Marta Pla: 'En un únic mes al RCC Harvard aprenguí moltíssim en el meu camp, era com haver fet tres masters intensius'.

 
Marta Pla

Marta Pla, professora del departament de Didàctica de la Matemàtica de la Facultat de Magisteri, va formar part d'un grup de la Universitat de València que va estar el passat mes de juliol al Reial Col·legi Complutense (RCC) d'Harvard gràcies a una de les beques per a estades curtes que ofereix RCC.

Com vas conèixer l'existència del RCC at Harvard University?
A través de la meua companya de departament Irene Ferrando. Ella ja havia tingut contacte amb els que després serien els nostres companys del Study Group SiMiS' i em va parlar del grup de treball que s'estava formant i de la possibilitat de demanar una beca a l'RCC per seguir treballant amb el professor Jon Star de la GSE de Harvard.

Què et va portar a decidir-te a fer una estada al RCC Harvard?
La gran oportunitat de començar a treballar amb tot el grup de treball que estàvem formant i sobretot tenir l'oportunitat de visitar i treballar amb gent de la Universitat de Harvard. Tot i que ja havíem tingut contactes amb el professor Jon Star durant la seua estada a Espanya l'any passat, era una oportunitat única per conèixer més gent i poder treballar amb ells d'una manera més directa.

Explica'ns breument la teua estada: quines feines vares desenvolupar, contactes que has realitzat, aprenentatge, experiències vitals ...
El treball que vam anar a desenvolupar a Harvard va ser l'inici d'una investigació que engloba 16 investigadors del camp de la didàctica de les matemàtiques, en particular sobre la forma d'ensenyar matemàtica en educació secundària. Durant la nostra estada a Boston, varem desenvolupar la primera versió del que serà el nostre treball en els propers anys i que ens servirà a tots com a punt de partida de diferents línies d'investigació tenint en compte les diferències geogràfiques i de context que tenim cada un dels components del grup SiMiS. Tenint en compte aquestes diferències, ens suposava un repte per a tots nosaltres trobar un punt de coincidència entre les nostres experiències, sensibilitats teòriques, etc., a l'hora de definir quina seria la base del nostre treball futur. He de reconèixer que, sent bastant novell en el camp de la didàctica de la matemàtica, aquest mes de treball amb els meus companys de SiMiS i amb tota la gent que varem conèixer durant la nostra estada m'han servit per créixer molt com a investigadora en l'àrea. La generositat que ha demostrat la qual la gent que més sabia sobre certs aspectes de la nostra feina a l'hora de instruir-als més "novells" ha estat una de les millors coses que em porto de la meva estada a Boston.

Com valoraries la teua estada al RCC Harvard University?
Cent per cent positiva. L'estada la vam aprofitar al màxim. Treballàvem de manera incansable tots els dies intentant aprendre, compartir, explicar i gaudir de cada cosa que sorgia en les interminables reunions de treball.

Què ha estat el més positiu?
La sensació amb la qual vaig tornar a Espanya. En un sol mes havia après moltíssim en el meu camp. Era com haver fet tres màsters intensius en un sol mes. Això sí, també sé que amb els meus companys del grup SiMiS cada experiència amb ells serà una nova oportunitat d'aprendre coses noves.

Et vas trobar amb alguna dificultat durant el temps que vas estar allà?
La dificultat lògica de viatjar un mes sense la família. També és cert que anant amb companys de departament com va ser el meu cas, la cosa es va fer molt més senzilla i infinitament més amena. Per la resta, des del RCC ens varen ajudar moltíssim amb qualsevol dubte o necessitat que tinguéssim de caràcter personal. Va ser tot molt senzill.

Repetiries l'experiència?
Absolutament si.

Què li diries a altres companys que estiguin plantejant-se la possibilitat d'anar al RCC Harvard University?
Que aprofiten l'oportunitat que t'ofereix el RCC per realitzar una estada si ja coneixen a algun professor de la Universitat de Harvard amb el que vulguen treballar i a més aprofiten per augmentar la xarxa de contactes d'investigació per seguir avançant cada un en el seu camp. És una oportunitat única que cal aprofitar.

Què ha aportat la teva estada al RCC Harvard University com diferencial en el vostre projecte?
En el nostre projecte hi treballen 16 persones de diferents universitats espanyoles i el professor Jon Star de la Universitat de Harvard. Teníem una idea de treball que es va anar gestant durant l'últim any, però la nostra estada ha estat fonamental per definir perfectament la primera versió del nostre projecte i així poder avançar en les nostres investigacions d'ara en endavant.

L'experiència que has viscut a Harvard, en quina mesura creus que està influint per millorar el teu àmbit de treball i, per extensió, el de tota la UV?
En el nostre departament som tres professors vinculats al grup SiMiS i una de les línies d'investigació que portàvem és la del "anàlisi de l'actuació del professor a les classes de matemàtiques". Aquesta línia, vinculada a la presència de diversos companys del departament tant en el màster de professorat de secundària com en el propi grau de magisteri ve a obrir una línia d'actuació dins del departament i per extensió de la universitat en un camp en el qual no s'havia treballat amb anterioritat, en la didàctica de les matemàtiques, a la Universitat de València.

This website uses proprietary and third-party cookies for technical purposes, traffic analysis and to facilitate insertion of content in social networks on user request. If you continue to browse, we consider that you are accepting its use. For more information please consult ourcookies policy