Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació i Política Científica. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Unitat d'oftalmobiologia cel·lular i molecular - UOCEM

Referència del grup:

GIUV2013-152

 
Descripció de l'activitat investigadora:

Els investigadors de la unitat s'han dedicat a l'estudi dels mecanismes patogènics i de les bases cel·lulars i moleculars de les malalties del sistema visual, incloent les següents línies d'investigació: retinopatia diabètica i hipertensiva, desenvolupament i malformacions congènites del sistema visual, prevenció de la ceguesa glaucomatosa, i nutrició i salut ocular. Unitats UIO: Unitat de oftalmobiología cel·lular: biologia cel·lular del globus ocular i nervi òptic, Unitat de oftalmobiología molecular: biologia molecular i genètica del globus ocular i nervi òptic, Unitat d'investigació oftalmològica traslacional i Unitat de bioquímica en oftalmologia i ciències de la visió.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Retinopatia diabetica e hipertensiva: estudio de factores de riesgo asociados a las retinopatías, desde un punto de vista genético, molecular y celular, para prevenir la ceguera causada por estas patologías.
  • Investigación en desarrollo y malformaciones congénitas del sistema visual: profundizar en el conocimiento de los mecanismos etiopatogénicos que llevan a la aparición y desarrollo de malformaciones congénitas del sistema visual para poder prevenir las complicaciones y pérdidas de visión asociadas.
  • Prevención de la ceguera glaucomatosa: conocer las bases moleculares, celulares y genéticas de la neuropatía óptica glaucomatosa que nos ayuden en la identificación de biomarcadores específicos de esta enfermedad y prevenir la ceguera.
  • Nutrición y salud ocular: estudio de la nutrición y otros hábitos de estilo de vida en relación a la salud ocular.
  • Enfermedades de la mácula: profundizar en el conocimiento de las bases moleculares y genéticas de las enfermedades de la mácula con el fin de encontrar biomarcadores que nos ayuden a desarrollar nuevas estrategias diagnósticas y terapéuticas para estas enfermedades.
 
Línies d'investigació:
  • Prevenció de la ceguera glaucomatosa.Investigació en Glaucoma. Identificació de gens i molècules implicades en els glaucomes. Bases cel·lulars de la malaltia glaucomatosa. Aplicació de les ciències òmiques a l'estudi del glaucoma.
  • Investigació en retinopatia diabètica i hipertensiva.Identificació de gens i molècules implicades en les complicacions oculars de la diabetis mellitus. Estrés oxidatiu. Bases cel·lulars de les retinopaties
  • Recerca en desenvolupament i malformacions congènites del sistema visual.Identificació de gens i molècules implicades en el desenvolupament del globus ocular i nervi òptic. Efecte de l'exposició pre i postnatal a alcohol i drogues sobre el desenvolupament del sistema visual.
  • Nutrició i Salud ocular.Estudi de la nutrició i trastorns de la conducta alimentària sobre el sistema visual. Nutrició, vitamines, antioxidants, malalties oculars i trastorns de la conducta alimentària (obesitat i anorèxia nerviosa).
  • Malalties de la màcula.Estudi de la patologia macular i la seua repercussió sobre l'agudesa visual i la qualitat de vida.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MANUEL JOSE DIAZ LLOPISDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
VICENTE CALIXTO ZANON MORENOMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
MARIA DOLORES PINAZO DURANMembreUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
ANTONIO MIGUEL DUCH SAMPERCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAsociado/a Universidad
ANTONIO MIGUEL DUCH SAMPERCol·laborador-aHospital Clínico Universitario de ValenciaCap de secció/servei
ROBERTO GALLEGO PINAZO Col·laborador-aHospital Universitari i Politècnic La FeMetge-ssa
ANTONIO LLEO PEREZCol·laborador-aHospital Francesc de Borja de GandíaFarmacèutic-a
JORGE RAGA CERVERACol·laborador-aUniversitat de València - Estudi GeneralEstudiant-a de doctorat UVEG
SILVIA MARIA SANZ GONZALEZCol·laborador-aUnidad de Investigación Oftalmológica Santiago GrisolíaInvestigador-a doctor-a
ELENA BENDALA TUFANISCOCol·laborador-aUniversidad Cardenal Herrera-CEUProfessor-a adjunt-a
 
Estructura associada:
  • Cirurgia
 
Paraules clau:
  • ALCOHOL
  • MACULA
  • RETINOPATIA DIABÈTICA
  • RETINOPATIA HIPERTENSIVA
  • MALFORMACIONS CONGÈNITES
  • GLOBO OCULAR
  • CEGUESA
  • GLAUCOMA PRIMARI DE ANGLE OBERT
  • PERDUDA DE VISIÓ
  • MECANISMES CEL·LULARS I MOLECULARS
  • ALIMENTACIÓ
  • ANORÈXIA NERVIOSA
  • SALUT OCULAR
  • DMAE
  • QUALITAT DE VIDA
  • ENVELLIMENT
  • OBESITAT
  • NUTRICIÓ
  • DROGUES