Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació i Política Científica. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Pragmàtica i llengua conversacional del grec antic i el llatí - PRAGMÁFANES

Referència del grup:

GIUV2026-022

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup PRAGMÁFANES té com a finalitat i objecte d'estudi la llengua conversacional del grec antic i el llatí, amb especial atenció als textos dramàtics (comèdia, tragèdia, drama satíric), entesos com a espais privilegiats per a l'anàlisi de la interacció verbal en contextos dialògics. Al mateix temps, també obri el seu focus a altres gèneres com l'oratòria, els diàlegs platònics i similars (Lucià de Samósata, per exemple), on l'element conversacional i dialògic pot estar present en diversos graus. El grup adopta una perspectiva lingüística i filològica integradora, que combina anàlisi sintàctica, semàntica i pragmàtica amb l'aplicació de les aportacions més recents de la lingüística i la pragmàtica. Les seues investigacions s'orienten a l'actualització metodològica dels estudis sobre llengua conversacional i registres col·loquials del grec antic i el llatí, a l'anàlisi conversacional pròpiament dita, a l'anàlisi de fenòmens com la cortesia i la descortesia verbal, l'atenuació i intensificació pragmàtica, els marcadors del discurs, els elements extraoracionals i perifèrics, la relació entre forma lingüística, acció comunicativa i context escènic i situacional, o l'expressió...El grup PRAGMÁFANES té com a finalitat i objecte d'estudi la llengua conversacional del grec antic i el llatí, amb especial atenció als textos dramàtics (comèdia, tragèdia, drama satíric), entesos com a espais privilegiats per a l'anàlisi de la interacció verbal en contextos dialògics. Al mateix temps, també obri el seu focus a altres gèneres com l'oratòria, els diàlegs platònics i similars (Lucià de Samósata, per exemple), on l'element conversacional i dialògic pot estar present en diversos graus. El grup adopta una perspectiva lingüística i filològica integradora, que combina anàlisi sintàctica, semàntica i pragmàtica amb l'aplicació de les aportacions més recents de la lingüística i la pragmàtica. Les seues investigacions s'orienten a l'actualització metodològica dels estudis sobre llengua conversacional i registres col·loquials del grec antic i el llatí, a l'anàlisi conversacional pròpiament dita, a l'anàlisi de fenòmens com la cortesia i la descortesia verbal, l'atenuació i intensificació pragmàtica, els marcadors del discurs, els elements extraoracionals i perifèrics, la relació entre forma lingüística, acció comunicativa i context escènic i situacional, o l'expressió lingüística de l'humor verbal. El grup presta així mateix atenció a les implicacions d'aquests estudis per a la traducció, l'edició de textos, la didàctica universitària i la transferència de coneixement a la societat.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:

NO DETERMINADA

 
Objectius cientificotècnics:
  • Desenvolupar un model metodològic actualitzat danàlisi de la llengua conversacional del grec antic i del llatí, integrant perspectives filològiques, pragmàtiques i discursives.
  • Analitzar de manera sistemàtica els mecanismes lingüístics de la interacció verbal en el teatre antic i altres gèneres dialògics, amb una atenció especial a la cortesia i la descortesia verbal, latenuació i la intensificació pragmàtica, la gestió de la imatge; i l'expressió lingüística de l'humor verbal.
  • Analitzar i reinterpretar els marcadors d'oralitat ficcionalitzada, identificant funcions pragmàtiques in situ i no per meres llistes de lèxic.
  • Contribuir a una millor comprensió de la relació entre llengua, acció comunicativa i context escènic i situacional en la comèdia i la tragèdia antigues.
  • Aplicar els resultats de la investigació a la traducció, l'edició i el comentari de textos clàssics, així com a la innovació docent en l'àmbit universitari, promovent una comprensió de la gramàtica que integre sintaxi, semàntica i pragmàtica.
  • Fomentar la col·laboració interdisciplinària i la transferència de coneixement cap a altres àmbits d'estudi i cap a la societat.
 
Línies d'investigació:
  • Llengua conversacional del teatre grec antic.Anàlisi de la llengua conversacional del teatre grec antic com a espai privilegiat d'interacció verbal i acció comunicativa en context escènic.
  • Pragmàtica històrica i anàlisi conversacional del grec antic.Aplicació de models de la pragmàtica històrica i de l'anàlisi conversacional a l'estudi del grec antic en textos dialogats.
  • Sintaxi conversacional i elements extraoracionals en el grec antic.Estudi de les estructures sintàctiques, oracionals i extraoracionals pròpies de la llengua conversacional del grec antic des d'una perspectiva discursiva.
  • Llengua conversacional del llatí.Estudi pragmàtic i discursiu de la llengua conversacional del llatí, especialment en textos dramàtics i altres gèneres dialogats o epistologràfics.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JUAN MIGUEL LABIANO ILUNDAINDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
ESTEBAN BERCHEZ CASTAÑOMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
JOAN EGEA SANCHEZMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
OSCAR BAYO GISBERTMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador/a
CARLOS MONZO GALLOCol·laborador-aUniversidad de ValladolidProfessor-a permanent laboral
ALBA BOSCÀ CUQUERELLACol·laborador-aUniversidad de ValladolidProfessor-a ajudant-a doctor-a
 
CNAE:
  • Educación cultural.
  • Actividades auxiliares a las artes escénicas.
  • Creación artística y literaria.
 
Estructura associada:
  • Filologia Clàssica
 
Paraules clau:
  • PRAGMÁTICA
  • LITERATURA LLATINA
  • LITERATURA GREGA
  • FILOLOGIA GREGA
  • ANLÀLISI DEL DISCURS
  • (DES) CORTESIA LINGÜÍSTICA
  • TRADUCCIÓ
  • TEATRE CLÀSSIC EUROPEU
  • LINGÜÍSTICA
  • CONVERSA