Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.
Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.
Participants
Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.
.
- Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV
Referència del grup:
Descripció de l'activitat investigadora: Des de fa dècades, les universitats han incorporat progressivament estructures de docència i investigació relacionades amb la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere. Aquesta tendència ben aviat va ultrapassar el món anglosaxó i va arribar a altres entorns culturals, com ara Europa i Llatinoamèrica. El grup Educació i Diversitat LGTBIQ+ (EDi) pretén omplir un buit quant a estructures d´aquest tipus en la UV, en concret en l´àmbit educatiu, i, d'altra banda, es crea amb la intenció de ser un àmbit interdisciplinari d'investigació per a diverses persones que tenen en comú la preocupació pel món educatiu i la urgència de treballar (des de la investigació i la pràctica) per una escola més justa i més lliure, en la qual es reflectisca i es valore la diversitat present en les societats. Els membres del grup pertanyen a diferents àrees de coneixement vinculades a l'educació. Des de la didàctica general i les didàctiques específiques participen de la tasca formativa en els graus d'Educació Infantil i Educació Primària de la UV i d'altres universitats de l'estat, en el Curs de Postgrau en Educació Lectora i Literària en el Segle XXI (UV), el Màster de Formació del Professorat...Des de fa dècades, les universitats han incorporat progressivament estructures de docència i investigació relacionades amb la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere. Aquesta tendència ben aviat va ultrapassar el món anglosaxó i va arribar a altres entorns culturals, com ara Europa i Llatinoamèrica. El grup Educació i Diversitat LGTBIQ+ (EDi) pretén omplir un buit quant a estructures d´aquest tipus en la UV, en concret en l´àmbit educatiu, i, d'altra banda, es crea amb la intenció de ser un àmbit interdisciplinari d'investigació per a diverses persones que tenen en comú la preocupació pel món educatiu i la urgència de treballar (des de la investigació i la pràctica) per una escola més justa i més lliure, en la qual es reflectisca i es valore la diversitat present en les societats. Els membres del grup pertanyen a diferents àrees de coneixement vinculades a l'educació. Des de la didàctica general i les didàctiques específiques participen de la tasca formativa en els graus d'Educació Infantil i Educació Primària de la UV i d'altres universitats de l'estat, en el Curs de Postgrau en Educació Lectora i Literària en el Segle XXI (UV), el Màster de Formació del Professorat (UV), el Màster d'Investigació en Didàctiques Específiques (UV) i el Màster de Psicologia de l'Educació i el Desenvolupament humà en Contextos Multiculturals (UV-UASD), aquest últim impartit en el Perú i la República Dominicana. Igualment, els membres del grup dirigeixen Treballs de Final de Grau, Treballs de Final de Màster i Tesis Doctorals en el marc dels estudis esmentats.[Llegir més][Ocultar]
Pàgina Web:
Objectius cientificotècnics: - Investigar de manera interdisciplinaria en relacio a la diversitat familiar, afectivosexual i de identitat de genere en el context educatiu
- Investigar els referents (literaris, audiovisuals...) dels estudiants a l'hora de coneixer i entendre el mon, i la presencia de la diversitat en aquests entorns
- Generar coneixement (continguts docents, intervencions en congressos, publicacions...) en relacio a l'objecte d'estudi
- Promoure simposis, jornades i congressos en relacio a la diversitat en el mon educatiu
- Elaborar, a partir dels resultats de recerca, propostes didactiques en les diferents arees de coneixement i en els diversos nivells educatius per tal de treballar de manera positiva les diversitats i les seues interseccions
- Assessorar i realitzar activitats de formacio en coordinacio amb col·lectius, associacions, CEFIRE i d'altres organismes
- Promoure la produccio de TFG, TFM i tesis doctorals sobre diversitat familiar, afectivosexual i de identitat de genere en educacio
- Sistematitzar i organitzar els treballs que es duen a terme en la Universitat de Valencia en relacio a la diversitat LGTBIQ+ en una base de dades accessible per a la comunitat universitaria i la societat
Línies d'investigació: - Estudis sobre diversitat i la seua vinculació al món educatiu.Estudis LGTBIQ+ i la seua vinculació al món educatiu, les teories Queer i Crip i les seues implicacions educatives, els canvis dels últims anys i les darreres investigacions sobre aquests temes en l'àmbit acadèmic internacional. Igualment s'interessa pels canvis que suposen les lleis d'igualtat i les seues conseqüències en l'escola, i per les idees i creences dels docents i els estudiants universitaris sobre la diversitat a l'aula.
- La diversitat en els materials, els espais i les activitats d'aula: propostes didàctiques.Propostes vinculades a la presència de la diversitat a les aules dels diversos nivells educatius: materials d'aula, tractament dels espais, llibres de text i altres materials escolars en relació a la presència i el tractament de la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere, del tractament del cos i dels cossos no normatius. Estudis sobre els referents (literaris, audiovisuals...) dels estudiants a l'hora de conéixer i entendre el món, i de la presència i el tractament de la diversitat en aquests contextos.
- Interseccionalitats: la diversitat LGTBIQ i les altres diversitats.Investigació sobre les interseccionalitats entre la diversitat LGTBIQ+ i d'altes factors com ara la classe social, l'exclusió, el gènere, l'ètnia, la cultura, les migracions, la diversitat funcional. Aquesta línia de treball aborda la complexitat dels cossos i les vides des de la perspectiva interseccional, això és, des de la idea que estem travessats per identitats diverses que ens configuren i ens defineixen, i des de la importància d'aquesta qüestió a l'hora d'abordar la diversitat en les aules.
Components del grup:
Nom |
Caràcter de la participació |
Entitat |
Descripció |
ROSA MARIA PARDO COY | Director-a | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
Equip d'investigació |
MIQUEL ANGEL OLTRA ALBIACH | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
ANA MARIA CHOVER LAFARGA | Col·laborador-a | Universitat de València | Ayudante Doctor/a |
ANA MARIA CHOVER LAFARGA | Col·laborador-a | Florida Centre de Formació | professor-a contractat-da doctor-a |
SONIA RENOVELL RICO | Col·laborador-a | Florida Centre de Formació | professor-a contractat-da doctor-a |
SANDRA MOLINES BORRAS | Col·laborador-a | Florida Centre de Formació | professor-a contractat-da doctor-a |
PILAR ORTEGA LEAL | Col·laborador-a | Florida Centre de Formació | professor-a contractat-da doctor-a |
SERGIO PATERNA CRESPO | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
CNAE: - Educación preprimaria.
- Educación primaria.
- Educación secundaria general.
- Educación universitaria.
Estructura associada: - Didàctica de la Llengua i la Literatura
Paraules clau: - Estudis LGTB; Educació; Diversitat; Polítiques educatives; Idees i creences del professorat
- literatura infantil; Mitjans audiovisuals; Propostes didàctiques; Llibres de text; Activitats d'aula
- Interseccionalitats; Classe social; Exclusió social; Gènere; Ètnia; Cultures; Migracions