Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.
Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.
Participants
Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.
.
- Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV
Referència del grup:
Descripció de l'activitat investigadora: El grup d'investigació Avaluació Econòmica Pública (EVALPUB) es crea per al desenvolupament d'una investigació rigorosa i d'utilitat per als gestors i usuaris de les polítiques públiques. La nostra avaluació es realitza des de l'àmbit de l'Economia Pública, que té en compte tant el vessant de despeses com la d'ingressos de les Administracions Públiques. Pel costat dels ingressos públics treballem tant en l'anàlisi teòrica com el disseny i avaluació de reformes impositives. També ens preocupa la distribució dels recursos entre diferents nivells de govern, fent treballs sobre Economia Regional i Federalisme Fiscal. Pel costat de la despesa, ens interessen les principals polítiques que s'engloben dins de l'Estat del Benestar: Educació i Cultura, Serveis Socials, Salut i Igualtat, així com la Política Mediambiental. Prestem especial atenció a l'anàlisi conjunta de totes dues facetes de l'activitat pública a través de models de microsimulació d'Impostos i Prestacions. Així mateix, utilitzem diferents tècniques d'avaluació (experimentals i quasiexperimentals) amb l'objectiu d'analitzar l'impacte de diverses polítiques públiques.
Pàgina Web:
Objectius cientificotècnics: - Estudiar las caracteristicas y funcionamiento de las principales politicas publicas
- Ofrecer informacion detallada sobre el impacto y las consecuencias de politicas publicas
- Analisis teorico sobre aspectos economicos del Sector Publico
- Transferencia de los resultados de la investigacion a los responsables politicos y a la sociedad en su conjunto
- Seguimiento y evaluacion de las instituciones que toman las decisiones sobre politicas publicas
Línies d'investigació: - Microsimulació de impostos i prestacions.Aborda l'anàlisi de diferents polítiques públiques que utilitzen la microsimulació com a principal instrument. Es tracta d'una tècnica que analitza un elevat nombre de dades, procedents d'enquestes o registres administratius, amb la finalitat d'obtindre prescripcions d'utilitat per a l'agent decisor. En concret s'utilitza la microsimulació de polítiques impositives i de prestacions (tax-benefit), que estimen els resultats de reformes en determinats impostos i/o prestacions públiques. A partir de l'anàlisi d'aquestes dades es pot obtindre informació ajustada del cost de la reforma, dels seus efectes sobre la pobresa, desigualtat, redistribució i progressivitat. També se simula la resposta dels afectats, des del punt de vista del seu comportament laboral, educatiu o familiar.
- Economia de l'Educació i la Cultura.Aplicació de la literatura teòrica sobre educació i cultura mitjançant diferents enfocaments metodològics. L'objectiu és generar informació útil per al decisor polític basada en l'evidència, mitjançant l'ajust de la metodologia d'avaluació a la política educativa o cultural objecte d'anàlisi. Es pretén aplicar aproximacions qualitatives i quantitatives de manera complementària que permeten determinar el correcte disseny d'una política o bé el seu impacte en els objectius previstos per la normativa que va permetre el seu desenvolupament.
- Economia de la Salut, Serveis Socials i Igualtat.Anàlisi i avaluació de les polítiques sanitàries, de cures i de serveis socials, considerant com a eix vertebrador la igualtat entre les persones, a través de polítiques de gènere, d'inclusió social o d'igualtat en la diversitat. Aquesta línia d'investigació utilitza diferents tècniques d'avaluació econòmica com l'anàlisi cost-benefici, l'anàlisi cost-efectivitat, l'anàlisi cost-eficàcia, l'anàlisi cost-utilitat i l'anàlisi cost-eficiència. S'avaluen aspectes de la provisió, producció, finançament o regulació dels serveis sanitaris, els serveis socials en general, o els serveis dirigits a col·lectius vulnerables.
- Economia Regional i Federalisme Fiscal.La perspectiva territorial és clau per a abordar múltiples problemes i per això es duen a terme treballs acadèmics relacionats amb estudis a nivell regional, comarcal i urbà. També es duen a terme anàlisis teòriques i aplicades des de la perspectiva del Federalisme Fiscal. Des del punt de vista teòric s'analitza quines són les despeses públiques que han de ser proveïdes pels diferents nivells de govern i també quina ha de ser l'administració responsable dels diferents impostos. Respecte als estudis aplicats, analitzem la situació de les hisendes subcentrals en diferents països federals o quasifederals, amb especial referència al cas espanyol.
- Avaluació d´Impacte.Durant anys s'han pres i es continuen prenent decisions polítiques sobre la base de la inèrcia i les tradicions no fonamentades per estudis empírics. Amb l'objectiu d'incorporar informació basada en l'evidència s'ha creat aquesta línia d'investigació transversal. Es planteja l'aplicació de diferents aproximacions paramètriques (variables instrumentals, models de panell, diferències en diferències) i no paramètriques (quasiexperiments, regressions discontínues) a l'avaluació de diferents polítiques públiques.
- Economia del Medi Ambient.En aquesta línia d'investigació es desenvolupen treballs que se centren en problemes relacionats amb el medi ambient des de la perspectiva de l'economia pública. Per exemple, s'aborda el problema de la dispersió espacial de determinats contaminants; el paper dels instruments de la regulació pública en la lluita contra la contaminació i l'esgotament dels recursos naturals; o el paper dels tributs relacionats amb el turisme, el transport per carretera o el canvi climàtic.
Components del grup:
CNAE: - Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
- Regulación de las actividades sanitarias, educativas y culturales y otros servicios sociales, excepto Seguridad Social.
- Seguridad Social obligatoria.
Estructura associada:
Paraules clau: - microsimulación, impuestos, prestaciones públicas
- educació, economia, cultura
- Economia, Serveis Socials, Salut, Igualtat
- Economia Regional, Federalisme, Descentralització
- avaluació, impacte, polítiques públiques
- medio ambiente, regulación, innovación