Aquest full de ruta es fa en atenció a les següents consideracions:
La integritat pública es definida per la Recomanació del Consell General de l'OCDE sobre Integritat Pública, de 26 de gener de 2017, com «l'alineació consistent amb, i el compliment dels valors, principis i normes ètics compartits, per a mantindre i donar prioritat als interessos públics, per damunt dels interessos privats, en el sector públic». Així mateix, en aquest document s’insta a tots els Estats adherits a la recomanació al fet que desenvolupen un sistema coherent i global en matèria d'integritat pública amb el qual:
- Acreditar el compromís dels més alts nivells polítics i de gestió dins del sector públic per reforçar la integritat pública.
- Aclarir les responsabilitats institucionals.
- Desenvolupar un enfocament estratègic per a atenuar els riscos.
- Fixar normes de conducta estrictes per al personal.
- Promoure una cultura d'integritat pública.
- Promocionar un sector públic professional basat en la meritocràcia, consagrat als valors i a la bona governança del servei públic.
- Oferir al personal informació, formació, orientació i assessorament sobre normes d'integritat pública en el centre de treball.
- Afavorir una cultura organitzativa de la transparència.
- Implementar un marc de control i gestió de riscos.
- Garantir que els mecanismes d'execució oferisquen respostes apropiades a totes les sospites d'infraccions de les normes d'integritat.
- Reforçar el paper de la supervisió i el control externs.
- Fomentar la transparència i la participació de les parts interessades en la rendició de comptes i l'interés general.
En aquest sentit es obligació de la Universitat de València, com a administració pública gestora de fons públics i, en concret, de fons Next Generation EU (requalificació del SUE, UNIDIGITAL, PIREP, etc.), combatre el frau, la corrupció, els conflictes d'interés i qualssevol activitats il·legals que perjudiquen els seus interessos financers, així com promoure la integritat, la rendició de comptes i la gestió deguda dels assumptes i els béns públics. Com així s'acredita, dia rere dia, en la col·laboració estreta amb el Consell Social; o, exercici rere exercici, en els informes d'auditoria de la Sindicatura de Comptes, la Intervenció General de la Generalitat Valenciana i les memòries de l'Oficina de Control Intern.
I en compliment de la següent fonamentació normativa:
El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, que estableix en l’article 52 i següents que les persones empleades públiques «hauran d'exercir amb diligència les tasques que tinguen assignades i vetlar pels interessos generals amb subjecció i observança de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic, i hauran d'actuar conformement als següents principis: objectivitat, integritat, neutralitat, responsabilitat, imparcialitat, confidencialitat, dedicació al servei públic, transparència, exemplaritat, austeritat, accessibilitat, eficàcia, honradesa, promoció de l'entorn cultural i mediambiental, i respecte a la igualtat entre dones i homes, que inspiren el Codi de Conducta dels empleats públics configurat pels principis ètics i de conducta regulats en els articles següents».
La Llei 11/2016, de 28 de novembre, de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana, que inclou les universitats públiques valencianes i les entitats del sector públic vinculades o dependents en l’àmbit d’actuació de l’Agència.
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, que introdueix una norma especial relativa a la lluita contra la corrupció i prevenció dels conflictes d'interés, mitjançant la qual s'imposa als òrgans de contractació l'obligació de prendre les mesures adequades per a lluitar contra el frau, el favoritisme, la corrupció, així com per a previndre, detectar i solucionar de manera efectiva els conflictes d'interés que puguen sorgir en els procediments de licitació.
La Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió, que estableix l'obligació dels Estats membres de vetlar perquè les entitats jurídiques dels sectors privat i públic establisquen canals i procediments de denúncia interna i de seguiment.
L'Ordre del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), que inclou en el seu àmbit d'aplicació a totes les entitats del sector públic i a qualssevol altres agents implicats en l'execució del PRTR com a perceptors de fons. Aquesta Ordre, en resposta a la creixent preocupació de la Unió Europea per l'adequada gestió dels fons del seu pressupost per part dels Estats membres, pretén protegir els interessos financers de la Unió Europea instant les entitats decisores i executores a incorporar al seu àmbit intern de gestió i control els principis o criteris de gestió específics del PRTR continguts en l'article 2 i, entre ells, el «reforç de mecanismes per a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interés», per al que, d'acord amb el que s'estableix en el seu article 6, han de disposar d'un «Pla de mesures antifrau» que els permeta garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interés.
La Guia sobre el Pla d'Integritat Pública: Full de ruta i Annexos Facilitadors, de 15 de novembre de 2021, elaborada per l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana en exercici de la seua funció consultiva i d'assessorament, que proposa un contingut mínim dels plans d'integritat pública de les entitats incloses en el seu àmbit d'actuació, havent integrat entre les seues línies generals les exigències i les orientacions relacionades amb el PRTR.
Per l’anteriorment exposat i des de l'assumpció i el convenciment, d'arrels històriques en la UV, de la importància de l'impuls de valors com la integritat i l'ètica públiques, l'honradesa, l'exemplaritat, la transparència, el foment d'una cultura de bones pràctiques; i del rebuig al frau i la corrupció en la gestió dels recursos públics; amb la finalitat d'evitar la deterioració moral, l'empobriment econòmic i els perjudicis a la comunitat universitària, a la ciutadania i a la societat valenciana el Consell de Govern de la Universitat de València aprova aquest Full de ruta de la Universitat de València sobre les mesures d'integritat pública, la prevenció i la lluita contra el frau, la corrupció i els conflictes d'interés.