GIUV2023-579
Abordem el problema de la (des) sincronització dels temps en la infància i la joventut. Volem investigar els efectes del cronotip dels estudiants enfront de la coincidència/desajustament de l'horari escolar en la salut (quant i quan dormen, mengen, fan activitat física, passen temps a l'aire lliure), en l'aprenentatge (expressió verbal, estructuració espacial, operacions) mediat per cicles d'alerta/activació i fatiga, ús del temps (estudi, socialització, temps familiar, temps davant de la pantalla, etc.) i pel benestar autoinformat (satisfacció amb la seua vida). Entre els sistemes educatius europeus, el cas espanyol té horaris escolars diferents per als mateixos grups d'edat, la qual cosa ens permet distingir entre la jornada escolar partida [S] i la jornada escolar compacta [C] i examinar les conseqüències per a la vida dels infants i joves (salut, aprenentatge, ús del temps i satisfacció amb la vida) la coincidència o manca d'ella, entre el cronotip de l'alumnat i l'horari escolar. Evidències recents de la cronobiologia, la cronomedicina i la cronopsicologia qüestionen l'organització del temps social (escolar, extraescolar...) que no respecta el temps biològic (cicles...Abordem el problema de la (des) sincronització dels temps en la infància i la joventut. Volem investigar els efectes del cronotip dels estudiants enfront de la coincidència/desajustament de l'horari escolar en la salut (quant i quan dormen, mengen, fan activitat física, passen temps a l'aire lliure), en l'aprenentatge (expressió verbal, estructuració espacial, operacions) mediat per cicles d'alerta/activació i fatiga, ús del temps (estudi, socialització, temps familiar, temps davant de la pantalla, etc.) i pel benestar autoinformat (satisfacció amb la seua vida). Entre els sistemes educatius europeus, el cas espanyol té horaris escolars diferents per als mateixos grups d'edat, la qual cosa ens permet distingir entre la jornada escolar partida [S] i la jornada escolar compacta [C] i examinar les conseqüències per a la vida dels infants i joves (salut, aprenentatge, ús del temps i satisfacció amb la vida) la coincidència o manca d'ella, entre el cronotip de l'alumnat i l'horari escolar. Evidències recents de la cronobiologia, la cronomedicina i la cronopsicologia qüestionen l'organització del temps social (escolar, extraescolar...) que no respecta el temps biològic (cicles circadians i ultracircadians, cronotipus) en particular, en relació amb el descans, l'alimentació, l'activitat física i el temps a l'aire lliure, el temps dedicat a les activitats acadèmiques i la satisfacció amb la vida. Tant en l'àmbit de la salut com en l'educació, hi ha preocupació per les conseqüències per a la salut i el rendiment acadèmic d'un desajust permanent entre els rellotges socials i interns dels estudiants. La novetat del nostre grup és que aborda aquesta qüestió rellevant i complexa de manera multidisciplinària mitjançant metodologies mixtes. És multidisciplinari perquè hi inclou professionals i acadèmics d'àrees com la biologia, la medicina, la psicologia, la pedagogia i la sociologia. Els mètodes inclouen un variat repertori de tècniques des de l'anàlisi hormonal del cortisol i la melatonina, l'autoregistre de les ingestes, l'aplicació sistemàtica de proves d'atenció i activitat cognitiva (memòria, raonament, càlcul) al llarg de la jornada escolar, combinades amb l'organització del temps en l'entorn familiar i la satisfacció amb la vida autoinformada. El grup té com a objectiu desenvolupar i interrelacionar aquestes diferents línies d'investigació per a proporcionar més evidències i una millor comprensió de la relació entre l'organització de l'horari escolar i l'aprenentatge. És un grup interdisciplinari els resultats del qual donaran suport a la política educativa basada en l'evidència relacionada amb l'organització del temps escolar i contribuirà a una organització del temps escolar més saludable, eficient i satisfactòria.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Caracterizacion de cronotipos, por edad y sexo y calculo del jet-lag social producido por el desajuste entre el tiempo interno y externo
- Estudiar los efectos del (des)ajuste en la salud
- Estudiar los efectos del (des)ajuste en el aprendizaje
- Estudiar los efectos del (des)ajuste en la distribucion del uso del tiempo
- Estudiar los efectos del (des)ajuste en la satisfaccion con la vida
- (Des)ajust de cronotip de lalumnat i lorganització del temps escolar.(Des)ajust del cronotip de l'alumnat i l'organització del temps escolar: els seus efectes en la salut, l'aprenentatge, l'ús del temps i lasatisfacció.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
DANIEL GABALDON ESTEVAN | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
PILAR CODOÑER FRANCH | Membre | Universitat de València | Emèrit/a Universitat |
ELVIRA MARTINEZ BESTEIRO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
MARIA ELENA CASQUEL DEL CAMPO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
GUILLERMO SAEZ TORMO | Col·laborador-a | Universitat de València | Catedràtic D Universitat |
LUIS EDUARDO VILA LLADOSA | Col·laborador-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
ANA ANCHETA ARRABAL | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARTA TALAVERA ORTEGA | Col·laborador-a | Universitat de València | Catedratico U. |
MARIA ELENA MAÑAS GARCIA | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | estudiant-a de doctorat UVEG |
Maria Jesus Hernández Jiménez | Col·laborador-a | Fundación de la Comunidad Valenciana Universidad Internacional de Valencia | professor-a titular d'universitat |
Kadri Täht | Col·laborador-a | Tallinn University | professor-a titular d'universitat |
Santiago Estaún Ferrer | Col·laborador-a | Universitat Autònoma de Barcelona | professor-a emèrit-a |
Lucia Monfort Belenguer | Col·laborador-a | Hospital Clínico Universitario de Valencia | metge-ssa |
Mariano Fernández Enguita | Col·laborador-a | Universidad Complutense de Madrid | catedràtic-a d'universitat |
Ana Adan Puig | Col·laborador-a | Universitat de Barcelona | catedràtic-a d'universitat |
Diego Carmona Talavera | Col·laborador-a | Hospital Universitario Doctor Peset Aleixandre | tècnic-a |
Nuria Estañ Capell | Col·laborador-a | Hospital Universitario Doctor Peset Aleixandre | metge-ssa |
Giulia Zerbini | Col·laborador-a | Universitaet Augsburg | professor-a ajudant-a doctor-a |
Jose Marquez Merino | Col·laborador-a | University of Manchester (UK) | investigador-a |
Arturo Arrona Palacios | Col·laborador-a | Brigham and Women's Hospital | investigador-a |
BELÉN CATALÁN GREGORI | Col·laborador-a | Universidad Internacional Valenciana (VIU) | professor-a |
CATIA REIS | Col·laborador-a | Universidade Catolica Portuguesa - Ucp | professor-a |
MÓNICA GONZÁLEZ CARRASCO | Col·laborador-a | Universitat de Girona | catedràtic-a d'universitat |
- Actividades de investigación.
- cronotipo; aprendizaje; salud; bienestar; empleo del tiempo; jetlag social; horarios escolares