Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Grup d'investigació sobre gènere i (des)igualtat social i sexual - GENTEXT

Referència del grup:

GIUV2015-230

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup d'investigació GENTEXT porta des de fa diversos anys aprofundint en la compilació, anàlisi i explotació de diversos corpus de textos soci-ideològics. En concret, treballem en els següents corpus: GENTEXT-N (textos procedents dels mitjans de comunicació escrits) GENTEXT-W (textos procedents de fòrums virtuals i xarxes socials) GENTEXT-I (textos procedents d'Internet) És a dir, el grup GENTEXT porta desenvolupant una labor de compilació, anàlisi i explotació de textos mediàtics (procedents tant de mitjans de comunicació escrits com digitals), en anglés i en espanyol, centrats en temàtiques relatives a gènere i (dones)igualtat social i sexual. Per a delimitar aquesta amplíssima temàtica, els temes preferents d'estudi són: La violència de gènere L'homosexualitat L'avortament Amb aquest ingent material d'estudi, pretenem: Generar corpus especialitzats. Analitzar aquests corpus, combinant metodologies quantitatives (lingüística de corpus) i qualitatives (anàlisi crítica del discurs, pragmàtica lèxica, teoria de l'avaluació, estudis de gènere). Elaborar un diccionari pragmàtic-ideològic (en principi en espanyol, i a llarg termini en anglés) que incloga un...El grup d'investigació GENTEXT porta des de fa diversos anys aprofundint en la compilació, anàlisi i explotació de diversos corpus de textos soci-ideològics. En concret, treballem en els següents corpus: GENTEXT-N (textos procedents dels mitjans de comunicació escrits) GENTEXT-W (textos procedents de fòrums virtuals i xarxes socials) GENTEXT-I (textos procedents d'Internet) És a dir, el grup GENTEXT porta desenvolupant una labor de compilació, anàlisi i explotació de textos mediàtics (procedents tant de mitjans de comunicació escrits com digitals), en anglés i en espanyol, centrats en temàtiques relatives a gènere i (dones)igualtat social i sexual. Per a delimitar aquesta amplíssima temàtica, els temes preferents d'estudi són: La violència de gènere L'homosexualitat L'avortament Amb aquest ingent material d'estudi, pretenem: Generar corpus especialitzats. Analitzar aquests corpus, combinant metodologies quantitatives (lingüística de corpus) i qualitatives (anàlisi crítica del discurs, pragmàtica lèxica, teoria de l'avaluació, estudis de gènere). Elaborar un diccionari pragmàtic-ideològic (en principi en espanyol, i a llarg termini en anglés) que incloga un tractament detallat de les paraules clau sobre gènere i (dones)igualtat social i sexual contemporànies. Explotar didàcticament tant els corpus com la resta de materials produïts. .
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Compilar corpus especializados sobre genero y (des)igualdad social y sexual (en español y en ingles)
  • Describir los rasgos basicos de la comunicacion mediatica en cuestiones como la violencia de genero, la homosexualidad o el aborto.
  • Analizar los conceptos clave, las tensiones discursivas, los procesos de negociacion lexica o de formacion de identidades en torno a las cuestiones mencionadas.
  • Analizar los cambiantes discursos de la mujer (y sobre la mujer) en la prensa (inglesa y española) contemporanea.
  • Comparar y contrastar los discursos mediaticos ingles y español en torno a cuestiones sobre genero y (des)igualdad social y sexual.
 
Línies d'investigació:
  • Gender studies; Critical/multimodal analysis of media discourse; Critical/multimodal analysis of digital discourses; Study of parallel and comparable texts.Compilació, anàlisi i explotació de diversos corpus especialitzats (procedents de mitjans de comunicació tant escrits com digitals), en anglès i en espanyol, centrats en textos sobre gènere i (des)igualtat social i sexual.
  • Variació i canvi lingüístic en corpus i textos general i especialitzats.Variació i canvi lingüístic en corpus i textos especialitzats.
  • Traducció, ideologia i identitats: aproximacions crítiques als textos traduïts.Traducció i contrastos de llengües en textos especialitzats.
  • Gènere/sexualitat i traducció (anglés-espanyol/català).Gènere/sexualitat i traducció (anglès-espanyol/català).
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
SERGIO MARUENDA BATALLERDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
JOSE SANTAEMILIA RUIZMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
ELENA CASTELLANO ORTOLAMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
MARIA EIVOR JORDA MATHIASENMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
MIGUEL FUSTER MARQUEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
CARMEN GREGORI SIGNESCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ANTONIO GARCIA GOMEZCol·laborador-aUniversidad de Alcaláprofessor-a titular d'universitat
GIOVANNI GAROFALOCol·laborador-aUniversita' Degli Studi Di Bergamocatedràtic-a d'universitat
MONIKA BEDNAREKCol·laborador-aUniversity of Sidney (Australia)catedràtic-a d'universitat
HELENE CAPLECol·laborador-aUniversity of New South Wales (Sidney, Australia)professor-a
LUCIA BELLES CALVERACol·laborador-aUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
Laura Mercé Moreno SerranoCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
MARÍA TERESA TABOADA GÓMEZCol·laborador-aSimon Fraser Universitycatedràtic-a d'universitat
STEFANIA M. MACICol·laborador-aUniversita' Degli Studi Di Bergamocatedràtic-a d'universitat
 
CNAE:
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Institut Interuniv. de Llengües Modernes Aplicades (IULMA)
 
Paraules clau:
  • Género y (des)igualdad social/sexual, análisis del discurso, discurso mediático, discurso digital, lingüística de corpus, estudios de género
  • lingüística de corpus
  • Lenguas específicas