L'Aula de Còmic de la Universitat de València col·labora en la gestió del nou Centre Valencià d'Estudis i Conservació del Patrimoni del Còmic

  • February 4th, 2021
 
Maite Ibáñez i Álvaro Pons en la presentació.
Maite Ibáñez i Álvaro Pons en la presentació.

La regidora d'Acció Cultural, Maite Ibáñez, ha anunciat que l'edifici situat al número 4 de la plaça de Tavernes de Valldigna, la seu de l'antic Centre Excursionista, es convertirà en el Centre Valencià d'Estudis i Conservació del Patrimoni del Còmic. L'Ajuntament de València i el Vicerectorat de Cultura col·laboraran en la gestió i coordinació de les activitats d'aquest nou espai cultural situat al cor del barri del Carme. A més, la planta baixa albergarà la Biblioteca Municipal Carles Ros. Ibáñez i el director de la Càtedra d'Estudis del Còmic i de l'Aula del Còmic de la Universitat de València, Álvaro Pons, l'han presentat aquest matí en conferència de premsa.

El Centre Valencià d’Estudis i Conservació del Patrimoni del Còmic serà un centre de nova creació promogut per la Regidoria d'Acció Cultural, l'objectiu de la qual serà contribuir a la divulgació i conservació del patrimoni del còmic, fonamentalment de la rica tradició produïda a la Comunitat Valenciana, però també del còmic produït a la resta d'Espanya. L'Ajuntament de València, a través de la Regidoria d'Acció Cultural, i la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Cultura, establiran una col·laboració per a la gestió i coordinació de les activitats, així com per a la dotació i ampliació de les col·leccions de còmic. En aquest sentit, l'Aula del Còmic hi tindrà un paper fonamental.

La regidora d'Acció Cultural, Maite Ibáñez, ha explicat que “serà un centre de referència del còmic a escala local i nacional, el primer centre públic a Espanya d'aquestes característiques”, ha ressaltat, en el qual “durem a terme tasques d'arxiu i conservació del patrimoni cultural i creatiu del còmic, recerca, formació i divulgació”. “Encara que el còmic valencià està tenint un reconeixement cada vegada més gran i una presència activa en la programació de museus i biblioteques, no disposem d'un centre que assegure la conservació i l’estudi d'aquest immens patrimoni creatiu i cultural”.

A continuació, Ibáñez ha detallat les línies fonamentals de treball. En primer lloc, seran objectius fonamentals del centre vetlar per la conservació de col·leccions de publicacions de còmic que s'han donat a Espanya i, especialment, a la Comunitat Valenciana, des del segle XIX, així com per la preservació dels materials creatius (originals, esbossos, guions, documentació…). En paraules d'Ibáñez, “pretenem contribuir amb això a la posada en valor dels creadors i creadores de còmic”.

En segon lloc, serà objectius del centre promoure la recerca en el camp dels estudis del còmic des de perspectives transversals, amb especial incidència en les línies que desenvolupen temes com la visibilització de la creació de la dona i la seua representació en l'àmbit de la historieta o la promoció de la creació valenciana. També tindrà per objectiu assessorar i oferir serveis de consulta per a la realització de projectes de recerca en l'àmbit de la historieta i oferir accés al fons documental que es construïsca al centre, així com afavorir la digitalització dels fons per a la seua conservació i consulta

En tercer lloc, es pretén impulsar la formació, a través de la realització de cursos, xarrades, conferències i activitats formatives en l'àmbit del còmic.

Finalment, serà objectiu del centre la divulgació, mitjançant exposicions, l'assessorament en el disseny d'exposicions sobre còmic, el préstec de materials per a iniciatives expositives i la posada en marxa de publicacions sobre l'àmbit de la historieta.

Pel seu torn, el director de la Càtedra d'Estudis del Còmic i de l'Aula del Còmic de la Universitat de València, Álvaro Pons, ha posat en relleu la importància que el novè art ha tingut per a la Comunitat Valenciana al llarg de la seua història recent. “Tant des del punt de vista industrial com des de l'artístic, la historieta ha tingut un profund arrelament en la societat, fins al punt d’esdevenir marca visible de la seua creativitat”. “Una relació que trobem ja en les primeres dècades del segle XX, però que ha tingut una consolidació evident a partir de la Guerra Civil espanyola amb la popularització del quadernet d'aventures, quan el còmic es va configurar durant la postguerra com una forma d'entreteniment massiu”. Pons ha explicat que “als anys 70 i 80, València va tornar a ser focus inqüestionable del còmic mundial gràcies a l'anomenada Nova Escola Valenciana, una generació de joves autors que va plantejar una profunda renovació estètica de la historieta des del profund respecte al seu passat”. “En ple segle XXI, el còmic valencià torna a tenir una brillantor extraordinària, gràcies a autors i autores que s'han consagrat com a estendard del còmic espanyol al món, com Paco Roca, Ana Penyas, Cristina Durán i Miguel Ángel Giner, Nuria Tamarit o Laura Pérez”.

Pons considera que aquesta importància del còmic valencià no ha passat desapercebuda a les institucions valencianes, perquè tant la Generalitat Valenciana, a través de la Biblioteca Valenciana i l'IVAM, com la xarxa de museus de la Diputació estan impulsant un reconeixement cada vegada major, atresorant col·leccions d'originals, comprant obra d'alguns autors valencians o realitzant algunes exposicions, però no hi ha cap institució que centralitze la recerca i la conservació del patrimoni de la historieta. És per això que aquest nou projecte és molt important i il·lusionant”. “És fonamental que les col·leccions particulars de còmic d'aquells col·leccionistes que vulguen donar els seus exemplars, tinguen en aquest espai el seu lloc adequat de conservació, perquè aquest patrimoni artístic no continue desapareixent i caient en l'oblit”.

File in: