Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Grup de recerca en famílies i infància - GRIFAIN

Referència del grup:

GIUV2018-434

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'equip d'investigació té com a objectiu prioritari desenvolupar accions investigadores i formatives orientades al coneixement i millora de la realitat educativa de les famílies i la infància.al costat d'això, els objectius específics del nostre equip s'orienten a: Conéixer les necessitats i percepcions de la infància, especialment atenent els seus drets de protecció i participació, i plantejar propostes de millora sobre aquest tema. Analitzar les principals problemàtiques i dificultats per les quals travessen les famílies i els seus membres, i desenvolupar propostes per a la seua millora. Aprofundir en les eines i estratègies de treball específiques en l'àmbit de família i infància. Col·laborar amb diverses agències implicades en les vides de les famílies i la infància (escoles, serveis socials, centres d'atenció primària, serveis especialitzats, entitats del tercer sector, etc). Desenvolupar projectes i convenis d'investigació i col·laboració amb diferents institucions. Plantejar propostes formatives en relació amb les famílies i la infància dirigides als egressats de les diferents titulacions de la UV i professionals. Difondre les troballes del nostre equip...L'equip d'investigació té com a objectiu prioritari desenvolupar accions investigadores i formatives orientades al coneixement i millora de la realitat educativa de les famílies i la infància.al costat d'això, els objectius específics del nostre equip s'orienten a: Conéixer les necessitats i percepcions de la infància, especialment atenent els seus drets de protecció i participació, i plantejar propostes de millora sobre aquest tema. Analitzar les principals problemàtiques i dificultats per les quals travessen les famílies i els seus membres, i desenvolupar propostes per a la seua millora. Aprofundir en les eines i estratègies de treball específiques en l'àmbit de família i infància. Col·laborar amb diverses agències implicades en les vides de les famílies i la infància (escoles, serveis socials, centres d'atenció primària, serveis especialitzats, entitats del tercer sector, etc). Desenvolupar projectes i convenis d'investigació i col·laboració amb diferents institucions. Plantejar propostes formatives en relació amb les famílies i la infància dirigides als egressats de les diferents titulacions de la UV i professionals. Difondre les troballes del nostre equip d'investigació a la comunitat científica i a la societat en el seu conjunt. Tots els membres de l'equip són professors de la Universitat de València així com professionals especialitzats que treballen en l'àmbit de família i infància. La directora de l'equip, així com altres professores integrants, centra la seua activitat docent i investigadora prioritàriament en l'àmbit de les famílies i el menor, amb tesis dirigides sobre aquesta temàtica, projectes d'investigació i publicacions en revistes i obres col·lectives. Entre els projectes ha dirigit la investigació; Disseny d'un instrument per a analitzar la relació entre violència filie-parental i estructura i estil educatiu familiar; i participat, entre altres, en la investigació; Validació d'un instrument d'avaluació d'estils educatius familiars i establiment de lineamients per al disseny de programes d'intervenció amb famílies; (Universitat de València) i; Pràctiques familiars i corresponsabilitat: Anàlisi dels valors i proposta d'estratègies educatives per a la conciliació de la vida personal, social i laboral; (Universitat de Barcelona). Entre les seues últimes publicacions destaquem; Famílies i menors: reptes i propostes pedagògiques. De la mateixa manera, és responsable i participant de diferents iniciatives de formació especialitzada dirigides tant a egressats com a professionals en aquest àmbit (Curs de postgrau "Intervenció especialitzada amb famílies i infància: procediments i tècniques d'actuació"; programes de formació i investigació en intervenció familiar dirigits a professionals dels serveis especialitzats de família i infància (SEAFIs) de la Comunitat Valenciana; congressos nacionals i internacionals -ERNAPE i AIFREF-; conferències; cursos, etc.).
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Diseñar e implementar acciones formatives especializadas en los ambitos y tematicas en que nuestro equipo de investigacion desarrolla sus objetivos.
  • Conocer necesidades y percepciones de la infancia, atendiendo a sus derechos de proteccion y participacion, y plantear propuestas de mejora
  • Analizar problematicas y dificultades por las que atraviesan las familias y sus miembros, y desarrollar propuestas de mejora
  • Profundizar en las herramientas y estrategias de trabajo especificas en el ambito de familia e infancia.
  • Colaborar con agencias implicadas con las familias e infancia y difundir los hallazgos a la comunidad cientifica y a la sociedad
  • Desarrollar proyectos-convenios de investigacion y colaboracion con distintas instituciones, asi como propuestas formativas para distintos col·lectives
 
Línies d'investigació:
  • Competència parental i resiliència.Necessitats de la infància i l'adolescència; capacitats parentals; estils educatius; inclinació; context; suports familiars; recursos.
  • La formació dels professionals en el treball amb famílies i infància-adolescència.Programes de formació contínua; formació inicial; diagnòstic de necessitats; avaluació; habilitats professionals; actituds del professional; fases de la intervenció socioeducativa; tipus d'intervenció.
  • Col·laboració família-escola.Participació i col·laboració de les famílies a l'escola; escoles de pares i mares; AMPA; cafés pedagògics; implicació familiar (tipus i modalitats); vies de participació; conseqüències de la implicació.
  • Intervenció socioeducativa en les pràctiques alienadores familiars.Processos de separació/divorci; conflictivitat familiar; manipulació; maltractament infantil-adolescent; anàlisi, diagnòstic, intervenció i avaluació.
  • Protecció a la infància-adolescència en situació de risc o desamparament.Protecció a la infància-adolescència; situació de risc; situació de desemparament; mesures i recursos de protecció a la infància; acolliment; adopció; equips especialitzats; pla d'intervenció familiar; pla individualitzat de protecció.
  • Estratègies d'intervenció amb famílies i infància.Mediació familiar; orientació familiar; teràpia familiar; equips especialitzats d'atenció a família i infància-adolescència; programes de formació; tècniques d'intervenció.
  • Educació i diversitat familiar.Composicions familiars; funcionalitat familiar; dinamisme familiar; monoparentalitat; famílies reconstituïdes o compostes.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
PIEDAD MARIA SAHUQUILLO MATEODirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
VERONICA RIQUELME SOTOMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
GENOVEVA RAMOS SANTANACol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA CARMEN BELLVER MORENOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
RAQUEL IBAÑEZ MARTINEZCol·laborador-aUniversidad Católica de Valencia San Vicente Mártirprofessor-a
ESTER CISCAR CUÑATCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
ESTER CISCAR CUÑATCol·laborador-aMancomunidad Camp De Turiadirector-a (unitat)
CONCEPCIÓN MARTÍNEZ VÁZQUEZCol·laborador-aMancomunidad Camp De Turiaeducador-a social
VERONICA MENDEZ PARDOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociat U.
MONTSERRAT ESCRIBANO CARCELCol·laborador-aFundacion Universidad Catolica de Valencia San Vicente Martirprofessor-a
Mª ANGELES BLANCO PORTILLOCol·laborador-aCEIP Ciutat Cremona ( Alaquàs)educador-a social
FLOR HOYOS ALARTECol·laborador-aAjuntament d'Alaquàseducador-a social
AMPARO MERODIO SIMONCol·laborador-aFundación Secretariado Gitanopsicòleg-oga social
ROSALIA RIOJA RAMONCol·laborador-aFYDES Desarrollo Psico-Socio-Educativo, S.L.educador-a social
LUIS MIGUEL VALERA MELEROCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
ANA ISABEL ACEDO BARROSOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
EMILIA OLIVER DEL OLMOCol·laborador-aUniversidad Católica de Valencia San Vicente Mártirprofessor-a
RAQUEL HERNÁNDEZ CERVERÓNCol·laborador-aGeneralitat Valencianatècnic-a
 
CNAE:
  • Actividades de investigación.
 
Estructura associada:
  • Teoria de l'Educació
 
Paraules clau:
  • separación; conflictos; familias; infancia; alienación; adolescencia
  • riesgo; desamparo; protección; menor; acogimiento; adopción; familia; adolescentes
  • mediación; orientación; terapia; familia; infancia; adolescencia; intervención; técnicas
  • dinamismo; familia; forma familiar
  • infancia; adolescencia; resiliencia; familia; competencia
  • formación; profesionales; programas; infancia; adolescencia; familia
  • escuela; familia; infancia; adolescencia; implicación; colaboración