Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Socializ Grup d'Investigació - socializ

Referència del grup:

GIUV2023-542

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Durant dècades, la recerca sobre la socialització parental ha analitzat les diferents accions socialitzadores dels pares i la seua relació amb l'ajust i el desenvolupament dels fills. L'anomenat model teòric bidimensional permet estudiar les accions socialitzadores dels pares a partir de dues dimensions teòricament ortogonals (afecte i gravetat) i quatre estils parentals (indulgent, autoritari, autoritari i negligent). El grup de recerca SOCIALIZ examina la validesa transcultural del model de socialització parental de quatre tipologies. D'altra banda, juntament amb la família, altres influències familiars i no familiars poden afectar l'ajust i el desenvolupament dels nens, com ara els companys, l'escola o la cultura. El grup de recerca SOCIALIZ també examina diferents factors de protecció i risc relacionats amb l'ajustament i el desenvolupament al llarg del cicle de vida, així com variables i factors educatius beneficiosos i perjudicials per a l'ajustament escolar. Una investigació de qualitat i rigor implica mesures vàlides i fiables. El grup treballa les mesures psicològiques, especialment la socialització dels pares i l'autoconcepte. L'agenda de recerca del grup també hi inclou...Durant dècades, la recerca sobre la socialització parental ha analitzat les diferents accions socialitzadores dels pares i la seua relació amb l'ajust i el desenvolupament dels fills. L'anomenat model teòric bidimensional permet estudiar les accions socialitzadores dels pares a partir de dues dimensions teòricament ortogonals (afecte i gravetat) i quatre estils parentals (indulgent, autoritari, autoritari i negligent). El grup de recerca SOCIALIZ examina la validesa transcultural del model de socialització parental de quatre tipologies. D'altra banda, juntament amb la família, altres influències familiars i no familiars poden afectar l'ajust i el desenvolupament dels nens, com ara els companys, l'escola o la cultura. El grup de recerca SOCIALIZ també examina diferents factors de protecció i risc relacionats amb l'ajustament i el desenvolupament al llarg del cicle de vida, així com variables i factors educatius beneficiosos i perjudicials per a l'ajustament escolar. Una investigació de qualitat i rigor implica mesures vàlides i fiables. El grup treballa les mesures psicològiques, especialment la socialització dels pares i l'autoconcepte. L'agenda de recerca del grup també hi inclou altres temes metodològics, com ara estadístiques robustes, anàlisi de poder i intervals de confiança.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar la relacion entre la socializacion parental y el desarrollo de los hijos durante el proceso de socializacion y mas alla de la adolescencia
  • Investigar transculturalmente la socializacion parental y factores protectores y de riesgo para el ajuste y el bienestar
  • Estudiar variables intra y extrafamiliares y su relacion con el ajuste y el bienestar a lo largo del ciclo vital
  • Examinar factores protectores y de riesgo para el ajuste escolar
  • Desarrollar investigaciones sobre temas metodologicos e instrumentos de medicion de constructos psicologicos
 
Línies d'investigació:
  • Familia y socialització parental.Els processos familiars i les seues conseqüències biopsicosocials s'analitzen des d'un enfocament transcultural. Principalment, l'estudi de la socialització parental a través del model teòric bidimensional (afecte i severitat) de quatre estils (democràtic, indulgent, autoritari i negligent).
  • Temes metodològics.S'analitzen temes metodològics clàssics i la seua aplicació en la recerca, per exemple, l'estudi d'estadístiques robustes, l'anàlisi de potència i els intervals de confiança.
  • Estudi y desenvolupamente d'instruments de medició invariants.S'analitzen les mesures dels constructes psicològics (com ara, l'autoconcepte i la socialització parental) mitjançant l'anàlisi de la seua fiabilitat, validesa, estructura factorial (per exemple, l'AFC [anàlisi factorial confirmatòria]), així com la seua invariància per sexe, edat i país.
  • Ajustament escolar i educació.S'analitzen els factors de protecció i risc per a l'adaptació i èxit a l'escola, per exemple, l'estrès acadèmic, l'autoconcepte, la implicació acadèmica, el rendiment i la procrastinació. També la contribució de la família, els iguals i el professorat a l'adaptació escolar.
  • Desenvolupament i benestar al llarg del cicle vital.Els factors de protecció i risc per al benestar psicosocial s'analitzen des d'una perspectiva del cicle vital. Especialment, la contribució de la família, l'escola i els iguals al desenvolupament infantil i adolescent, així com la relació posterior amb el desenvolupament en la vida adulta.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JOSE FERNANDO GARCIA PEREZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
OSCAR FERNANDO GARCIA BUELGAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
MARTA ALCAIDE NAVARROMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
RAFAEL GARCIA ROSCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
MARIA DEL CASTILLO FUENTES DURANCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
 
CNAE:
  • Educación universitaria.
 
Paraules clau:
  • socialización parental; afecto; severidad; estilos parentales; autorizativo; autoritario; negligente; indulgente
  • estadísticos robustos; potencia estadística; intervalos de confianza
  • medición; invarianza; análisis factorial; fiabilidad; validez; estudios tranculturales
  • estrés académico; autoconcepto; implicación académica; rendimiento; escuela; profesores
  • adolescencia; vida adulta; bienestar; desarrollo psicosocial; familia