Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Neurociència cognitiva i lectura - READit

Referència del grup:

GIUV2016-316

 
Descripció de l'activitat investigadora:

El grup d'investigació READit s'interessa per l'estudi dels fonaments neurobiològics, cognitius i conductuals de la lectura. El focus metodològic és la psicologia experimental i l'obtenció de mesures electrofisiológicas (EEG) i de moviments oculars com a correlats del comportament lector a diferents nivells: descodificació, processament sintàctic i comprensió. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de l'adquisició de la lectura en xiquets amb desenvolupament típic i atípic, l'accés lèxic en diferents llengües o la investigació aplicada en activitats de la vida quotidiana, com la comprensió de textos digitals en adolescents o la lectura de senyals de trànsit durant la conducció de vehicles. READit tracta de relacionar les seues troballes amb els models actuals de lectura, instrucció en competència lectora i intervenció en aquells trastorns del desenvolupament o psicopatologies que afecten la lectura.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Estudiar los fundamentos neurobiologicos, cognitivos y conductuales de la lectura: se pretende analizar los correlatos de diferentes procesos lectores que van desde la decodificacion de palabras a la compresion de textos pasando por el analisis sintactico fundamentalmente desde el punto de vista de la neurobiologia acompañando las medidas conductuales (aciertos, tiempos de lectura o patrones de movimientos oculares) y cognitivas (memoria o atencion) de medidas fisiologicas como EEG o dilatacion pupilar.
  • Aplicar y transferir los conocimiento a ambitos aplicados. Una vez conocidos los fundamentos de la lectura, modificar el entorno (Ej elementos linguisticos o formatos y formas de presentacion de textos educativos, informativos o divulgativos, etc.) o diseñar programas y tecnicas de intervencion en procesos especificos (Ej. Entrenamiento en Lectura Critica en entornos digitales con adolescentes; eye-movements modelling examples, etc.).
 
Línies d'investigació:
  • Trastorns del neurodesenvolupament i lectura.Aquesta línia se centra en l'anàlisi, des d'una perspectiva evolutiva, de les dificultats en la descodificació i la comprensió lectora freqüents en diversos trastorns del neurodesenvolupament com els trastorns de l'espectre autista (TEA), la discapacitat intel·lectual (DI) o la dislèxia.
  • Lectura crítica a Internet.La nostra línia persegueix avaluar els components psicològics que expliquen la lectura poc crítica en Internet, així com descriure i explicar com aquests components es desenvolupen al llarg de l'adolescència, amb l'objectiu últim d'avaluar maneres de millorar aquests aspectes crítics.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MANUEL PEREA LARADirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
MARTA VERGARA MARTINEZMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Escola Universitària
MARIA FERNANDEZ LOPEZMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
ANA MARCET HERRANZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
NADINA MARIA GOMEZ MERINOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
INMACULADA FAJARDO BRAVOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Paraules clau:
  • Dificultats lectores, Dislèxia, Trastorns de l'Espectre Autista (TEA), la Discapacitat Intel·lectual
  • Alfabetització digital, adolescència, lectura crítica