Grup d'investigació en salut i benestar escolar - GISBE

Referència del grup:

GIUV2023-579

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Abordem el problema de la (des) sincronització dels temps en la infància i la joventut. Volem investigar els efectes del cronotip dels estudiants enfront de la coincidència/desajustament de l'horari escolar en la salut (quant i quan dormen, mengen, fan activitat física, passen temps a l'aire lliure), en l'aprenentatge (expressió verbal, estructuració espacial, operacions) mediat per cicles d'alerta/activació i fatiga, ús del temps (estudi, socialització, temps familiar, temps davant de la pantalla, etc.) i pel benestar autoinformat (satisfacció amb la seua vida). Entre els sistemes educatius europeus, el cas espanyol té horaris escolars diferents per als mateixos grups d'edat, la qual cosa ens permet distingir entre la jornada escolar partida [S] i la jornada escolar compacta [C] i examinar les conseqüències per a la vida dels infants i joves (salut, aprenentatge, ús del temps i satisfacció amb la vida) la coincidència o manca d'ella, entre el cronotip de l'alumnat i l'horari escolar. Evidències recents de la cronobiologia, la cronomedicina i la cronopsicologia qüestionen l'organització del temps social (escolar, extraescolar...) que no respecta el temps biològic (cicles...Abordem el problema de la (des) sincronització dels temps en la infància i la joventut. Volem investigar els efectes del cronotip dels estudiants enfront de la coincidència/desajustament de l'horari escolar en la salut (quant i quan dormen, mengen, fan activitat física, passen temps a l'aire lliure), en l'aprenentatge (expressió verbal, estructuració espacial, operacions) mediat per cicles d'alerta/activació i fatiga, ús del temps (estudi, socialització, temps familiar, temps davant de la pantalla, etc.) i pel benestar autoinformat (satisfacció amb la seua vida). Entre els sistemes educatius europeus, el cas espanyol té horaris escolars diferents per als mateixos grups d'edat, la qual cosa ens permet distingir entre la jornada escolar partida [S] i la jornada escolar compacta [C] i examinar les conseqüències per a la vida dels infants i joves (salut, aprenentatge, ús del temps i satisfacció amb la vida) la coincidència o manca d'ella, entre el cronotip de l'alumnat i l'horari escolar. Evidències recents de la cronobiologia, la cronomedicina i la cronopsicologia qüestionen l'organització del temps social (escolar, extraescolar...) que no respecta el temps biològic (cicles circadians i ultracircadians, cronotipus) en particular, en relació amb el descans, l'alimentació, l'activitat física i el temps a l'aire lliure, el temps dedicat a les activitats acadèmiques i la satisfacció amb la vida. Tant en l'àmbit de la salut com en l'educació, hi ha preocupació per les conseqüències per a la salut i el rendiment acadèmic d'un desajust permanent entre els rellotges socials i interns dels estudiants. La novetat del nostre grup és que aborda aquesta qüestió rellevant i complexa de manera multidisciplinària mitjançant metodologies mixtes. És multidisciplinari perquè hi inclou professionals i acadèmics d'àrees com la biologia, la medicina, la psicologia, la pedagogia i la sociologia. Els mètodes inclouen un variat repertori de tècniques des de l'anàlisi hormonal del cortisol i la melatonina, l'autoregistre de les ingestes, l'aplicació sistemàtica de proves d'atenció i activitat cognitiva (memòria, raonament, càlcul) al llarg de la jornada escolar, combinades amb l'organització del temps en l'entorn familiar i la satisfacció amb la vida autoinformada. El grup té com a objectiu desenvolupar i interrelacionar aquestes diferents línies d'investigació per a proporcionar més evidències i una millor comprensió de la relació entre l'organització de l'horari escolar i l'aprenentatge. És un grup interdisciplinari els resultats del qual donaran suport a la política educativa basada en l'evidència relacionada amb l'organització del temps escolar i contribuirà a una organització del temps escolar més saludable, eficient i satisfactòria.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Caracterizacion de cronotipos, por edad y sexo y calculo del jet-lag social producido por el desajuste entre el tiempo interno y externo
  • Estudiar los efectos del (des)ajuste en la salud
  • Estudiar los efectos del (des)ajuste en el aprendizaje
  • Estudiar los efectos del (des)ajuste en la distribucion del uso del tiempo
  • Estudiar los efectos del (des)ajuste en la satisfaccion con la vida
 
Línies d'investigació:
  • (Des)ajust de cronotip de lalumnat i lorganització del temps escolar.(Des)ajust del cronotip de l'alumnat i l'organització del temps escolar: els seus efectes en la salut, l'aprenentatge, l'ús del temps i lasatisfacció.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
DANIEL GABALDON ESTEVANDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
PILAR CODOÑER FRANCHMembreUniversitat de ValènciaEmèrit/a Universitat
ELVIRA MARTINEZ BESTEIROMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
MARIA ELENA CASQUEL DEL CAMPOMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
GUILLERMO SAEZ TORMOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtic D Universitat
LUIS EDUARDO VILA LLADOSACol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
ANA ANCHETA ARRABALCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARTA TALAVERA ORTEGACol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedratico U.
MARIA ELENA MAÑAS GARCIACol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
Maria Jesus Hernández JiménezCol·laborador-aFundación de la Comunidad Valenciana Universidad Internacional de Valenciaprofessor-a titular d'universitat
Kadri TähtCol·laborador-aTallinn Universityprofessor-a titular d'universitat
Santiago Estaún FerrerCol·laborador-aUniversitat Autònoma de Barcelonaprofessor-a emèrit-a
Lucia Monfort BelenguerCol·laborador-aHospital Clínico Universitario de Valenciametge-ssa
Mariano Fernández EnguitaCol·laborador-aUniversidad Complutense de Madridcatedràtic-a d'universitat
Ana Adan PuigCol·laborador-aUniversitat de Barcelonacatedràtic-a d'universitat
Diego Carmona TalaveraCol·laborador-aHospital Universitario Doctor Peset Aleixandretècnic-a
Nuria Estañ CapellCol·laborador-aHospital Universitario Doctor Peset Aleixandremetge-ssa
Giulia ZerbiniCol·laborador-aUniversitaet Augsburgprofessor-a ajudant-a doctor-a
Jose Marquez MerinoCol·laborador-aUniversity of Manchester (UK)investigador-a
Arturo Arrona PalaciosCol·laborador-aBrigham and Women's Hospitalinvestigador-a
BELÉN CATALÁN GREGORICol·laborador-aUniversidad Internacional Valenciana (VIU)professor-a
CATIA REISCol·laborador-aUniversidade Catolica Portuguesa - Ucpprofessor-a
MÓNICA GONZÁLEZ CARRASCOCol·laborador-aUniversitat de Gironacatedràtic-a d'universitat
 
CNAE:
  • Actividades de investigación.
 
Paraules clau:
  • cronotipo; aprendizaje; salud; bienestar; empleo del tiempo; jetlag social; horarios escolares