Un dels requisits necessaris per a implantar un sistema de qualitat és l'elaboració del mapa de processos i la redacció dels documents de processos que expliquen com es realitzen cadascuna de les tasques habituals de les biblioteques. En tots dos casos és important assenyalar que no es tracta de documents tancats sinó d'eines en constant revisió i redisseny. El mapa de processos és la representació gràfica dels processos que conformen el Sistema de Gestió del Servei. Es distingeixen tres tipus:
-
Processos estratègics: relacionats amb l'alta direcció (planificació estratègica, recursos humans, aliances i cooperació, etc.)
-
Processos clau o de resultats: directament lligats als serveis que es presten (circulació, gestió de la col·lecció, etc.)
-
Processos de suport: instal·lacions i espais, gestió econòmica i de personal, etc.
El treball del Comitè de Qualitat de biblioteques s'ha centrat en la redacció dels processos clau que són específics del seu servei.
La redacció d'aquests documents ha contribuït a prendre consciència de la necessitat d'una posada en comú i de canviar la visió parcial i focalitzada de cada biblioteca per una visió de conjunt. Els procediments ajuden a pensar i actuar en comú i a sentir-nos com a part d'un sistema únic que com tal ha de ser percebut pels usuaris.
Relació dels processos clau o de resultats de l'SBD