Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.
Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.
Participants
Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.
.
- Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV
Referència del grup:
Descripció de l'activitat investigadora: El grup d'investigació iMUSED es constitueix amb l'objectiu d'aprofundir en el coneixement de l'educació musical des de múltiples perspectives. Els diferents interessos que aborda poden agrupar-se en cinc línies d'investigació principals: la innovació educativa, la interdisciplinarietat, l'estudi del currículum, les identitats musicals i la transferència de coneixement.
La primera inclou el desenvolupament de metodologies, recursos i enfocaments que contribuïsquen a la reflexió sobre les actuals pràctiques educatives, a la reelaboració dels fins establits i a la renovació d'estratègies didàctiques concordes amb aquests. Alguns exemples són el desenvolupament de la creativitat, la incorporació de les TIC i nous mètodes pedagògics, la didàctica de l'audició i interpretació musical i l'educació musical crítica.
En segon lloc, la interdisciplinarietat fa referència a la cerca d'interseccions entre l'educació musical i altres àrees de coneixement, tant escolars com acadèmiques. En aquest sentit, s'exploraran les possibilitats educatives de repertoris específics com la música escènica o la popular urbana contemporània per a establir ponts amb àrees com les ciències socials, la...El grup d'investigació iMUSED es constitueix amb l'objectiu d'aprofundir en el coneixement de l'educació musical des de múltiples perspectives. Els diferents interessos que aborda poden agrupar-se en cinc línies d'investigació principals: la innovació educativa, la interdisciplinarietat, l'estudi del currículum, les identitats musicals i la transferència de coneixement.
La primera inclou el desenvolupament de metodologies, recursos i enfocaments que contribuïsquen a la reflexió sobre les actuals pràctiques educatives, a la reelaboració dels fins establits i a la renovació d'estratègies didàctiques concordes amb aquests. Alguns exemples són el desenvolupament de la creativitat, la incorporació de les TIC i nous mètodes pedagògics, la didàctica de l'audició i interpretació musical i l'educació musical crítica.
En segon lloc, la interdisciplinarietat fa referència a la cerca d'interseccions entre l'educació musical i altres àrees de coneixement, tant escolars com acadèmiques. En aquest sentit, s'exploraran les possibilitats educatives de repertoris específics com la música escènica o la popular urbana contemporània per a establir ponts amb àrees com les ciències socials, la llengua o les arts plàstiques. De la mateixa manera, s'indagarà en les connexions amb les ciències socials i experimentals, les ciències de la comunicació i audiovisuals, l'educació especial i l'educació emocional, així com en la utilització del patrimoni musical i la reconstrucció de la història de la pròpia disciplina.
Una tercera línia d'investigació està constituïda per l'estudi dels diferents nivells curriculars, especialment quant a les prescripcions de la legislació educativa, els continguts programats en els manuals escolars, i les pràctiques i consideracions dels docents.
En quart lloc, s'estudiaran les identitats i subjectivitats presents en diferents col·lectius pertanyents a l'àmbit de l'educació musical, com les identitats professionals dels docents i les identitats musicals dels estudiants, analitzades a partir de les seues preferències i grups culturals de referència. L'objectiu és analitzar com les diferents identitats influeixen en els processos d'ensenyament i aprenentatge, i desenvolupar estratègies per a incidir positivament en la construcció identitària en els estudiants.
Finalment, l'última línia d'investigació es correspon amb la transferència de coneixement científic en educació musical, dirigida a individus i grups interessats en aquesta, i es concreta en l'elaboració de recursos, la difusió de resultats i la formació de docents. Tres dels membres del grup (IP Ana María Botella, Rafael Fernández i Rosa Isusi) imparteixen classe en el Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària des de l'any 2010 i 2014 respectivament. Les professores Ana María Botella IP) i Rosa Isusi imparteixen classe en el Màster en Investigació en Didàctiques Específiques de la Facultat de Magisteri i, juntament amb Salvador Blasco, dirigeixen tesi en el programa de doctorat de Didàctiques Específiques. Totes dues professores, també col·laboren en el programa de doctorat de la Universitat Politècnica de València en la direcció de tesis doctorals. A més, la IP Ana María Botella, compta amb una trajectòria de 15 tesis dirigides en el programa de Doctorat de la Facultat de Magisteri i en la Universitat de Salamanca.[Llegir més][Ocultar]
Pàgina Web:
Objectius cientificotècnics: - 1.Investigar diferentes procesos de innovacion educativa en educacion musical: creatividad, TIC, destrezas musicales, educacion musical critica
- 2.Estudiar diversas posibilidades de interdisciplinariedad con otras areas de conocimiento: ciencias sociales, experimentales, artes visuales
- 3.Analizar los diferentes niveles del curriculum de ed. musical: legislacion educativa, manuales escolares, y practicas y creencias de los docentes
- 4.Profundizar en el conocimiento de identidades y subjetividades que pertenecen al ambito de la educacion musical
- 5.Abordar la transferencia de conocimiento cientifico producido en torno a la ed. musical: elaboracion de recursos, difusion y formacion de docentes
Línies d'investigació: - Interdisciplinarietat entre l'educació musical i altres àrees de coneixement. .Aquesta línia indagarà en els possibles sinergies que es poden establir entre l'educació musical i altres àrees com les ciències socials, naturals i de la comunicació, les arts plàstiques i visuals, l'educació emocional i l'educació especial.
- Transferència de coneixement i difusió: elaboració de recursos i formació de docents.Es proposen processos de transferència i difusió de cara a la innovació social i educativa.
- Innovació en ed. musical:reflexió sobre la pràctica docent, reelaboració dels fins educatius i renovació de metodologies didàctiques .Desenvolupament d'enfocaments, metodologies i recursos que perseguisquen: reflexionar sobre pràctiques educatives i processos de reproducció cultural; renovar estratègies didàctiques a partir de processos d'investigació orientats a l'acció; incorporació de les TIC i nous mètodes pedagògics.
- Estudis sobre els diferents nivells curriculars de l'educació musical: el currículum prescrit, editat, declarat, ensenyat, realitzat i ocult.Abordar la cultura de la educació musical a partir de l'estudi del currículum prescrit en la legislació educativa, editat en els llibres de text, declarat i ensenyat pels docents, realitzat o adquirit pels estudiants i ocult o implícit mitjançant la normalització d'una cultura epistèmica.
- Les identitats en ed.musical: construcció i interacció entre les diferents subjectivitats que participen en els processos d'ensenyament-aprenentatge.Estudi de les identitats musicals,tant dels docents que imparteixen música com dels estudiants mateix, des d'una perspectiva contemporània que combina les dimensions discursiva, performativa i interseccional, per a comprendre les relacions que es produeixen dins de l'aula de música.
Components del grup:
CNAE: - Educación primaria.
- Educación secundaria general.
- Educación universitaria.
- Educación cultural.
Estructura associada: - Didàctica de l'Educació Física, Artística i Música
Paraules clau: - interdisciplinarietat, educació musical, aprenentatge holístic
- innovació, difusió, transferència
- Innovación educativa, didáctica de la música, TIC, pedagogía crítica, formación del profesorado
- currículum, educació musical, política educativa, llibres de text, pràctiques docents
- Identidades, educación musical, reconocimiento cultural.