Educació lectora, literària, lingüística, cultura i societat - ELCIS

Referència del grup:

GIUV2018-439

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup de recerca Elcis ha realitzat investigacions de formació lectora, literària, mediàtica i lingüística en contextos multiculturals i plurilingües en els diversos nivells educatius tant en L1 com en L2 i llengües estrangeres. S'inicia quan se'ns va concedir el projecte d'investigació "Globalització, exclusió i multiculturalitat en Literatura Infantil i Juvenil" (UV-AE-20060713) el 2006. Des d'aleshores i fins ara hem treballat en diferents projectes tant de recerca, cooperació com d'innovació. Un factor determinant per a la consolidació i ampliació no sols de línies d'investigació, sinó de membres i col·laboradors fou la concessió del projecte I+D+I "Educación literaria e Interculturalidad" del Ministerio de Ciencia e Innovación (EDU 2008-01782/EDUC), Programa Nacional de Investigación Fundamental en el Marco del VI Plan Nacional de Investigación Científica. Hem format part d'altres projectes com "Diversidad y (des)igualdad en la literatura infantil y juvenil española contemporánea" (UV-IMV-PRECOMP-13-115502),"Imágenes literarias de la diversidad: ciudadanía e identidad a través de la educación lectora y literaria" (GV 2015-050). O dels projectes d'innovació de centre...El grup de recerca Elcis ha realitzat investigacions de formació lectora, literària, mediàtica i lingüística en contextos multiculturals i plurilingües en els diversos nivells educatius tant en L1 com en L2 i llengües estrangeres. S'inicia quan se'ns va concedir el projecte d'investigació "Globalització, exclusió i multiculturalitat en Literatura Infantil i Juvenil" (UV-AE-20060713) el 2006. Des d'aleshores i fins ara hem treballat en diferents projectes tant de recerca, cooperació com d'innovació. Un factor determinant per a la consolidació i ampliació no sols de línies d'investigació, sinó de membres i col·laboradors fou la concessió del projecte I+D+I "Educación literaria e Interculturalidad" del Ministerio de Ciencia e Innovación (EDU 2008-01782/EDUC), Programa Nacional de Investigación Fundamental en el Marco del VI Plan Nacional de Investigación Científica. Hem format part d'altres projectes com "Diversidad y (des)igualdad en la literatura infantil y juvenil española contemporánea" (UV-IMV-PRECOMP-13-115502),"Imágenes literarias de la diversidad: ciudadanía e identidad a través de la educación lectora y literaria" (GV 2015-050). O dels projectes d'innovació de centre "Innovación, Investigación y Calidad en la Enseñanza Superior:Proyectos y Propuestas en investigación docente en las Setmanes d'Activitats Complementàries" en diferents edicions o "Trabajo sobre el impacto del uso de las pizarras digitales interactivas en la formación superior de Profesores de Infantil, Primaria y Secundaria". Així com "Estudio comparativo de las materias de DLL en los nuevos grados de Educación Infantil" projecte concedit per la Universidad de Sevilla.Proyectos para la Investigación Docente (038-A6-2010) amb investigadors de les universitats de Sevilla, Jaén, Granada, València, Barcelona, A Coruña; el projecte FACTORES DETERMINANTES EN LOS HÁBITOS LECTORES DE LOS ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA (PR2017-040) concedit per la Universidad de Cádiz. O el projecte de cooperació "Preparación de agentes de formación del profesorado y equipos instucionales que permitan la innovación y mejora en investigación y formación docente en educación intercultural bilingüe en las zonas andinas y del Caribe" de l'Agencia Española para la Cooperación Internacional (D/030992/10); "Competencias lingüísticas e identidad cultural del alumnado de origen inmigrante-variables de integración en contextos de inmigración" (APE/2015/004). També hem format part del projecte "COMPETENCIAS MEDIÁTICAS DE LA CIUDADANIA EN MEDIOS DIGITALES EMERGENTES (SMARTPHONES Y TABLETS): PRACTICAS INNOVADORAS Y ESTRATEGIAS EDUCOMUNICATIVAS EN CONTEXTOS MULTIPLES del Ministerio de Economía y Competitividad. Programa Nacional Proyectos I+D+I (EDU2015-64015-C3-1-R) amb 40 investigadors, d'11 universitats espanyoles i 8 països latinoamericans i europeus o del projecte "YOUTUBERS E INSTAGRAMMERS: LA COMPETENCIA MEDIÁTICA EN LOS PROSUMIDORES EMERGENTES" de l' AGENCIA ESTATAL DE INVESTIGACIÓN - Convocatorias 2018 Proyectos de I+D de GENERACIÓN DE CONOCIMIENTO y Proyectos de I+D+i RETOS INVESTIGACIÓN. Així mateix el grup Elcis hem organitzat tota mena d'encontres científics relacionats amb la nostra recerca: entre altres III Congrés Internacional de Literatura Infantil i Juvenil Catalana (2006); I Congreso Internacional de Educación literaria y Sociedad. La enseñanza de la literatura a los jóvenes (2007); Jornadas interdisciplinares de Estudios de la Mujer (2009); : III Jornadas Innovación Docente en la Educación Superior (2014); I i II International Conference Teaching Literature in English for Young Learners (2012) i (2015); XV Congreso Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura (2014); Jornadas de Investigación, Innovación y Buenas prácticas en Educación Infantil (2014), (2015), (2016), (2017) i ((2018) o les Jornades d'Educació lectora, literària i lingüística. Recerca i bones pràctiques (2021).En l'actualitat formen part com a grup de la xarxa d'excel·lència del projecte RED DE EXCELENCIA EN EDUCACIÓN MEDIÁTICA del Ministerio de Economía, Programa de Acciones de Dinamización Redes de Excelencia I+D (Acció 2016)(EDU2016-81772-REDT) entitats participants: 10 IP de I+D 10 universitats espanyoles.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Investigar en la formacio lectora, literaria, linguistica i mediatica en contextos multiculturals i plurilingues en tots els nivells educatius.
  • Avaluar la competencia lectora, literaria, linguistica i mediatica en els diferents nivells educatius
  • Detectar necessitats i carencies al voltant de les competencies lectora, literaria, linguistica i mediatica en els diferents nivells educatius.
  • Dissenyar propostes didactiques d'intervencio que permeten la recerca i la innovacio sobre de la formacio lectora, literaria, mediatica i linguistica.
 
Línies d'investigació:
  • Literatura infantil i juvenil.Investigació i innovació en la literatura destinada al lector model de la qual es troba en l'educació infantil, primària, secundària.
  • Diversitat, identitats, ciudadania, interculturalitat i plurilingüisme en l'educació literària.Un dels reptes que té en l'actualitat l'educació en tots els nivells és com hem de tractar la diversitat ètnica, cultural, lingüïstica, afectivosexual (...) en les nostres aules i com dur-ho a terme amb uns indicis d'èxit. La línia d'investigació tracta de fer-ho des de la formació literària.
  • Metodologies d'investigació i innovació en Didàctica de la Llengua i la Literatura.Treballar en les principals línies d'investigació i d'innovació que s'estan desenvolupant en didàctica de la literatura i de la llengua.
  • Álbum i·lustrat, còmic, novel·la gràfica, discurs audiovisual i fílmic en l'educació literària.Investigar en àlbum il·lustrat, còmic i novel·la gràfica, el discurs audiovisual i fílmic com unes eines fonamentals per a la formació lectora, literària, lingüística i mediàtica de les noves generacions.
  • Patrimoni cultural, formació lectora, literària, digital i mediàtica.El patrimoni cultural, la formació lectora, literària, digital i mediàtica i la seua investigació com una manera d'entendre el món i formar ciutadans crítics, reflexius i capaços d'enfrontar-se a qualsevol mena de text siga escrit o digital.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JOSEP BALLESTER ROCADirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
SERGIO ARLANDIS LOPEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
NOELIA IBARRA RIUSMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA QUEROL BATALLERMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
LUIS SEBASTIAN VILLACAÑAS DE CASTROMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ESTHER FERNANDEZ LOPEZMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
PATRICIA MARTINEZ LEONMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctora/Doctor
ROCIO DOMENE BENITOMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
JERONIMO MENDEZ CABRERAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
FRANCESC JOSEP RODRIGO SEGURAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanente Laboral Ppl
DOMINIKA FAJKISOVA MembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador/a
IRENE GUZMAN ALCONMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
MIQUEL ANGEL OLTRA ALBIACHCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
MARGARIDA CASTELLANO SANZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
SILVIA MARIA CHIREAC Col·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
ASSUMPTA BIOSCA TARONGERCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a
ROSA MARIA PARDO COYCol·laborador-aUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
AINA MONFERRER PALMERCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA LACUEVA LORENZCol·laborador-aUniversität des Saarlandes (Alemania)professor-a ajudant-a doctor-a
FERNANDO MARIN MARTICol·laborador-aUniversitat Jaume Iprofessor-a associat-da
MANUEL ROMERO OLIVACol·laborador-aUniversidad de Cádizprofessor-a contractat-da doctor-a
ALVARO RAMON RUIZ GOMEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaSubstitut/a
ALVARO RAMON RUIZ GOMEZCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a
JOSE VICENTE SALIDO LOPEZCol·laborador-aUniversidad de Castilla la Manchaprofessor-a contractat-da doctor-a
VICENT GIMENO BOSCHCol·laborador-aUniversitat de ValènciaSubstitut/a
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
  • Actividades de investigación.
  • Educación preprimaria.
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
  • Educación cultural.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de la Llengua i la Literatura
 
Paraules clau:
  • literatura infantil; literatura juvenil
  • diversitat; interculturalitat; identitats; plurilingüisme; literatura
  • Investigació; innovació; didàctica de la llengua; didàtica de la literatura
  • àlbum il·lustrat; còmic; discurs fílmíc; audiovisial; novel·la gràfica
  • formació lectora; formació literària; ensenyament