Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Igualtat Logo del portal

L’astrofísica Jocelyn Bell visita la Universitat per a impartir dues conferències

  • 10 de febrer de 2016
Il·lustració de Jocelyn Bell d'Adam McDade

La Professora Jocelyn Bell Burnell, astrofísica nord-irlandesa descobridora del primer radiosenyal d'un púlsar juntament amb el seu tutor de tesis, visitarà la Universitat de València aquesta setmana i impartirà dues conferències.

La primera conferència de Jocelyn Bell, "Reflections on the discovery of pulsars" (Reflexions sobre el descobriment dels púlsars) serà hui dimecres 10 de febrer de 2016 a les 16:00 hores al Saló de Graus, 1ª planta de la Facultat de Matemàtiques, del Campus de Burjassot.

En aquesta xarrada, la investigadora ens explicarà com va descobrir els púlsars, estels de neutrons, i els “contratemps” que va tindre. Com estudianta de doctorat, Jocelyn Bell estava analitzant les dades dels radiotelescopis quan va descobrir els púlsars. El Premi Nobel de Física per eixe descobriment es va concedir al seu supervisor i al cap del departament en 1974, i la seua exclusió va causar gran controvèrsia. La professora conclourà amb una reflexió sobre el que podem aprendre hui d'aquestes històries. Més info ací.

Demà dijous 11 de febrer de 2016, Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, la Professora Jocelyn Bell impartirà una altra conferència amb el títol "We are made of star stuff" (Estem fets de material d’estels). D'on ve la matèria de la qual estem fets? En aquesta conferència la Professora Bell explorarà com la major part de la matèria de la qual estem fets ve originalment de les estreles.

La conferència, que es celebrarà dins del Cicle de Conferències de la Facultat de Física, tindrà lloc a les 12:30 hores al Saló d'Actes "Charles Darwin" del Campus de Burjassot i es podrà seguir per streaming ací.

 

JOCELYN BELL BURNELL (Belfast 1943)

Astrofísica del Nord d'Irlanda, pertany al grup d'il·lustres científiques (Lise Meitner i Rosalind Franklin) mereixedores del Nobel però que, per raons vàries, no van arribar a rebre. El seu interès per l'astronomia la va portar a realitzar el doctorat en la Universitat de Cambridge, en el grup d'Anthony Hewish, on en 1967 va detectar la primera radiosenyal d'un púlsar.

Destaquen les seues aportacions a l'Astronomia i especialment el descobriment dels púlsars, estels de neutrons, que per la seua densitat, ràpida rotació i la no alineació del seu eix de gir amb el seu eix magnètic, emeten feixos de radiació electromagnètica. La detecció d'aquestes radiosenyals ha permès contrastar la teoria de l'evolució estel·lar.

És una de les científiques més influents del Regne Unit i ha rebut nombrosos guardons. Entre ells, la medalla Herschel de la Reial Societat Britànica d'Astronomia en 1989 pel seu descobriment dels púlsars, i els títols honorífics de Dama Comandant de l'Ordre de l'Imperi Britànic, així com Fellow de la Royal Society. Al juny de 2015, li va ser lliurada la Medalla d'Or del CSIC.

 

Il·lustració d’ Adam McDade - adammcdade.weebly.com