El periodista Manuel Peris presenta el seu llibre ‘Patrick Modiano. Perros en la memoria’

  • Office of the Vice-Principal for Culture and Society
  • September 30th, 2020
 
Manuel Peris.
Manuel Peris.

Dimarts, 29 de setembre, el periodista Manuel Peris, va presentar el seu llibre 'Patrick Modiano. Perros en la memoria' (Publicacions de la Universitat de València), a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València. L’acte, que es va iniciar a les 18:30 hores, va comptar amb la participació d’Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Esports de la Universitat de València; Cristina García Pascual, directora de l’Aula de Literatura de la Universitat de València, Claude Benoit, catedràtica de Literatura francesa i professora honorària de la Universitat de València, i del propi autor del llibre.

Degut a les restriccions sanitàries per la Covid-19, l’assistència a l’acte va realitzar-se amb antelació a través del correu electrònic reservesnau@uv.es, fins completar l’aforament màxim. Com les places van ser molt restringides, es prega compromís d’assistència de les persones que envien la inscripció. L'acte també va poder seguir-se en línia a través d'aquest link

En Patrick Modiano. Perros en la memoria, Manuel Peris fa una aproximació a la vida i obra del darrer premi Nobel francés de literatura a partir d’una original anàlisi de la figura del gos en la seua narrativa. El llibre mostra com els contes de Marcel Aymé aporten al seu imaginari de lector infantil un món en què els animals viuen i dialoguen amb una parella de germans amb els quals el xiquet Modiano, junt amb el seu germà Rudy, s’hi identifica. Després, en un joc d’espills literari, projectarà aquest món sobre l’actriu Françoise Dorlèac i la seua germana Catherine Deneuve.

En Modiano, la figura del gos és unes vegades explorador anímic en el vagareig del protagonista pels carrers de París, d’altres guia en la recerca fantasmagòrica de personatges desapareguts, en ocasions un doble simbòlic del narrador, quan no del germà mort i fins i tot d’ambdós, en un subjecte desdoblat que els uneix: el gos i jo / el meu germà i jo. De forma que la mort del germà i la por a ser també ell víctima mortal de l’abandonament familiar, s’expressen en la seua narrativa mitjançant el record encobridor de la mort d’un gos durant la seua infància. La figura del gos es converteix així en una màscara amb què l’autor d’Un pedigrí utilitza la veritat de les mentides literàries per ajustar comptes amb els seus progenitors, especialment amb la mare. La descodificació d’una misteriosa llista de garatges modianescos desvela la soterrada acusació de l’escriptor als seus pares per la seua negligència en la mort del fill menut, a qui l’escriptor ret un homenatge secret en el Nobel Museum.

En el conte de Modiano “Es preocupa Déu dels bous?”, es condensen totes les metàfores animals de la seua obra i el subjecte desdoblat s’unifica, sota la vetlada advocació de Federico García Lorca, en un definitori sobrenom, “el gos negre de pena”, un sobrenom que es convertirà en el leitmotiv d’un poema publicat el 2018. L’anàlisi literària permet descobrir, sota la idea poètica de la figura del gos que encarna ànimes errants, la llegenda sobre Charles Cros –que creia que el seu gos portava l’ànima de Baudelaire– i la influència en Modiano de Victor Hugo, del mateix Cros i de Tristan Corbière, així com de  Raymond Queneau i de la simbologia animal de Rainer Maria Rilke.

Manuel Peris és periodista i es va doctorar en Literatura amb una tesi sobre Patrick Modiano. També ha publicat estudis literaris sobre Georges Simenon.

More information: