GIUV2026-049
INTERGENDIG és un grup interdisciplinari amb un enfocament i una vocació internacionals i socials, l'objectiu del qual és promoure la recerca amb perspectiva de gènere en els àmbits del dret internacional privat, el dret laboral, el dret mercantil, la filosofia del dret i la psicologia. Per tant, el Grup està format per professionals de totes aquestes disciplines. Totes aquestes disciplines també abordaran el fenomen de la migració i el paper de la digitalització com a eina per promoure la igualtat de gènere i l'avanç del coneixement en aquest context.
- Analizar el fenómeno de las migraciones desde las disciplinas antes mencionadas y con perspectiva de género.
- Promover la investigación con perspectiva de género en el ámbito del Derecho internacional privado, el derecho laboral, el derecho mercantil, el derecho internacional público, la filosofía del derecho y la psicología. De ahí que el Grupo esté integrado por profesionales de todas estas disciplinas. Con ellas se abordarán también otras muchas disciplinas en las que la perspectiva de género es fundamental.
- Analizar el impacto de la digitalización como herramienta para fomentar la igualdad de género y el progreso del conocimiento en este contexto. El reforzamiento de la cooperación judicial digitalizada puede permitir avanzar en la lucha contra las discriminaciones y es fundamental examinar la evolución de la misma y sus posibilidades en este contexto, dadas las diferencias existentes todavía hoy entre los Estados.
- Gènere, drets fonamentals, drets humans i dret internacional privat feminista en contextos transnacionals..Aquest enfocament aborda la necessitat de protegir els drets humans mitjançant les tècniques i els instruments del dret internacional privat. Aquesta protecció s'aconsegueix mitjançant la introducció d'una metodologia feminista en la disciplina, que és essencial per a l'avanç de la justícia transnacional que incorpora progressivament una perspectiva de gènere tant transversal com internacional en la interpretació i l'aplicació de la llei.
- Migració internacional, violència de gènere i protecció de les persones en situació de vulnerabilitat..Aquesta línia d'investigació aborda el fenomen de la migració i l'interculturalitat, que planteja problemes complexos als quals s'enfronten els jutges nacionals. Aquestes inclouen qüestions derivades de les disparitats en certs sistemes jurídics que entren en conflicte amb els del fòrum i, en conseqüència, el paper pràctic de la política pública. També preocupa l'augment de casos de violència de gènere contra dones estrangeres a Espanya, malgrat la legislació vigent sobre nacionalitat i immigració com a aspecte del dret internacional privat que pretén protegir-les mitjançant mesures contínues.
- Transformacions digitals, cooperació judicial internacional i accés a la justícia amb perspectiva de gènere.Aquesta secció se centra a analitzar la digitalització de la cooperació judicial, de moment dins de la UE, a la llum dels reptes tecnològics que suposa la digitalització del sistema de justícia i dels procediments judicials. Sembla que la refosa del Reglament (UE) 2020/1783 (notificació de documents) i del Reglament (UE) 2020/1784 (proves) podria representar un pas per fer obligatoris els mitjans de comunicació digitals i el seu ús en la lluita per la justícia feminista transnacional. També s'analitzarà el paper en aquest àmbit del Reglament (UE) 2023/2844 sobre la digitalització de la cooperació judicial i d'altres eines possibles.
- Dret internacional de la família amb enfocament de gènere: gestació subrogada, segrestos internacionals, protecció de menors i protecció d'adults vulnerables..La necessitat d'una perspectiva de gènere en el dret internacional privat és particularment evident en diversos aspectes del dret internacional de família i en la manera com s'aborden els drets de les dones dins d'aquests. Particularment complexa és l'anàlisi del segrest internacional de menors per part de mares que són víctimes de violència, la mercantilització de les dones en casos de gestació subrogada i, en general, tots els litigis en què puguin estar implicats els drets de les dones, així com els dels menors i dels adults vulnerables.
- Dret laboral i empresarial internacional des d'una perspectiva de gènere.Aquesta línia de recerca explora diverses àrees del dret laboral i empresarial - a nivell europeu, internacional i nacional - on es necessita urgentment una anàlisi de gènere, atesa la possible vulneració dels drets de grups vulnerables, com ara treballadors i consumidors, entre d'altres, que es troben en situacions de vulnerabilitat per diversos motius.
- Metodologia de les ciències del comportament en el context dels grups vulnerables i la implementació de polítiques d'igualtat de gènere..Aquesta línia de recerca se centra en l'estudi de l'adaptació transcultural i l'equivalència dels instruments necessaris per a l'avaluació de conflictes que puguin sorgir de relacions internacionals privades. Per tant, cal examinar qüestions com la violència de gènere i la necessitat urgent d'implementar polítiques que promoguin la igualtat i la protecció dels grups vulnerables
| Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
|---|---|---|---|
| ROSARIO ESPINOSA CALABUIG | Director-a | Universitat de València | Catedràtica/Catedràtic d'Universitat |
| Equip d'investigació | |||
| MARIA DEL PILAR FERNANDEZ ARTIACH | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| M ANGELES CUENCA GARCIA | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| MARIA GONZALEZ MARIMON | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/Doctora |
| MAELIA ESTHER PEREZ SILVEIRA | Membre | Universitat de València | Personal Investigador |
| M FLORENCIA RODRIGO GIMENEZ | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| ISABEL REIG FABADO | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| ROSA MARIA LAPIEDRA ALCAMI | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| CARMEN AZCARRAGA MONZONIS | Col·laborador-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| LUCÍA APARICIO CHOFRE | Col·laborador-a | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
| ESTRELLA DEL VALLE CALZADA | Col·laborador-a | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
| LAURA CARBALLO PIÑEIRO | Col·laborador-a | Universidade de Vigo | Catedràtic-a d'universitat |
| DULCE LOPES | Col·laborador-a | Universidade de Coimbra | Professor-a titular d'universitat |
- Justicia.
- Institut Universitari de Dret Patrimonial






