Logo de la Universitat de València Logo Recerca i Transferència Logo del portal

Grup d'Investigació Ocular en Biocompatibilitat, Intervencions i Aplicacions Translacionals - ORBITA

Referència del grup:

GIUV2026-003

 
Descripció de l'activitat investigadora:

ORBITA és un grup dedicat a la investigació translacional en salut visual. Integrem investigació preclínica i clínica per a accelerar el disseny, la validació i l'adopció de dispositius oftàlmics: lents intraoculars, lents de contacte o llàgrima artificial, entre altres. Les nostres línies cobreixen la cataracta i la cirurgia refractiva, la superfície ocular i l'ull sec, la contactologia avançada, i les tècniques diagnòstiques no invasives amb anàlisi d'imatge i IA. Operem sota GCP, articulem estudis observacionals, d'usabilitat i de rendiment, i generem evidència clínico-regulatòria alineada amb MDR/IVDR.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Generar evidencia de biocompatibilidad y rendimiento clínico de dispositivos médicos oftálmicos
  • Optimizar intervenciones para presbicia y miopía (cirugía y lentes de contacto)
  • Desarrollar métricas no invasivas de segmento anterior y validarlas en clínica
  • Transferir resultados a la industria mediante contratos, consultoría y protocolos GCP
  • Publicar resultados y formar talento investigador en el ámbito de la visión
 
Línies d'investigació:
  • Cirurgia de cataractes i avaluació de lents intraoculars.Investigació sobre cirurgia de cataractes, des de la predicció biomètrica i l¿avaluació en banc òptic fins a l¿avaluació postoperatòria de les LIO (monofocals, multifocals, EDOF). S¿analitzen la seguretat, l¿eficàcia, la qualitat visual, les disfotòpsies, la neuroadaptació i la satisfacció del pacient.
  • Superfície ocular i ull sec.Estudi de les disfuncions lacrimals i de la inflamació ocular. Avaluació clínica i tecnològica de les teràpies actuals i emergents.
  • Cirurgia refractiva i resultats visuals funcionals.Investigació sobre procediments com ara LASIK, SMILE i ICL. Estudi de la qualitat visual, les aberracions i la percepció visual postoperatòria.
  • Lents de contacte avançades.Desenvolupament i avaluació clínica de lents de contacte terapèutiques, multifocals, esclerals i per al control de la progressió miòpica.
  • Tecnologies i mètriques diagnòstiques no invasives.Disseny i validació d¿eines diagnòstiques per al segment anterior. Avaluació del seu rendiment en condicions clíniques reals.
  • Aplicació d'intel·ligència artificial en imatge i diagnòstic ocular.Desenvolupament i aplicació d¿algoritmes d'IA per a l'anàlisi d'imatge ocular i la presa de decisions clíniques. Aplicacions en el cribratge, el seguiment i la predicció de la resposta terapèutica.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ALEJANDRO CERVIÑO EXPOSITODirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
JUAN CARLOS NIETO FERNANDEZCol·laborador-aClínica Oftalmológica AvanzaInvestigador-a
ANA HERVÁS ONTIVEROSCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi GeneralEstudiant-a de doctorat UVEG
 
CNAE:
  • Otra investigación y desarrollo experimental en ciencias naturales y técnicas.
  • Otras actividades sanitarias.
 
Estructura associada:
  • Òptica i Optometria i Ciències de la Visió
 
Paraules clau:
  • SEGMENTACIÓ
  • ESTUDIS PRECLÍNICS
  • CLASIFICACIÓ
  • APRENENTATGE AUTOMÀTIC
  • INTEL.LIGÈNCIA ARTIFICIAL
  • OPTOMETRIA
  • INVESTIGACIÓ CLÍNICA
  • BIOMARCADORS PREDICTIUS
  • LENT INTRAOCULAR
  • BIOCOMPATIBILITAT
  • CATARATA
  • LENTS DE CONTACTE
  • BIOMETRIA
  • ANÀLISI D¿IMATGE
  • QUALITAT OPTICA OCULAR
  • ULL SEC
  • CIRURGIA REFRACTIVA
  • RENDIMENT VISUAL
  • APRENENTATGE PROFUND
  • IMATGE OCULAR
  • TOPOGRAFI
  • ABERROMETRIA
  • EXPLICABILITAT (XAI)
  • MÈTRIQUES NO INVASIVES
  • DIAGNÒSTIC ASSISTIT
  • OCT
  • BIOMARCADORS
  • MODELS PREDICTIUS
  • LLÀGRIMA
  • SUPERFÍCIE OCULAR