
  • estadístiques financeres
  • Alta Capacidad Matemática, Educación Primaria, Educación Secundaria, Diseño de Unidades de Enseñanza, Análisis de Unidades de Enseñanza, Resolución de Problemas