Grup de recerca en pedagogia universitària, educació al llarg de la vida i desenvolupament sostenible - GREAV

Referència del grup:

GIUV2013-102

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Aquest equip s'ocupa de la investigació en Pedagogia Universitària, Educació al llarg de la vida i Desenvolupament Sostenible. El seu objectiu és l'estudi dels processos educatius en aquests àmbits per a construir coneixement i concretar i aplicar propostes de millora: En Pedagogia Universitària (anàlisi dels processos d'ensenyament-aprenentatge en la universitat, dels processos de transició, fracàs i abandó en els estudis, estudi de l'impacte de metodologies innovadores, disseny, aplicació i avaluació de bones pràctiques, competències docents, ús de les TIC en els processos de e-a, etc.) En Educació i Sostenibilitat (sostenibilització curricular, anàlisi dels continguts dels plans d'estudis universitaris, de les guies docents, desenvolupament de competències per a la sostenibilitat, construcció de models transferibles als diversos títols, anàlisis i millora del seu afrontament en educació formal i no formal, etc.) En Família i Menor (estils educatius familiars i la seua avaluació, diversitat familiar, competència parental, violència filie-parental, mediació davant conflictes familiars, formació en intervenció familiar, etc.) En Convivència i Resolució de Conflictes...Aquest equip s'ocupa de la investigació en Pedagogia Universitària, Educació al llarg de la vida i Desenvolupament Sostenible. El seu objectiu és l'estudi dels processos educatius en aquests àmbits per a construir coneixement i concretar i aplicar propostes de millora: En Pedagogia Universitària (anàlisi dels processos d'ensenyament-aprenentatge en la universitat, dels processos de transició, fracàs i abandó en els estudis, estudi de l'impacte de metodologies innovadores, disseny, aplicació i avaluació de bones pràctiques, competències docents, ús de les TIC en els processos de e-a, etc.) En Educació i Sostenibilitat (sostenibilització curricular, anàlisi dels continguts dels plans d'estudis universitaris, de les guies docents, desenvolupament de competències per a la sostenibilitat, construcció de models transferibles als diversos títols, anàlisis i millora del seu afrontament en educació formal i no formal, etc.) En Família i Menor (estils educatius familiars i la seua avaluació, diversitat familiar, competència parental, violència filie-parental, mediació davant conflictes familiars, formació en intervenció familiar, etc.) En Convivència i Resolució de Conflictes (educació i convivència, educació per a la pau, resolució de conflictes, ensenyament i aprenentatge de normes, models de convivència, conductes disruptives i antisocials, etc.) En Ciutadania i Valors (educació moral, ciutadania, educació en valors, pedagogia intercultural, educació i desenvolupament humà, ètica de les professions, deontologia professional, prevenció educativa de la violència de gènere, etc.) En Educació Mediàtica, Tics i Videojocs (ciutadania mediàtica, educació mediàtica, valors i Tics, videojocs i educació, jocs de simulació, jocs seriosos, usos dels videojocs, etc.) En aquests àmbits aquest equip ha conclòs ja diversos projectes competitius d'I+D+i i està desenvolupant uns altres. Estratègies d'ensenyament i estratègies d'aprenentatge en la universitat. Anàlisi de la incidència de variables fonamentals en les maneres en què els universitaris afronten l'aprenentatge. MCyT. (SEC/2003-016787) (2003-2006) Ambientalització Curricular a la Universitat de València-Estudi General (ACUVEG). Generalitat Valenciana. (GV04B-166)(2004-2005) La prevenció i protecció contra la violència domèstica i de gènere en el marc de la EL 1/2004 de 28 de desembre. Una perspectiva transdisciplinar. MICINN (SEJ2006-15544)(2006-2009) Ambientalització Curricular: disseny i anàlisi d'intervencions de diàleg disciplinar per al desenvolupament de competències sostenibilitzadores bàsiques en l'educació universitària (Titulacions Educació Infantil i Primària). MINECO (SEJ2007-67063) 2007-2010) L'excel·lència en els estudiants universitaris des d'un enfocament longitudinal: anàlisi de factors incidents i disseny d'un model d'intervenció. MICINN (EDU2009-08518) (2009-2012) Pràctiques familiars i corresponsabilitat: Anàlisi dels valors i proposta d'estratègies educatives per a la conciliació de la vida personal, social i laboral. MICINN. (EDU2009-10250)(2009-2012). Prevenció i erradicació de la violència de gènere. El seu estudi transdisciplinar a través dels mitjans de comunicació. L'educació i l'actuació dels jutges. MICINN. (DER2010- 018498)(2010-2012)-L'ensenyament obligatori davant la competència en comunicació audiovisual en un entorn digital. MICINN (EDU2010-21395)(2010-2012). Metodologies centrades en l'aprenentatge en la universitat. Disseny, implementació i avaluació. MINECO. (EDU2012-32725)(2013-2015) Sostenibilització Curricular en els plans de Grau: revisions de les competències bàsiques per a la sostenibilitat en les Guies Docents; desenvolupament i avaluació. MINECO. (EDU2010-21485)(2011-2013)Fruit d'aquest treball de recerca ha sigut un nombre important de publicacions en llibres i revistes prestigioses i una constant participació en congressos i en activitats de formació.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analisis de los procesos educativos en los ambitos aludidos para construir conocimiento y elaborar y aplicar propuestas de mejora
 
Línies d'investigació:
  • Educació medàtica, TICs i videojocs.La investigació en aquesta línia pretén analitzar l'ús educatiu de les TIC i analitzar les claus per a la construcció d'una ciutadania mediàtica. Així mateix, estudiar l'ús dels videojocs en l'educació i el dels jocs seriosos en entorns complexos.
  • Ciutadania i valors.La línia "Ciutadania i valors" fa referència a la investigació sobre la dimensió cívica i axiològica de l'educació. Parteix del supòsit que la investigació pedagògica ha d'incloure necessàriament una reflexió i estudi del món dels valors, les actituds i el pensament ètic.
  • Pedagogia Universitària.S'aborda en aquesta línia l'anàlisi dels processos d'ensenyament-aprenentatge en la universitat per a realitzar propostes de millora i implementar-les i avaluar-les, en la mesura que siga possible. Així mateix, les bones pràctiques, l'ús de les TIC, els processos de transició, l'abandó i fracàs, etc.
  • Educació i Sostenibilitat.Les institucions i organitzacions educatives poden actuar com a plataforma de difusió de canvis en les percepcions, actituds i els comportaments cap a noves formes de vida més sostenibles. Es defensa la necessitat d'aprendre les competències per a la cura de la comunitat de vida.
  • Familia i Menor.Investigar els processos educatius que esdevenen en la família i la seua influència en el menor aprofundint en la diversitat familiar, competència parental, programes educatius, situacions de risc i desemparament del menor, treballant en una perspectiva indisciplinària per la seua complexitat.
  • Convivència i resolució de conflictes.Aborda l'aprenentatge d'un model de convivència, tant a nivell escolar com a nivell social. Incideix en el desenvolupament de l'autonomia i la responsabilitat de les persones, i la tècnica bàsica és l'aprenentatge de normes per procediments democràtics.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
BERNARDO GARGALLO LOPEZDirector-aUniversitat de ValènciaEmèrit/a Universitat
Equip d'investigació
MARIA CARMEN BELLVER MORENOMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
CRUZ PEREZ PEREZMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
LAURA GARCIA RAGAMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
VICENT EULOGI GOZALVEZ PEREZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
VICTORIA VAZQUEZ VERDERAMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
INMACULADA LOPEZ FRANCESMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
IRENE VERDE PELEATOMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
MARIA DELS ÀNGELS CEBRIA I IRANZOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
GONZALO ALMERICH CERVEROCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
PIEDAD MARIA SAHUQUILLO MATEOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MIGUEL ANGEL JIMENEZ RODRIGUEZCol·laborador-aUniversidad Católica de Valencia San Vicente Mártirprofessor-a contractat-da doctor-a
NOELIA MARTINEZ HERVASCol·laborador-aUniversidad Católica de Valencia San Vicente Mártirprofessor-a contractat-da doctor-a
 
CNAE:
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación secundaria técnica y profesional.
  • Educación postsecundaria no terciaria.
  • Educación universitaria.
  • Educación cultural.
 
Estructura associada:
  • Teoria de l'Educació
 
Paraules clau:
  • TICs y educación; Ciudadanía mediática; Videojuegos y Educación; Videojuegos y Salud; Videojuegos y Sociedad; Simulaciones
  • Ciudadanía; Educación en valores; Educación moral; Educación para la paz; Pedagogía intercultural; Desarrollo humano; Valores y actitudes en educación
  • Educación Superior, estrategias de enseñanza/aprendizaje, enseñanza centrada en el aprendizaje, modelos de buenas prácticas, competencias docentes
  • sostenibilidad, educación.
  • Familias, Menores, Funcionalidad/disfuncionalidad familiar, Tipologías familiares, Educación familiar, Mediación familiar, Orientación Familiar
  • convivència, resolució de conflictes, responsabilitat, autogovern, aprenentatge de normes