L’etapa prèvia a la incorporació a la Universitat pot exercir una influència en diferents sentits al posterior desenvolupament de la trajectòria acadèmica. Eixa etapa prèvia està vinculada als diferents condicionants personals, educatius, familiars, econòmics i culturals que afavoriran o dificultaran una arribada més o menys satisfactòria i ajustada a les decisions preses.
Un dels processos que marca l’etapa preuniversitària és la tria d’estudis. Aquest és un procés important en la vida del futur estudiantat universitari i en el qual intervenen diversos factors. Per exemple, la tria d’estudis pot portar a una desubicació acadèmica, definida com un procés que comporta que un o una estudiant no es trobe ben ubicat o amb un sentiment de no estar al lloc que voldria en relació als estudis triats. Les causes poden ser diverses.
L’expressió “d’estar desubicat” està agafada d’entrevistes realitzades a estudiants que relaten la seua arribada a la universitat o quan parlen de la seua decisió de canviar d’estudis o de trajectòria cap a altres opcions, inclús fora de la universitat (Villar-Aguilés, García Ros, Hernàndez, Muñoz, 2017). Quan s’arriba a un lloc nou cal ubicar-se, fer-se al lloc, adaptar-se a les noves regles, costums, pràctiques. La desubicació sol ocórrer i pot desencadenar una experiència universitària no satisfactòria, ni ajustada a les expectatives configurades en l’etapa prèvia a l’arribada.