Psicotext - Psicotext

Referència del grup:

GIUV2016-288

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup investiga en: Processos de comprensió i aprenentatge de textos Comprensió i cerca d'informació en entorns electrònics Avaluació de la lectura i comprensió Diferències individuals en aprenentatge i comprensió de textos Comprensió i aprenentatge amb textos múltiples, Intervenció per a la millora de la comprensió i l'aprenentatge de textos. El grup Psicotext forma part de la ERI-Lectura de la Universitat de València (www.uv.es/lectura/). Té una àmplia trajectòria investigadora iniciada en 1998 que s'ha anat consolidant amb nombrosos projectes d'investigació nacionals, amb el projecte Prometeu d'excel·lència de la Generalitat Valenciana, així com nombrosos contactes internacionals. La nostra investigació se centra en l'estudi de la comprensió i l'aprenentatge a través de textos. Hem desenvolupat eines electròniques que ens permeten estudiar detalladament els processos de comprensió en entorns de lectura orientada a tasques d'aprenentatge complex que requereixen accedir i buscar informació en documents. Estudiem aspectes bàsics com ara els processos de cerca d'informació, de comprensió i aprenentatge de textos, les diferències individuals o l'efecte de diversos...El grup investiga en: Processos de comprensió i aprenentatge de textos Comprensió i cerca d'informació en entorns electrònics Avaluació de la lectura i comprensió Diferències individuals en aprenentatge i comprensió de textos Comprensió i aprenentatge amb textos múltiples, Intervenció per a la millora de la comprensió i l'aprenentatge de textos. El grup Psicotext forma part de la ERI-Lectura de la Universitat de València (www.uv.es/lectura/). Té una àmplia trajectòria investigadora iniciada en 1998 que s'ha anat consolidant amb nombrosos projectes d'investigació nacionals, amb el projecte Prometeu d'excel·lència de la Generalitat Valenciana, així com nombrosos contactes internacionals. La nostra investigació se centra en l'estudi de la comprensió i l'aprenentatge a través de textos. Hem desenvolupat eines electròniques que ens permeten estudiar detalladament els processos de comprensió en entorns de lectura orientada a tasques d'aprenentatge complex que requereixen accedir i buscar informació en documents. Estudiem aspectes bàsics com ara els processos de cerca d'informació, de comprensió i aprenentatge de textos, les diferències individuals o l'efecte de diversos tipus de retroalimentació en aqueixos processos. Així mateix, fem investigació aplicada desenvolupant productes d'avaluació de la competència lectora per a estudiants de diversos nivells educatius i tutors intel·ligents per a millorar la competència lectora d'escolars (veure productes en www.uv.es/lectura/).
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Estudiar las variables y procesos implicados en el procesamiento y aprendizaje de textos. Entre ellas, hay que citar variables textuales (p.e., cohesion linguistica), individuales (p.e., competencia lectora y conocimiento previo) y contextuales (p.e., dificultad de la tarea, formato de pregunta).
  • Analizar el efecto de diferentes aspectos de retroalimentacion en el aprendizaje de textos, tales como el tipo de retroalimentacion, la frecuencia o la modalidad.
  • Desarrollar productos educativos para la evaluacion y la enseñanza de habilidades de competencia lectora.
 
Línies d'investigació:
  • Processos d'aprenentatge i comprensió de textos.Aquesta línia estudia els processos de comprensió i aprenentatge dels estudiants quan estudien textos. Així mateix s'analitzen les variables personals i situacionals que afavoreixen i/o dificulten aquest aprenentatge. Igualment s'estudien mètodes i tasques d'avaluació de l'aprenentatge i la comprensió en entorns complexos de lectura des del final de l'educació primària fins a la universitat.
  • Tecnologia educativa per a entorns de lectura i aprenentatge.En aquesta línia es desenvolupen productes tecnològics d'investigació, avaluació i ensenyament en entorns d'aprenentatge a través de textos (tests estandarditzats, tutors intel·ligents i eines d'investigació). També s'investiguen les condicions de l'entorn de tasca, com ara el format de les preguntes o la interfície de tasca, que influeixen en l'aprenentatge.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
RAQUEL CERDAN OTERODirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
ANTONIO M FERRER MANCHONMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
TOMAS MARTINEZ GIMENEZMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
LAURA GIL PELLUCHMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA ANGELES SERRANO MENDIZABALMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
IGNACIO MAÑEZ SAEZMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
AMELIA MAÑA LLORIACol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
 
CNAE:
  • Educación secundaria general.
 
Estructura associada:
  • ERI Recerca de la Lectura
 
Paraules clau:
  • Comprensió, Aprenentatge, Textos, Estratègies, Avaluació, Diferències individuals
  • Tecnologia educativa, Tutors intel·ligents, Processos en línia de lectura