La Universitat de València promou el Dret a l'Educació amb un projecte de cooperació en una escola de Mali

  • Cooperation Department
  • November 21st, 2018
 
Xiquets a un aula de l'escola d'Indielou
Xiquets a un aula de l'escola d'Indielou

Coincidint amb la celebració del Dia Universal del Xiquet dimarts passat, 20 de novembre, i en el marc de la II Setmana d'Activitats Complementàries de la Facultat de Magisteri, el Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura ha presentat en la Facultat el projecte de cooperació ‘Educar en entorns desfavorits: El cas de l'escola Indielou de Bamako (Mali)’.

Finançat a través del programa ‘0,7, Una Nau de Solidaritat’ que gestiona l'Àrea de Cooperació de la Fundació General, l'alumnat i personal docent i administratiu del centre ha pogut conèixer de primera mà, a través dels seus tècnics i coordinadors, aquest projecte que garanteix el Dret a l'Educació dels xiquets de l'escola Indielou i que posa en relleu la labor que realitza la Universitat de València en matèria de cooperació.

“Hem tractat de millorar les competències lingüístiques de l'alumnat i formar en didàctiques bàsiques al professorat, en la majoria d'ocasions sense cap tipus de titulació oficial ni capacitació, incorporant diferents metodologies educatives i posant l'accent principalment en l'impacte comunicatiu”, explica el professor d'aquest departament Xavier Mínguez, que ha participat sobre terreny en el projecte.

L'escola Indielou, en el poble de Kalaban Koro, pròxim a la capital malià de Bamako, és un centre dirigit a alumnat amb pocs recursos que ja venia rebent el suport de la Fundació Veus per al Desenvolupament. “La nostra col·laboració amb la Fundació parteix d'octubre de 2015, any en què decidim conjuminar esforços i transferir coneixements des de la Universitat per a millorar la qualitat de la docència de Indielou. A través de la llengua es poden viure les cultures i treballar la multiculturalitat”, afirma María Alcantud, professora coordinadora del projecte.

A partir d'una primera fase d'avaluació de les característiques del centre, feta durant el primer any, es va constatar l'escassa formació del professorat de primària i es va traçar un pla d'acció. “Dissenyem un cicle de formació de tres anys amb la idea d'elaborar un material que fóra útil per a altres escoles amb característiques similars, tant en Mali com en altres parts del món. A més, es va facilitar al professorat un curs de formació a través del CAP (Centre d’Aptitude Pedagogique) i es va dur a terme el llibre Molt més que el Pays Dogon. Contes de Mali, un llibre sobre el taller d'escriptura creativa que es va realitzar en el marc de la formació”, ha afegit Alcantud.

En la segona fase s'ha continuat amb l'enfocament comunicatiu de la formació i també s'ha centrat l'atenció en el treball per projectes: “els ensenyem a seguir certa planificació, a la qual no estaven acostumats. A més de l'escassa formació dels docents ens vam adonar que estaven impartint la docència en francès, no obstant açò els alumnes es comunicaven entre ells en la llengua local, el bambara, que al mateix temps tampoc sabien llegir ni escriure”, afirma Xavier Mínguez.

A més de realitzar el condicionament i millora de les instal·lacions de l'escola, i entre altres accions, es va facilitar l'accés a l'escola de famílies sense recursos, es va habilitar un aula per a Educació Infantil, un espai com a biblioteca i sala d'ordinadors, així com la donació de llibres i ordinadors. “Tenir ordinadors permet obrir-se al món, i realitzar activitats d'intercanvi i aprenentatge de llengües amb altres centres en altres països”, expressa Alcantud.

“Conclourem el projecte i aquesta tercera fase amb una visita a Mali al maig per a analitzar l'impacte real de totes les mesures adoptades i a partir d'ací elaborar material i un model que exportar i replicar en llocs i centres de condicions similars”, matisa Mínguez.

La iniciativa en l'escola Indielou s'emmarca en el projecte TALIS (Ensenyament i Adquisició de Competències Solidàries i Interculturals a través de les Llengües i la Literatura), un projecte del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura d'innovació educativa, intercultural i solidària, iniciada en 2009 que es caracteritza pel seu enfocament interdisciplinari, i intersectorial.

El Programa 0,7 de la Universitat de València

El Programa `0,7 Una Nau de Solidaritat’, que convoca el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat de València, està dirigit per la Comissió 0,7, creada en 1995 amb la missió d’establir les línies generals d’actuació en matèria de cooperació al desenvolupament de la Universitat de València; distribuir el pressupost 0’7 que s’obté del 0’7% del pressupost de la Universitat, així com amb caràcter voluntari del 0’7% de les nòmines del seu personal i de les taxes de matrícula dels seus estudiants entre els diversos programes de cooperació; controlar i supervisar aquest pressupost; i preparar i resoldre convocatòries de projectes propis de cooperació.