Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Grup d'Investigació Sinergia Prosocial - GISProsoc

Referència del grup:

GIUV2023-563

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El Grup de Recerca en Sinergia Prosocial (GISProsc) està format per investigadors i docents de diferents universitats públiques i privades, amb caràcter internacional, que tenen com a objecte de recerca tant la prosocialitat en si mateixa, com la forma sinèrgica. Hi participen investigadors de diferents àrees de la Psicologia (Bàsica, Evolutiva i Educativa, Avaluació de la Personalitat i Tractaments Psicològics, Psicologia Social, Metodologia en Ciències del Comportament, Psicobiologia) i Ciències de l'Educació (Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació), que permet el desenvolupament d'investigacions de major rigor científic. El caràcter internacional ajuda a tenir en compte els elements culturals i transculturals en l'estudi prosocial, analitzant així sinergies i donant resposta a les demandes de tota recerca rigorosa i científica. A més, el grup treballa des de la perspectiva del model bio-psico-social, el qual consideren, per tant, les bases biològiques (estructures cerebrals i hormones) i psicològiques: cognitives (raonament moral, pensament criminal, intel·ligència...), emocionals (empatia, benestar psicològic...), motivacionals (suport social, Responsabilitat Social...El Grup de Recerca en Sinergia Prosocial (GISProsc) està format per investigadors i docents de diferents universitats públiques i privades, amb caràcter internacional, que tenen com a objecte de recerca tant la prosocialitat en si mateixa, com la forma sinèrgica. Hi participen investigadors de diferents àrees de la Psicologia (Bàsica, Evolutiva i Educativa, Avaluació de la Personalitat i Tractaments Psicològics, Psicologia Social, Metodologia en Ciències del Comportament, Psicobiologia) i Ciències de l'Educació (Mètodes de Recerca i Diagnòstic en Educació), que permet el desenvolupament d'investigacions de major rigor científic. El caràcter internacional ajuda a tenir en compte els elements culturals i transculturals en l'estudi prosocial, analitzant així sinergies i donant resposta a les demandes de tota recerca rigorosa i científica. A més, el grup treballa des de la perspectiva del model bio-psico-social, el qual consideren, per tant, les bases biològiques (estructures cerebrals i hormones) i psicològiques: cognitives (raonament moral, pensament criminal, intel·ligència...), emocionals (empatia, benestar psicològic...), motivacionals (suport social, Responsabilitat Social Universitària) i relacionals vinculades a la conducta prosocial. Reconeix els models teòrics aportats per la ciència per al comportament prosocial; es recolza en mètodes i instruments d'avaluació psicològica amb fiabilitat i validesa adequada; realitza revisions sistemàtiques i metaanàlisis que acumulen evidències obtingudes en estudis empírics i que sintetitzen la informació científica disponible mitjançant mètodes explícits que estalvien temps als professionals de les Ciències de la Salut i les Ciències Socials. D'aquesta manera, ofereix una visió general del que l'evidència científica confirma sobre la prosocialitat o constructes relacionats. El grup investiga el comportament prosocial, així com els seus predictors. També dissenya, avalua i aplica programes d'intervenció en contextos educatius de tots els nivells: Infantil, Primària, Secundària, Universitat, tenint en compte aquells elements i processos que estan relacionats amb la presència de l'alumnat amb diversitat funcional. Un altre interès és l'atenció, la salut i el benestar psicològic de les persones. Per tant, es dissenyen eines i es proposen intervencions concretes i pràctiques adreçades a la població en general, persones de l'àmbit educatiu (equip docent, personal administratiu, pares, mares, alumnat;) pertanyents a totes les etapes educatives (infantil, primària, secundària i universitària), cuidadors de persones dependents, persones amb problemes de salut o absència de benestar psicològic, persones vinculades a àmbits socials, especialment de vulnerabilitat i exclusió (dones, migració, presó¿). Finalment, cal destacar que el grup investiga la prosocialitat com a element protector de diferents addiccions (jocs en línia, xarxes socials, consum de substàncies, sexe, tabac, videojocs...).
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar las bases biologicas psicologicas y sociales relacionadas o predictoras de la conducta prosocial.
  • Determinar instrumentos para evaluar la conducta prosocial (validez, revision sistematica y metaanalisis ) y de constructos y variables relacionadas.
  • Evaluar programas de intervencion prosocial en el ambito educativo formal y con personas con Necesidades Educativas Especiales
  • Investigar si la prosocialidad es una variable protectora de las conductas adictivas o puede favorecer la deshabituacion a comportamientos aictivos
  • Diseño y evaluacion de programas de Intervencion psicologica prosocial en cuidadores, personas dependientes y personas con problemas de salud.
 
Línies d'investigació:
  • Psicologia bàsica i prosocialitat.Anàlisi de la relació entre els processos cognitius, afectius i emocionals, motivacionals i conductuals de la conducta prosocial. Models teòrics explicatius de la prosocialitat.
  • Conductes adictives i conducta prosocial.1-Estudi de les relacions entre diferents conductes addictives, tant a substàncies com a comportaments, i la conducta prosocial. 2-Millorar la comprensió dels factors de risc i de protecció de les conductes addictives, especialment els relacionats amb la conducta prosocial.
  • Prosocialitat i salut.La prosocialitat en persones amb problemes de salut física i en persones cuidadores. 1- Analitzar l'impacte que aquest factor de protecció té en la seua qualitat de vida. 2- Analitzar l'impacte que aquest factor de protecció té en la qualitat de vida de les persones cuidadores i de les persones cuidades.
  • Instruments d'avaluació, revisions sistemàtiques i metaanàlisi en prosocialitat..Avaluar els instruments que s'utilitzen en la prosocialitat i constructes relacionats, així com acumular de manera sistemàtica i objectiva les evidències obtingudes en estudis empírics sobre aspectes prosocials o vinculats amb ells.
  • Prosocialitat en persones amb Necessitats Educatives Especials.Analitzar l'impacte que aquest factor de protecció té en la qualitat de vida de les persones amb necessitats educatives especials.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MANUEL MARTI VILARDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
SERGIO HIDALGO FUENTESMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
FRANCISCO GONZALEZ SALACol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Antonio ZuffianòCol·laborador-aUniversità degli Studi de Roma "La Sapienza"professor-a titular d'universitat
Javier Esparza ReigCol·laborador-aUNIVERSIDAD EUROPEA DE VALENCIAprofessor-a titular d'universitat
Sara Piñeiro LópezCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de màster
Yolanda Ruiz OrdoñezCol·laborador-aUniversidad Católica de Valencia San Vicente Mártirprofessor-a titular d'universitat
Lucas Marcelo RodriguezCol·laborador-aPontificia Universidad Católica Argentina Santa María de los Buenos Airesprofessor-a titular d'universitat
Javier Cabedo PerisCol·laborador-aFundación de la Comunidad Valenciana Universidad Internacional de Valenciaprofessor-a titular d'universitat
Alberto José Sesé AbadCol·laborador-aUniversitat de les Illes Balearscatedràtic-a d'universitat
JULIA GISBERT PEREZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
JULIA GISBERT PEREZCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de màster
Lluna Maria Bru LunaCol·laborador-aUNIVERSIDAD EUROPEA DE VALENCIAprofessor-a titular d'universitat
Elena Cejalvo HerraizCol·laborador-aFundación de la Comunidad Valenciana Universidad Internacional de Valenciaprofessor-a titular d'universitat
Antonio Olivera La RosaCol·laborador-aUniversidad Católica Luis Amigóprofessor-a titular d'universitat
Manuel VarchettaCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de màster
Fernando Javier Canet CentellasCol·laborador-aUniversitat Politècnica de Valènciacatedràtic-a d'universitat
Susana Calvo PascualCol·laborador-aHospital Vital Álvarez Buylla (Oviedo)investigador-a
MARC CARRASCO REIGCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
GUILLERMO MANUEL CHANSCol·laborador-aInstituto Tecnológico de Monterreyprofessor-a
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Paraules clau:
  • raonament moral; empatia; intel·ligència emocional; pensament criminal; responsabilitat social universitària;
  • Adiccions; factors de risc; factors protectors
  • cuidadors professionals; cuidadors informals; factors protectors; factors de risc; salut psicològica; qualitat de vida
  • Avaluació d'instruments; revisións sistemátiques; metaanàlisi; REGEMA; PRISMA; estudis transversals amb enfocament quantitatiu; biaix de respostes
  • TEA; Altas Capacidades; TDAH