Els Grups d'Investigació de la UV (GIUV), regulats al capítol I del Reglament ACGUV48/2013, pel qual es desenvolupa el procediment per a la creació d’estructures d’investigació, són estructures bàsiques d'organització i desenvolupament de l'activitat investigadora, resultat de la agrupació d'investigadors, lliure i voluntària, per raons de coincidència estable en els seus objectius, infraestructures i recursos, compartits entorn d'unes línies d'investigació comunes, afins o complementàries amb compromís temporal d’estabilitat, consolidació i treball conjunt, i capacitat de finançament sostenible.

Els Grups d’Investigació inclosos en l’àmbit d’aplicació de l'esmentat Reglament estan inscrits al Registre d’Estructures d’Investigació de la Universitat de València (REIUV), sota la dependència del Vicerectorat d’Investigació. La seua informació bàsica pot consultarse en aquesta pàgina web.

Participants

Les dades relatives als grups d'investigació que figuren en els diferents mitjans de difusió de la informació que s'utilitzen no suposaran, en cap cas, un pronunciament ni un compromís respecte de la vinculació laboral o acadèmica de les persones que figuren, amb la Universitat de València, sent la seua inclusió responsabilitat exclusiva de els/as directors/as dels grups. La seua actualització es realitzarà a petició de les persones interessades.

.

  • Grups inscrits al Registre d'Estructures d'Investigació de la Universitat de València - REIUV

Desenvolupament de la lectura i el llenguatge en població atípica - ATYPICAL

Referència del grup:

GIUV2023-587

 
Descripció de l'activitat investigadora:

La nostra activitat investigadora se centra en l'anàlisi, des d'una perspectiva evolutiva tant transversal com longitudinal, de les dificultats en l'adquisició del llenguatge oral i escrit freqüents en dèficits sensorials com la discapacitat auditiva i diversos trastorns del neurodesenvolupament com els Trastorns de l'Espectre Autista (TEA) i la Discapacitat Intel·lectual (DI). Ens interessa l'avaluació i optimització de: -La comprensió lectora en infants i adults amb dèficits auditius.-Lectura en la població amb discapacitat intel·lectual amb un enfocament en la ¿lectura fàcil¿.-Percepció de la parla i la comprensió narrativa oral en infants amb trastorns del neurodesenvolupament.-El tractament del llenguatge figuratiu en Trastorns de l'Espectre Autista (TEA) i Dèficits Auditius. A aquests efectes, desenvolupem paradigmes experimentals que ens permeten prendre mesures tant d'execució com de procés (moviments oculars).

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Explorar las trayectorias evolutivas del lenguaje oral y escrito en trastornos del neurodesarrollo y sordera para fundamentar la intervencion
 
Línies d'investigació:
  • Comprensió lectora en xiquets i adults amb dèficit auditius.En aquesta línia, els nostres objectius són l'avaluació i el desenvolupament de programes de millora de la comprensió lectora en infants i adults amb dèficit auditiu. Alguns exemples de programes d'intervenció desenvolupats pel grup són SIMICOLE i LEECOM.
  • Lectura fàcil en població amb discapacitat intel·lectual.En aquesta línia, els nostres objectius són l'avaluació i el desenvolupament de programes de millora de la comprensió lectora en infants i adults amb discapacitat intel·lectual, centrant-nos en les tècniques de ¿lectura fàcil¿. Hem desenvolupat el ¿PROGRAMA DE FORMACIÓ EN LECTURA CRÍTICA EN INTERNET (LECRIT)".
  • Percepció de la parla i comprensió narrativa oral en xiquets amb trastorns del neurodesenvolupament.Aquesta línia mira d'identificar les trajectòries evolutives de l'adquisició del llenguatge narratiu en infants amb trastorns del neurodesenvolupament mitjançant dissenys transversals i longitudinals a la recerca de marcadors conductuals i fisiològics que nodrisquen la detecció i intervenció precoç.
  • Processament de llenguatge figuratiu en TEA i dèficits auditius.Aquesta línia se centra en l'estudi del processament del llenguatge figuratiu durant la lectura en persones amb TEA i dèficits auditius. Analitzem mitjançant paradigmes de lectura combinats amb moviments oculars i EEG com es processa un tipus concret de llenguatge figuratiu, les ¿frases fetes¿.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
INMACULADA FAJARDO BRAVODirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
VICENTA AVILA CLEMENTEMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
NADINA MARIA GOMEZ MERINOMembreUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
PATRICIA PEREZ FUSTERMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
NOEMI SKROBISZEWSKA KLINCEWICZMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
ANTONIO M FERRER MANCHONCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Paraules clau:
  • discapacidad auditiva; comprensión lectora; evaluación; intervención
  • discapacidad intelectual; comprensión lectora; Lectura Fácil; Simplificación de textos; evaluación; intervención
  • comprensión narrativa oral; comprensión narrativa escrita; cuentos; trastornos del neurodesarrollo
  • detección e intervención tempranas en TEA; Discapacidad intelectual y Déficits auditivos; lenguaje figurativo; fases hechas