La LCSP distingeix entre:
Contractes Menors
Aquells que, d'acord amb el que s'estableix amb la LCSP, tenen un valor inferior de 15.000€ (exclòs l'IVA) per a contractes de subministrament o de serveis, i la duració dels quals no puga ser superior a un any ni ser objecte de pròrroga. Els contractes menors s'efectuen per part de les Administracions contractants a través d'un expedient administratiu, on únicament serà necessària l'aprovació de la despesa. Cal tindre en compte que aquestes quantitats són modificades i actualitzades anualment.
En els contractes menors celebrats amb els agents públics del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació, com és el cas de les Universitats, el límit augmenta a 50.000 euros en contractes de subministrament o de serveis, sempre que no vagen destinats a serveis generals i d'infraestructura de l'òrgan contractant.
Licitacions
Contractes celebrats amb una AP per quantia superior als anteriors en els quals es requereix la tramitació del corresponent expedient, motivant l'entitat contractant la necessitat del contracte i en el qual s'incorpora el plec de clàusules administratives particulars, el plec de prescripcions tècniques i l'existència de crèdit que han de regir el contracte. Per tant, per a poder accedir a una licitació pública, és necessari seguir el procediment publicat per l'entitat convocant.
Com ja s'ha comentat, gràcies a l'art. 60 de la LOSU, la Universitat de València pot presenta-ser tant a contractes menors com a licitacions, públiques o privades com a entitat contractada.
Amb la finalitat d'incentivar la presentació d'ofertes que incorporen solucions innovadores, la LCSP, impulsada per la Llei 2/2011 d'Economia Sostenible i la Llei 14/2011 de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, dóna la possibilitat als poders públics de convocar la contractació de Compra Pública Innovadora (CPI), en la seua modalitat de Compra Pública de Tecnologia Innovadora (CPTI), consistent en la compra pública d'un bé o servei que no existeix en el moment de la compra però pot desenvolupar-se en un període de temps raonable; i en la Compra Pública Precomercial (CPP), que és una contractació de serveis d'I+D en els quals el comprador públic no es reserva els resultats de la I+D per al seu propi ús en exclusiva, sinó que comparteix amb la part contractada els riscos i beneficis de la I+D necessària per a desenvolupar solucions innovadores que superen les que hi ha disponibles en el mercat.
La via de contractació d'aquestes actuacions segueix els mateixos preceptes que la contractació administrativa i es realitza a través de procediments d'adjudicació ordinaris (obert, restringit, negociat) i a través de Contractes de Col·laboració entre el sector públic i el sector privat, mitjançant el procediment de Diàleg Competitiu (per a contractes particularment complexos).
És freqüent veure també en les licitacions, sense especificar si es tracta de CPI, la inclusió de clàusules que afavoreixen aquest tipus de compra, i que solen afectar especialment els criteris de valoració per a l'adjudicació dels contractes, que convé tindre en compte si es vol optar per la licitació.
Com qualsevol altra Administració Pública, la Universitat necessita contractar amb tercers determinats serveis per a atendre les seues necessitats de funcionament i el compliment de les seues finalitats d'interés general. Com a ens adjudicadors de contractes, estan subjectes a la legislació en matèria de contractes administratius (LCSP).
No obstant això, l'art. 60 de la Llei orgànica 2/2023 de 22 de març del Sistema Universitari, en el seu article 60, confereix la possibilitat que la UV puga celebrar contractes amb persones físiques, universitats, o entitats públiques i privades per a la realització de treballs de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació. Això possibilita la contractació de les Universitats per part d'altres administracions públiques i universitats.
Així, la Universitat, com a entitat contractant, estarà subjecta a la legislació de tipus administratiu (la LCSP) i, en aplicació de l'art. 60 de la LOSU, en la segona opció, la Universitat, com a entitat contractada, estarà subjecta al dret privat.
Aquesta dualitat confereix a aquests contractes d'una sèrie de particularitats perquè, d'una banda, la Universitat haurà de complir (i demostrar) els requisits continguts en els plecs de les licitacions o en les exigències dels contractes menors i, d'altra banda, la tramitació del contracte, una vegada concedit, serà la mateixa que la d'un contracte art. 60 de la LOSU, estant per tant, subjectes al Reglament pel qual es desenvolupa la normativa per a la contractació d'activitats de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació (ACGUV 172/2022, modificat CG 2-VII-2024).
Conforme a l'art. 8 del Reglament pel qual es desenvolupa la normativa per a la contractació d'activitats de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació (CG 11-VII-2022. Modificat CG 2-VII-2024) (ACGUV 172/2022), podrà ser responsable del contracte menor o licitació el PDI doctor de plantilla en situació de servei actiu. En el cas del personal contractat temporalment, haurà de tindre formalitzada la seua vinculació contractual amb la UV en el moment de l'aprovació o resolució favorable de la licitació o del contracte menor, amb una duració prevista igual o superior a la de l'execució d'aquest.
Els responsables exerciran la direcció dels treballs objecte d'aquest, distribuiran les tasques a realitzar pels membres de l'equip i representaran a aquest. Serà la seua obligació vetlar per l'estricte compliment del contracte o la licitació, així com pel compliment de les obligacions que corresponguen a cadascun dels seus membres i garantir el compliment de qualsevol condició continguda en les bases dels plecs, per al cas de les licitacions, o en les condicions contingudes en la convocatòria i/o resolució del contracte menor.
Els responsables estan obligats, així mateix, a proporcionar quanta informació i documentació els siga requerida per la Gerència i els serveis de gestió amb motiu de les operacions de seguiment, control i rendició de comptes que pogueren dur-se a terme.
Per a més informació, es pot consultar la guia sobre règim de participació en contractes de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació.
En el cas de contractes menors, el Document d'Oferta ha d'anar subscrit pel vicerectorat amb competències en la matèria, igual que la documentació corresponent als plecs administratius en el cas de licitacions i qualsevol altre document addicional (capacitat d'obrar, solvència econòmica i financera i solvència tècnica, etc.).
Després de l'adjudicació, i en el cas d'haver de signar un contracte, aquesta competència correspondrà al mateix vicerectorat.
Quan la UV participe en alguna d'aquestes modalitats contractuals, el personal responsable, haurà de contactar prèviament i com més prompte millor amb la Secció d'I+D+i Contractada per a rebre assessorament i coordinar-se amb aquesta, en vistes a la presentació de la documentació que les diferents entitats contractants puguen sol·licitar.
En conseqüència, la sol·licitud per a la presentació d'una oferta a un contracte menor o a una licitació pública, haurà de realitzar-se seguint les instruccions següents:
1.- Remetre signats els següents arxius que formaran part de l'expedient electrònic, disponibles en el següent enllaç:
- Memòria Tècnica.
- Pressupost estimat. En el document “Recomanacions per a l'elaboració del pressupost en activitats d'I+D+I”, trobarà indicacions per a elaborar el pressupost de l'activitat. Per al cas de contractes menors, l'habitual és presentar una oferta a l'entitat contractant, conforme al model de Document d'Oferta. disponible en web
- Declaració d'Absència de Conflicte d'Interessos (DACI). Cadascuna de les persones de la UV participants en l'activitat hauran de signar el seu corresponent DACI.
2.- Presentació en la seu electrònica de la documentació esmentada, i emplenar el formulari de la sol·licitud electrònica seguint les instruccions adjuntes.
Enviada la sol·licitud, la Secció d'I+D+i Contractada ho atendrà per rigorós ordre d'entrada, llevat que, excepcionalment, i a causa dels terminis establits per les entitats contractants, es puga alterar l'ordre de tramitació establit.
Serà condició indispensable per a continuar la tramitació, enviar signada l'Autorització prèvia a la signatura d'un conveni o contracte a l'empara de la legislació universitària vigent, certificada pel Secretari del Departament, Institut Universitari d'Investigació o ERI.
Així mateix quan el/la responsable tinga adscrita la seua activitat investigadora en un Institut o ERI, haurà de comunicar al Departament al qual tinga adscrita la docència, aquesta autorització, perquè, en el seu cas, el departament es pronuncie. El/la PDI responsable remetrà aquesta comunicació a la Secció d'I+D+i Contractada.
Per part seua, la secció d'I+D+i Contractada s'encarregarà de recopilar la documentació de tipus administratiu i de presentar tota la documentació en la plataforma telemàtica corresponent, en el seu cas.
En el cas de contractes menors, bé per adjudicació directa o en concurrència d'ofertes, aquesta podrà ser mitjançant resolució o document similar, o mitjançant la formalització d'un contracte.
En el cas de les licitacions públiques, el primer pas és assegurar-se que la UV i l'equip investigador compleix amb els requisits de la mateixa (exposats en els plecs) i, en cas de complir-los, procedir amb la preparació de la documentació a presentar. El major conflicte s'estableix per la complexitat de la documentació exigida per a concursar i la impossibilitat de negociar les condicions, ja que es tracta de contractes que vénen daus per les administracions que llancen el concurs, per la qual cosa cal gestionar-lo cas a cas.
En tots els casos, serà necessària la presentació de documentació de tipus administratiu, que variarà en funció de l'entitat contractant.
Per a qualsevol dubte o incidència que sorgisca podeu contactar amb sti.contractada@uv.es.