El concert d’obertura del curs de la Universitat a Gandia es canvia per a dijous que ve

  • Press Office
  • October 18th, 2018
 
Beatriz Fernández Aucejo en un assaig amb l'Orquestra
Beatriz Fernández Aucejo en un assaig amb l'Orquestra

La Universitat de València ha anul·lat el concert d'obertura del curs que s'havia de celebrar aquesta vesprada a Gandia. El concert es realitzarà el pròxim dijous dia 25 a les 19:30 hores al Teatre Serrano. La causa del canvi és la previsió meteorològica que anuncia gota freda.

L’Orquestra Filharmònica, sota la direcció de Beatriz Fernández Aucejo i el jove pianista valencià Jorge Tabarés, com a solista, proposa un repertori de dos grans autors del romanticisme de final del segle XIX: Antonín Dvořák i Edvard Grieg.

L'entrada al concert és gratuïta. Serà la primera vegada que la nova directora de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València prenga la batuta al capdavant de l’Orquestra i es convertisca així en la primera dona directora titular d’una orquestra universitària espanyola. “Les estrenes són sempre moments on ix el nerviosisme, per tenir la responsabilitat de ser-ne la part visible. Encara que aquest concert ens donarà molta energia per a seguir treballant en els programes que tenim, molt ambiciosos i complets. Ens farà superar-nos com a grup, com a formació i com a identitat”, ha afirmat la directora. Beatriz Fernández Aucejo pren així el relleu d’Hilari Garcia Gázquez, qui ha estat director de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València els últims vuit anys.

Les Danses eslaves obriran el concert. Compostes el 1878 pel txec Antonín Dvořák (1841-1904), l’autor va voler acostar al públic les essències de la seua terra, la música austrohongaresa (de Moràvia, Polònia, Ucraïna o Iugoslàvia). Les seues danses són un dels més clars exemples de la influència del folklore txec en el seu repertori i, a més, li atorgaren prestigi internacional. Un total de 16 danses, creades per encàrrec del seu editor a partir de la primera trobada de Dvořák amb Brahms, amb melodies basades en balls populars txecs i eslaus, entre els quals hi ha polques i masurques amb què aspiraria a viure l’èxit de les Danses hongareses de l’alemany.

Així mateix, enguany es repeteix per segon any consecutiu la fórmula del piano solista amb la participació del jove pianista Jorge Tabarés, que interpretarà amb l’Orquestra, en la segona part, el Concert per a piano i orquestra en la menor (1868)  del compositor i pianista noruec Edvard Grieg (1843-1907), únic concert per a piano i orquestra que va acabar.

Sobre el programa, Beatriz Aucejo ha expressat: “la primera part són unes peces realment de música identitària; per tant, hi ha una part de peces una mica més lleugeres, i unes altres un poc més emocionals. Tot això ho combinem amb la segona part, ja què és molt important, sobretot en una orquestra, saber acompanyar, saber adaptar-se a l’acompanyament i ser molt flexibles a l’hora de donar suport a una veu principal”.

Quant a la segona peça del concert, el pianista Jorge Tabarés explica: “L’obra de Grieg és un concert clau en el curs del romanticisme al segle XIX i una peça que tard o d’hora tots els pianistes afronten”. Aquest concert fa part de les obres de joventut del compositor. “Arreplega influències del Concert de Schumann ja que el començament és quasi un gest de complicitat cap a ell; a més, introdueix harmonies i elements folklòrics nòrdics, propis de la seua terra natal”, ha matisat Tabarés.  

Jorge Tabarés és un jove músic de Sagunt que recentment, al maig de 2018, completava els seus estudis de grau de la doble carrera en Composició i Piano a la Mannes School of Music (Nova York). A més, ha sigut premiat en nombrosos concursos internacionals, com el Metropolitan International Piano Competition de Nueva York, 2016.