Hi ha diferents categories de convenis i contractes de transferència de coneixement, en funció de l'objecte i de les activitats a realitzar:
Pel que respecta als contractes, l'elecció dependrà dels treballs a realitzar:
- Recerca i desenvolupament (I+D): consisteixen en la realització per part de la Universitat d'un projecte d'I+D a petició d'un tercer, sobre la base d'uns objectius que es pretenen aconseguir, amb un pla de treball i unes condicions econòmiques determinades, un equip d'investigadors definit i un clausulat que variarà en funció de la mena de projecte a desenvolupar i on serà necessari experimentar, optimitzar o desenvolupar per a poder contrastar una hipòtesi. Són contractes d'activitat, de mitjans o de diligència, en els quals l'obligació principal del personal investigador no consisteix a aconseguir un resultat sinó en el desenvolupament d'una activitat determinada, sobre la base del seu coneixement científic i obrant amb diligència i bona fe, atés que l'obtenció del resultat depén de factors aliens a la voluntat del qual el presta. Això té gran transcendència a l'hora de determinar els drets, obligacions i responsabilitats entre l'entitat contractant i la contractada. Per això, el clausulat del contracte ha de ser molt clar i la memòria tècnica ha d'expressar amb detall el desenvolupament del treball que es realitzarà i la possibilitat de «no èxit».
- Desenvolupament d'un Estudi: el seu objecte és el desenvolupament d'un treball de recerca sobre la base de coneixements científics i que amplia el coneixement en una àrea determinada. Encara que el clausulat no pot ser igual a un contracte d'I+D+i, tots dos són d'investigació però amb condicionaments molt diferenciats.
- Suport i Desenvolupament Tecnològic: destinats al desenvolupament d'un treball conduent a resoldre un problema tècnic, a implementar un procés, o ajudar a obtindre un producte sobre la base de coneixements ja consolidats per part de l'equip investigador. Es regulen les condicions per al desenvolupament del treball en base, no a una investigació, sinó a un “saber fer”. No es generen nous coneixements, sinó que s'apliquen els que ja es tenen, no existeix incertesa ni risc tècnic. Com que el seu resultat pot ser una informació tecnològica o un desenvolupament tècnic en forma de prototips o producte, cal assegurar per endavant que va si pot ser resoldre el problema sobre la base dels coneixements disponibles.
- Realització d'un assaig clínic: és una variant d'un contracte de Desenvolupament, l'objecte del qual és avançar en el desenvolupament d'un nou medicament, procediment clínic o ús de noves pròtesis, que sol tindre com a contractant a empreses farmacèutiques o de la indústria sanitària. L'equip contractat per part de la Universitats sol ser el #PDI de l'àrea sanitària. Es tracta de contractes amb una complexa negociació i uns requisits peculiars, per les especials característiques dels treballs que es realitzen. Es requereix l'aprovació d'un Comité d'Ètica.
- Consultoria o assessorament: dóna solució a problemes sobre la base de criteris científics, mitjançant l'emissió d'un assessorament, opinió, dictamen o diagnòstic per part del personal investigador especialitzat en la matèria. Es poden oferir com a treballs puntuals de major o menor duració o com a serveis regulars i periòdics. Són contractes que poden abastar una àmplia diversitat d'activitats i en ells no es genera coneixement nou.
- Dictamen jurídic: és una especialitat del contracte de consultoria, suposa una opinió o criteri donat per un professional del dret sobre un assumpte o un fet, a sol·licitud d'un tercer que requereix d'una opinió especialitzada.
Els contractes d'assessorament poden ser tancats, amb un objecte, duració, preu i moment de prestació del servei definits o oberts, l'objecte i la duració del qual seran definits, però no la cadència de la prestació de l'assessorament i el preu de cadascun dels encàrrecs, que dependrà del treball a desenvolupar i del moment de l'encàrrec, però sempre sota el mateix paraigua del contracte principal.
- Formació contractada: no es tracta d'ensenyament reglat, perquè no s'emeten títols oficials, encara que les possibilitats de col·laboració són àmplies: jornades, seminaris o cursos d'especialització dissenyats a mesura de l'entitat contractant o de les persones físiques que ho precisen.
La LOSU, en el seu art. 64.2. indica que el personal funcionari d'un cos docent universitari en situació de servei actiu i el personal docent i investigador contractat a temps complet d'una universitat pública, no podrà ser professorat ni d'universitats privades ni de centres privats d'ensenyament adscrits a universitats, a excepció de la mena de formació anteriorment esmentada (no reglada). De la mateixa manera, no es podrà dirigir ni tutelar TFM ni TFG en universitats privades, encara que sí que es podran realitzar funcions de tutoria en universitats no presencials, públiques o parcialment finançades per les Comunitats Autònomes, i que operen amb preus públics.
- Contracte de Comissariat: el treball de comissariat implica organitzar i desenvolupar tota la producció d'una mostra o exposició, establint un criteri per a la selecció de peces i objectes que formaran part d'aquesta. Es tracta, doncs, de contractes en els quals es poden desenvolupar activitats diverses: investigació, assessorament, publicació, difusió i no estan restringits a l'àmbit artístic, ja que es poden organitzar, per exemple, exposicions científiques, fotogràfiques o documentals, entre altres.
- Contractes subscrits amb administracions públiques: poden ser contractes menors o licitacions públiques i en elles, la universitat actua com a entitat contractada, no contractant. La #UV es pot presentar en competència amb altres empreses i professionals i poden ser per a tasques d'assessorament, formació, estudis, serveis, etc. Es regulen en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic i, encara que per a la universitat es tracte d'un contracte art. 60 de la LOSU, cal tindre en compte les exigències contingudes en els plecs administratius o en els requisits sol·licitats, en cas de contractes menors, per a poder obtindre el contracte.
- Fulles d'encàrrec: quan l'objecte del treball es referisca a prestacions de servei (anàlisi, mesures, calibratges, assajos, etc.) d'escassa quantia econòmica, i inferior a 12.000 euros, IVA inclòs, amb un breu termini d'execució (igual o inferior en un any), o un marcat caràcter tècnic, que facen innecessari fixar clàusules contractuals específiques de confidencialitat, propietat industrial o responsabilitat, entre altres, el compromís es podrà formalitzar per mitjà d'una fulla per encàrrec. No obstant això, hauran d'anar acompanyades igualment de l'autorització del consell de departament, institut o ERI i d'una memòria tècnica i econòmica.
A aquests tipus de contractes els és aplicable el Reglament pel qual es desenvolupa la normativa per a la contractació d'activitats de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació (CG 11-VII-2022. Modificat CG 2-VII-2024) (d'ara en avant ACGUV 172/2022).
Queden fora del reglament (art. 5) els següents tipus d'acords:
- Els convenis de col·laboració i els Protocols Generals d'Actuació, exclosos de l'àmbit de l'art. 60 de la LOSU i que es veuran en una altra pàgina web.
- L'activitat professional externa del personal amb dedicació a temps parcial, per no estar subjecte a incompatibilitat.
- Els contractes editorials per a la publicació dels seus treballs o per a la preparació d'originals destinats a la seua publicació, per no estar subjecte a incompatibilitat.
- Els programes de formació o especialització que formen part de l'oferta acadèmica de la UV, ja siga com a títol oficial o propi de la universitat.
- Els programes de formació o especialització del sistema educatiu espanyol i que culminen en l'obtenció d'un títol oficial amb validesa acadèmica, per ser docència reglada.
- Els premis obtinguts pel personal de la UV a títol individual o col·lectiu, per no estar subjecte a incompatibilitat.
- La participació en conferències, jornades o seminaris dins dels límits establits per la legislació vigent, per no estar subjecte a incompatibilitat. Se'ls considera així quan s'imparteixen menys de 5 hores (art. 3 RD 1930/84).
- Els projectes d'investigació finançats en virtut de la participació de la UV en convocatòries públiques de Plans d'I+D+I, autonòmics, nacionals, europeus, internacionals o qualsevol uns altres d'anàloga naturalesa, que es regiran per les normes específiques de la convocatòria, així com les subvencions concedides de manera directa.
- Les donacions, el mecenatge i el patrocini.
- Els contractes de cessió de requipamiento de la UV en règim de comodat.
- Els contractes de cotitularidad i explotació conjunta de drets de propietat industrial i intel·lectual, que es regulen conforme a les lleis de propietat industrial i intel·lectual.
- Els contractes de cessió i llicència de drets de propietat industrial i intel·lectual de la UV, als quals resulten d'aplicació el que preveuen els articles 145, 206.2 i 219.1 dels Estatuts de la UV i les lleis de propietat industrial i intel·lectual.
- Els convenis per a la creació de càtedres, que es regeixen per la seua normativa específica, aprovada en Consell de Govern.
La base sobre la qual es desenvolupen els contractes de transferència de coneixement és la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del Sistema Universitari. En el seu art. 60 estableix la possibilitat que el personal de la universitat puga celebrar aquest tipus de contractes.
Al seu torn, l'RD 1930/1984 estableix una normativa bàsica estatal, vinculant i comuna per a totes les universitats, en matèria de criteris de concessió de la compatibilitat i límits retributius del professorat.
L'art. 60.2 de la LOSU indica que seran els òrgans de govern de les universitats els que regulen els procediments d'autorització i celebració d'aquests contractes. En la UV aquesta regulació la trobem en l'article 218 dels Estatuts i el seu desenvolupament estatutari en el ACGUV 172/2022.
D'altra banda, l'art. 36 de la Llei 17/2022, de 5 de setembre, per la qual es modifica la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació (LCTI), indica que a aquests contractes se'ls aplica el dret privat, fonamentalment el dret civil, amb subjecció al principi d'autonomia de la voluntat que permet que els contractants pacten lliurement, sempre que no incórreguen en incompliment de les normes imperatives que ho regeixen.
En tractar-se de negocis jurídics tan diversos, veiem que existeix una base normativa molt àmplia, ja que els són aplicable la legislació civil i mercantil, nacional i internacional i camps del dret com el codi civil, lliure competència; incompatibilitats; propietat industrial i intel·lectual; legislació fiscal; dret laboral; llei de protecció de dades; transparència, llei de contractes del sector públic, mecenatge, secrets industrials…, etc.
Encara que s'aplica en la seua majoria el dret privat, cal tindre també en compte al dret administratiu en, per exemple, la subscripció de contractes amb altres administracions públiques (licitacions i contractes menors), ja que aquests es regulen a través de la llei 30/2007 de 30 d'octubre de Contractes del Sector Públic. En aquest cas, la UV com a entitat contractada haurà de seguir les pautes donades per la contractació pública emesa per l'altra administració, havent de complir els requisits i obligacions requerits en els preceptius plecs administratius i tècnics.
Els contractes art. 60 són, en definitiva, contractes atípics, de naturalesa civil, bilaterals o plurilaterals, negociats i onerosos Es redacten sobre la base dels tipus o esquemes legals existents, introduint en ells aquells pactes que els transformen per a servir a les finalitats concordes a l'objecte del contracte i a la voluntat de les parts, sent decisius els pactes establits pels contractants, i en el no previst per ells, els usos i les lleis, a més de la bona fe.
L'actual art. 60 de la LOSU (i anteriorment els arts. 45.1 de la #LRU i l'art. 83 de la LOU) té com a objectiu eliminar la incompatibilitat dels professors universitaris (establida en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques) per al desenvolupament de treballs de recerca, assessorament i formació per a tercers, compaginant-lo amb les funcions pròpies del professorat, qualsevol que siga el seu règim de dedicació.
No obstant això, el PDI no pot signar un contracte pel seu compte i risc sense el vistiplau i l'autorització prèvia de la seua Universitat. Realitzar aquestes activitats sense seguir els procediments establits per aquesta suposa una vulneració del règim d'incompatibilitats i perquè, a més, el contracte signat no tindria ni validesa ni eficàcia, provocant la seua nul·litat de ple dret.
Així, el RD 1930/1984, sobre compatibilitat de la dedicació dels Catedràtics i Professors d'Universitat indica que, perquè la compatibilitat siga efectiva, el contracte ha d'haver sigut autoritzat conforme al procediment establit en els Estatuts de cada Universitat. Aquest RD regula a més el percentatge màxim que es pot cobrar de cada contracte i la quantitat màxima anual a percebre.
En la UV aquesta compatibilitat està regulada en els arts. 218 a 221 dels Estatuts de la UV i en el ACGUV 172/2022. Per a obtindre la compatibilitat en la UV i, independentment de qui ferma el contracte (el Rector o la Rectora o persona en qui delegue, o els Directors dels Departaments, ERIS o Instituts), serà requisit indispensable la prèvia i expressa conformitat del Departament, ERI o Institut corresponent als termes del contracte.
En l'article 19 del ACGUV 172/2022 s'enumeren els supòsits pels quals la compatibilitat pot ser denegada.
No serà necessària la compatibilitat (és a dir, no cal subscriure un contracte art. 60) en les següents situacions:
- La direcció de seminaris o el dictat de cursos o conferències en Centres oficials destinats a la formació de funcionaris o professorat, quan no tinga caràcter permanent o habitual ni suposen més de 75 hores a l'any, i la preparació per a l'accés a la funció pública.
- La col·laboració i l'assistència ocasional a Congressos, seminaris, conferències o cursos de caràcter professional, de menys de 5 hores.
- La participació ocasional en col·loquis i programes en mitjans de comunicació social.
- La participació en Tribunals qualificadors de proves selectives per a ingrés en les Administracions Públiques o en exàmens, proves o avaluacions diferents de les que habitualment els corresponguen.
- L'exercici del càrrec de President, Vocal o membre de Juntes rectores de Mutualitats o Patronats de Funcionaris no retribuït.
- La producció i creació literària, artística, científica i tècnica, publicacions derivades, sempre que no s'originen com a conseqüència d'una relació d'ocupació o de prestació de serveis (per exemple, en el marc d'un art. 60 signat prèviament).
La participació ocasional a un curs s'ha de restringir a una intervenció concreta, no a la impartició en un curs que dure diversos mesos ni participar durant diversos cursos consecutius.
Conforme a l'art. 8 del ACGUV 172/2022, podrà ser responsable el PDI doctor de plantilla en situació de servei actiu. El personal contractat temporalment, haurà de tindre formalitzada la seua vinculació contractual amb la UV en el moment de la subscripció del contracte i amb una duració prevista igual o superior a la de l'execució d'aquest.
Com a màxim, en un contracte podran figurar dos responsables. Només un d'ells serà l'interlocutor davant la UV per a totes les qüestions relacionades amb la seua gestió. La designació del responsable interlocutor i, si escau, del segon responsable, constarà en la memòria tècnica.
Els responsables exerciran la direcció dels treballs, distribuiran les tasques als membres de l'equip i representaran a aquest. Serà la seua obligació vetlar per l'estricte compliment del contracte, el compliment de les obligacions que corresponguen a cadascun dels seus membres i de qualsevol altra condició continguda en el clausulat del contracte i en la memòria tècnica.
Els responsables estan obligats, així mateix, a proporcionar quanta informació i documentació els siga requerida per la Gerència i els serveis de gestió amb motiu de les operacions de seguiment, control i rendició de comptes que pogueren dur-se a terme
Per a més informació, es pot consultar la guia sobre règim de participació en contractes de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació.
Segons l'art. 22. del ACGUV 172/2022, en la UV els contractes els signa el rector o rectora o persona en qui delegue, o els directors i directores dels departaments, instituts universitaris d'investigació o estructures d'investigació interdisciplinària (ERIs).
És aconsellable que, abans qualsevol dubte (en la redacció de la memòria tècnica, l'elaboració del pressupost, les condicions per a la participació, etc.) el PDI responsable del futur contracte contacte prèviament amb la Secció d'I+D+i Contractada per a rebre l'assessorament més adequat.
Pot consultar-se en el següent enllaç les instruccions per a iniciar el procediment de tramitació d'un contracte.
Una vegada presentada la documentació, el personal de la Secció d'I+D+i Contractada elaborarà el model de contracte més concorde a les activitats a desenvolupar, o bé revisarà l'esborrany que haja proposat l'altra part. S'inicia així un procés de negociació, que culminarà amb l'acord de totes les parts amb el clausulat del contracte.
Superada aquesta fase, es procedeix a la fase de signatures del document. Per una qüestió jurídica, no s'admeten en un mateix contracte signatures manuals i electròniques o signatures manuscrites escanejades.
Una vegada signat el contracte, es procedeix al seu registre i se li assigna un codi comptable on al PDI responsable se li ingressaran les factures abonades per l'entitat contractant, perquè puga anar executant el contracte.
Finalitzada la vigència d'aquest, es tanca la clau comptable. S'entendrà que un contracte ha finalitzat efectivament quan s'hagen complit les previsions establides per a la seua extinció o rescissió i s'haja cobrat la totalitat dels ingressos previstos. En aquest període de sis mesos des de la finalització efectiva del conveni o contracte, s'haurà de comptabilitzar la totalitat de les despeses pendents i, específicament, si hi haguera, els complements retributius o gratificacions extraordinàries assignades al personal participant.
Durant tota la vigència del contracte, es podran signar addendes que permeten modificar determinades condicions del contracte (activitats, pressupost, duració…).
És altament recomanable signar una pròrroga al contracte si les activitats contingudes en el mateix no han finalitzat i/o si queda pendent el lliurament d'informes o lliurables.