Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.
Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.
Participants
Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.
.
- Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV
Referència del grup:
Descripció de l'activitat investigadora: Anàlisi de la tècnica i la tàctica esportiva des de diferents perspectives:
Ensenyament de tècnica i tàctica en Educació Física.
Entrenament de tècnica i tàctica en el rendiment esportiu.
La comunicació entrenador-atleta en l'aprenentatge i rendiment de la tècnica i la tàctica. Variables físiques, condicionals, motrius, psicològiques i socials de l'ensenyament-formació i execució de tècnica i tàctica. Avaluació i anàlisi de la tècnica i tàctica esportiva. Repercussions de la tècnica i tàctica esportiva en diferents aspectes de la salut de les persones.Variabilitat de la població
Pàgina Web:
Objectius cientificotècnics: - Generar conocimiento teórico y aplicado sobre el entrenamiento de técnica y la táctica y su función para la salud humana y la integración social. En concreto los principales objetivos del *grupo sueño
- Analizar las variables del aprendizaje técnico-táctico en el contexto educativo: Planificación, metodologías y estilo de enseñanza, utilización de materiales y recursos, nuevos juegos y actividades.
- Analizar las las variables del entrenamiento técnico-táctico en el contexto deportivo: Planificación, metodología, utilización de materiales y recursos, juegos y actividades.
- Analizar los diferentes procesos comunicativos (Instrucciones, feedback, cuestiones) entre el educador-entrenador y el deportista-alumno, en diferentes contextos y situaciones: Aula, pista deportiva, natura, entrenamiento, competición, y éxito o fracaso.
- Analizar las variables sociales (familiares, económicos, académicos), físicas (antropométricas), condicionales (fuerza, resistencia, velocidad, flexibilidad), motrices (coordinación, equilibrio, agilidad) y psicológicas (motivación, ansiedad, confianza, atención)
- Estudiar y aplicar el análisis *notacional, donde la medida de la técnica y la táctica depende de variables contextuales (campo de juego, características del deporte, sistema de juego,...) y de la situación (fases de juego, roles, posicionamiento de los jugadores, tiempo disponible,...)
- Analizar los factores mentales (calidad de vida, felicidad), y conductuales y fisiológicos (*masa muscular, equilibrio, velocidad y amplitud de movimiento,...)
- Analizar la adaptación de la técnica y la táctica deportiva en la edad y patologías de los deportistas (sobrepeso, artropatías, sarcopenia, osteoporosis, diabetes, ansiedad, depresión,...)
- Analizar la inclusión en la enseñanza y entrenamiento de la técnica y la táctica deportivas. Utilización del trabajo técnico-táctico para favorecer la inclusión de diferentes colectivos (inmigración, diversidad funcional, diversidad de género, trastornos del espectro autista, trastorno de déficit de atención hiperactividad, diversidad de personalidades,...)
Línies d'investigació: - Enseñanza-entrenament de la tècnica i la tàctica.L'ensenyament i l'entrenament de la tècnica i la tàctica en l'esport constitueixen un àmbit de recerca activa que busca millorar els mètodes pedagògics i d'entrenament. Aquestes són algunes de les principals línies de recerca en aquest camp:
1. Metodologies d'ensenyament-aprenentatge:
Desenvolupament i avaluació de mètodes efectius per ensenyar i aprendre tècniques i tàctiques en diferents contextos.
Recerca en enfocaments pedagògics innovadors, com l'aprenentatge basat en problemes o l'aprenentatge col·laboratiu.
2. Adaptació a diferents nivells i edats:
Estudi de com adaptar l'ensenyament i l'entrenament de tècniques i tàctiques per als diferents nivells d'habilitat, edats i etapes de desenvolupament.
Recerca sobre les millors pràctiques per a ensenyar atletes de tots els nivells: principiant, intermedi i avançat.
3. Integració de la tecnologia en l'ensenyament:
Ús de tecnologies educatives, com simuladors, anàlisis de vídeo, realitat virtual i aplicacions mòbils, per a millorar l'ensenyament de tècniques i tàctiques.
Recerca sobre l'eficàcia i acceptació de la tecnologia en el procés docent i en l'entrenament.
4. Avaluació formativa i sumatòria:
Desenvolupament de mètodes d'avaluació formativa que proporcionen retroalimentació contínua durant el procés d'ensenyament i entrenament.
Investigació sobre l'eficàcia de les avaluacions sumatòries per a mesurar el rendiment final i la transferència d'habilitats.
5. Entrenament mental i estratègies psicològiques:
Estudi d'estratègies psicològiques que permeten millorar l'adquisició i aplicació de tècniques i tàctiques.
Desenvolupament de programes d'entrenament mental per enfortir la concentració, la confiança i la resiliència a les competicions.
6. Models de desenvolupament d'habilitats:
Investigació sobre models de desenvolupament d'habilitats al llarg del temps i com evolucionen les capacitats tècniques i tàctiques.
Desenvolupament de models que consideren la progressió de les habilitats des dels nivells bàsics fins als d'elit.
7. Diversificació dels mètodes d'ensenyament:
Explorar la diversitat de mètodes d'ensenyament que es poden adaptar als diferents estils d'aprenentatge i a les preferències individuals.
Recerca sobre l'efectivitat dels diferents enfocaments com el joc dirigit, l'aprenentatge basat en projectes i la instrucció diferenciada.
8. Cultura d'entrenament i aprenentatge:
Estudi de la cultura de l'entrenament i l'aprenentatge en diferents contextos i com influeix en l'adquisició de competències tècniques i tàctiques.
Recerca en la creació d'entorns d'aprenentatge positius i motivadors.
- Análisis y evaluación de la técnica y la táctica.L'anàlisi i avaluació de la tècnica i la tàctica en l'esport comprenen una varietat d'aspectes. Aquestes són algunes de les principals línies de recerca en aquest àmbit:
1. Desenvolupament de sistemes d'anàlisi notacional:
Investigació sobre el disseny i la millora dels sistemes de notació per registrar i analitzar amb precisió l'execució tècnica i les decisions tàctiques.
Elaboració de codis i sistemes estandarditzats que faciliten la comparació entre estudis i disciplines.
2. Tecnologia i anàlisi de vídeo:
Ús de tecnologies avançades, com ara l'anàlisi de vídeo, el seguiment de moviment i la realitat virtual, per a facilitar l'anàlisi de tècniques i tàctiques.
Investigació sobre la fiabilitat i validesa de les mesures obtingudes mitjançant tecnologies emergents.
3. Anàlisi de patrons de joc:
Identificació i estudi de patrons recurrents en l'execució tècnica i en les estratègies tàctiques individuals i d'equip.
Desenvolupament de models predictius basats en dades històriques per anticipar patrons de joc.
Avaluació del rendiment individual i col·lectiu:
4. Investigació sobre mètodes d'avaluació del rendiment que aborden aspectes tant individuals com col·lectius en la tècnica i la tàctica.
Desenvolupament de mètriques que permeten comparar de manera equitativa el rendiment de jugadors i jugadores i equips.
5. Anàlisi de variables psicològiques:
Estudi dels factors psicològics que influeixen en l'execució tècnica i en la presa de decisions tàctiques, com la concentració, la presa de decisions sota pressió i la motivació.
Desenvolupament d'eines específiques d'avaluació psicològica per a l'anàlisi en un context esportiu.
6. Adaptació als diferents esports i contextos:
Recerca sobre com adaptar els mètodes d'anàlisi i avaluació als diferents esports i contextos.
Desenvolupament d'enfocaments específics que aborden les particularitats de cada disciplina.
7. Anàlisi comparativa entre nivells de desenvolupament:
Estudi de les diferències tècniques i tàctiques entre principiants, intermedis i experts.
Investigació sobre la progressió de les habilitats al llarg del temps i com la tècnica i la tàctica evolucionen amb l'experiència.
8. Aplicació en la presa de decisions dels entrenadors i entrenadores:
Recerca sobre com la informació obtinguda a través de l'anàlisi i l'avaluació pot influir en la presa de decisions de l'entrenador o entrenadora.
Desenvolupament d'eines pràctiques perquè els entrenadors i entrenadores utilitzen la informació de manera eficaç en l'entrenament i la competició.
- Tècnica i tàctica saludables.La integració d'enfocaments saludables en l'ensenyament i la pràctica de la tècnica i la tàctica és una preocupació creixent. Aquestes són algunes de les principals línies de recerca en tècnica i tàctica saludables:
1. Ergonomia i biomecànica saludables:
Investigació sobre la biomecànica de les tècniques esportives i l'ergonomia per garantir que les pràctiques siguen segures i sostenibles en el temps.
Desenvolupament de tècniques que minimitzen el risc de lesions i promoguen la salut articular i muscular.
2. Entrenament funcional i preventiu:
Desenvolupament de programes d'entrenament que integren aspectes tècnics i tàctics amb exercicis funcionals i preventius.
Recerca sobre l'eficàcia de les intervencions específiques que tenen com a objectiu reduir el risc de lesions associades a la pràctica de determinades tècniques.
3. Psicologia del rendiment i del benestar:
Estudi de la relació entre l'ensenyament de tècniques i tàctiques i el benestar psicològic de les persones que practiquen esport.
Desenvolupament d'estratègies psicològiques que promoguen una mentalitat saludable i resilient durant la pràctica esportiva.
4. Promoció d'estils de vida actius:
Recerca sobre com l'ensenyament de tècniques i tàctiques pot fomentar la participació contínua en l'activitat física durant tota la vida.
Desenvolupament d'enfocaments que promoguen estils de vida actius i saludables més enllà dels contextos esportius específics.
5. Educació nutricional i hidratació:
Integració de la informació nutricional i d'hidratació adequada en els programes d'entrenament tàctic i tècnic.
Recerca sobre com la nutrició pot influir en el rendiment tècnic i tàctic i en la prevenció de lesions.
6. Adaptació als diferents grups de població:
Estudi d'adaptació de tècniques i tàctiques als diferents grups de població, com infants, gent gran o persones amb condicions mèdiques específiques.
Desenvolupament d'estratègies inclusives que permeten la participació de diferents grups de població en activitats saludables.
7. Tecnologia i monitoratge de la salut:
Ús de tecnologies per al monitoratge del rendiment i de la salut dels esportistes.
Desenvolupament d'aplicacions i dispositius que proporcionen retroalimentació en temps real sobre aspectes relacionats amb la salut i el rendiment tècnic i tàctic.
- Adaptació e inclusió en la tècnica i la tàctica.Descripció:
L'adaptació i la inclusió en l'ensenyament i la pràctica de la tècnica i la tàctica tenen com a objectiu que les activitats siguen accessibles per a una àmplia varietat de participants, independentment de les seves habilitats, capacitats o característiques individuals. Aquestes són algunes de les principals línies de recerca sobre adaptació i inclusió en aquest context:
1. Adaptació per a diferents habilitats i nivells de competència:
Investigació sobre com adaptar les tècniques i tàctiques esportives als diferents nivells d'habilitat i experiència.
Desenvolupament d'enfocaments pedagògics que permeten la participació de persones amb diferents habilitats en activitats tècniques i tàctiques.
2. Inclusió de persones amb discapacitat:
Estudi d'estratègies d'adaptació de tècniques i tàctiques per a persones amb discapacitat, ja siga en l'àmbit de l'esport adaptat o en programes inclusius.
Desenvolupament de recursos i materials específics que faciliten la participació de les persones amb discapacitat en activitats esportives.
3. El disseny universal en l'ensenyament:
Recerca en disseny universal d'ensenyament per garantir que les tècniques i tàctiques siguen accessibles per a totes les persones que hi participen.
Desenvolupament d'estratègies que tinguen en compte la diversitat d'estils d'aprenentatge i preferències individuals.
4. Entrenament per a entrenadors i instructors:
Desenvolupament de programes de formació per a entrenadors i instructors que incloguen estratègies i tècniques d'ensenyament inclusives.
Recerca sobre l'eficàcia de la formació en inclusió per millorar l'adaptabilitat dels programes d'entrenament.
5. Participació de gènere:
Estudi de la inclusió de gènere en l'ensenyament i la pràctica de la tècnica i la tàctica en esports específics.
Desenvolupament d'estratègies per superar els estereotips de gènere i promoure la participació equitativa en activitats tècniques i tàctiques.
6. Avaluació i retroalimentació inclusives:
Investigació sobre mètodes d'avaluació inclusius que reconeguen les diverses formes en les quals les persones que hi participen poden demostrar competència tècnica i comprensió tàctica.
Desenvolupament de sistemes de retroalimentació que s'adapten a les necessitats individuals i fomenten la millora contínua de totes les persones participants.
7. Cultura corporativa inclusiva:
Estudi de pràctiques i polítiques organitzacionals que fomenten un entorn inclusiu en l'àmbit esportiu.
Desenvolupament d'estratègies per superar les barreres culturals i que promoguen la participació equitativa en l'ensenyament i la pràctica de la tècnica i la tàctica.
Components del grup:
Nom |
Caràcter de la participació |
Entitat |
Descripció |
JESUS ADRIAN RAMON-LLIN MAS | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació |
JUAN RAMON MARTINEZ MORALES | Membre | Universitat de València | Titular d'Escola Universitària |
JOSE FRANCISCO GUZMAN LUJAN | Membre | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
RAFAEL MARTINEZ GALLEGO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
MIGUEL CRESPO CELDA | Col·laborador-a | International Tennis Federation (Reino Unido) | investigador-a |
JOAQUIN MARZANO FELISATTI | Col·laborador-a | Universitat de València | Personal Investigador |
ALEJANDRO TRONCH PÉREZ | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
PABLO DELGADO SASTRE | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
ANA PIQUER PIQUER | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
MANRIQUE DE JESÚS RODRÍGUEZ CAMPOS | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
FERNANDO VIVES ALBIOL | Col·laborador-a | CLUB ESPAÑOL DE TENIS | personal extern no investigador-a |
CNAE: - Educación deportiva y recreativa.
- Otras actividades sanitarias.
Paraules clau: - Ensenyament; entrenament; planificació; metodologia; recursos
- Avaluació; anàlisi notacional; condició física; psicologia
- Prevenció; habilitat; rehabilitació
- Adaptació; inclusió; patologies; edad; enfermetats