
Socis europeus es reuneixen al Palau de São Bento per avançar en l'educació patrimonial inclusiva i l'aprenentatge sostenible dins del projecte TOWCHED
Del 9 a l'11 de juliol de 2025, el Parlament Portuguès esdevingué l'escenari d'una reunió clau per al projecte europeu TOWCHED – Transforming Our World: Collections at the Heart of Life-long Learning and Education, pertanyent al programa marc europeu de recerca i innovació, Horitzó Europa. Està coordinat per la Universitat de València i dirigit per la Professora Titular del Departament d'Història de l'Art Ester Alba Pagán.
L'esdeveniment va tenir lloc a l'emblemàtic Palau de São Bento, seu del Parlament Portuguès, i va ser acollit amb generositat per YEEA – Young Educators European Association, una de les organitzacions sòcies del projecte.
TOWCHED reuneix institucions i agents culturals de tot Europa amb la missió compartida de fomentar pràctiques d'aprenentatge inclusives i sostenibles mitjançant el prisma del patrimoni cultural i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Aquesta reunió tècnica de tres dies va ser un moment estratègic per alinear avenços, compartir aprenentatges i definir els propers passos del consorci.
Un dels moments més destacats de la trobada va ser la presentació dels nou museus que acolliran els programes pilot del projecte a Grècia, Espanya i Letònia. Aquests museus inclouen tant institucions nacionals com regionals, amb col·leccions i enfocaments molt diversos –des de la poesia i la literatura fins a la història natural– reflectint la riquesa i varietat del patrimoni cultural europeu. En el cas d'Espanya, hi participaran el Museu del Romanticisme (Madrid), el Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí (València) i el Museu de la Universitat de València d'Història Natural (València).
A més a més, el projecte TOWCHED s'enorgulleix d'estar introduint dues metodologies innovadores, mai abans aplicades a l'àmbit del patrimoni cultural i l'educació: l'Enfocament Basat en els Drets Humans (HRBA), que promou una participació activa, lliure i significativa, i la Teoria del Canvi, un marc estratègic per identificar reptes, resultats i impactes a llarg termini.
Ambdues metodologies s'utilitzen per dissenyar eines i estratègies orientades a l'aprenentatge al llarg de la vida, garantint que l'educació patrimonial contribuïsca de manera significativa a l'Educació per al Desenvolupament Sostenible.
També es van incorporar intervencions artístiques i moments de reflexió creativa, reafirmant el compromís del projecte amb mètodes multidisciplinaris i participatius a l'àmbit educatiu.
Per a més informació visita la nostra pàgina web i les nostres xarxes socials: YouTube, LinkedIn, Instagram and Bluesky.
#Towched #TowchedEU #Towched4education #Heritage4Education
Consorci de TOWCHED:
• Universitat de València, Espanya
• Centre Internacional per a l'Estudi de la Conservació i Restauració del Patrimoni Cultural, Itàlia
• Institut Internacional per al Medi Ambient i el Desenvolupament a Europa, Països Baixos
• Xarxa d'Organismes Museístics Europeus, Alemanya
• Associació Europea Joves Educadors, Portugal
• KULTURALL, Sèrbia
• Acadèmia del Clima, Bèlgica
• ZEMOS 98, Espanya
• Associació Letona de Museus, Lituània
• Museu Bizantí i Cristià, Grècia.
Contacte:
Mar Gaitán
Coordinació i recerca
Universitat de València
m.gaisal@uv.es
Indra Ramírez
Coordinació i recerca
Universitat de València
indra.ramirez@uv.es
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Commission. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.
Towched has received funding from the European Union’s Horizon Europe
Framework Programme under grant agreement 101177736