GIUV2017-393
El grup treballa des de 1999 en les següents àrees:
Heterogeneïtat del Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC), hem treballat a definir el número i estructura de les dimensions de continguts que caracteritzen els pensaments intrusos obsessius i a les obsessions clíniques, analitzar les característiques cognitives i metacognitives que diferencien aquestes dimensions, així com les seues implicacions per al diagnòstic i el tractament del TOC.
Models cognitius del TOC. Estem treballant a analitzar la validesa de diferents propostes cognitives explicatives del trastorn obsessivocompulsiu.
Transdiagnòstic.- Estem treballant a esbrinar quines variables o factors operen de manera transdiagnòstica en les diverses dimensions i/o subtipus del TOC i en altres trastorns de l'espectre emocional. Específicament ens centrem en l'estudi comparatiu de les intrusions mentals desagradables (IMD) amb continguts obsessius, dismòrfics, hipocondríacs, alimentàries, i relacionals, i les seues respectives conseqüències funcionals (i.e., valoracions, impacte emocional, interferència, i estratègies de neutralització/control).
Transculturalitat.- Estem treballat en la validesa transcultural del model...El grup treballa des de 1999 en les següents àrees:
Heterogeneïtat del Trastorn Obsessiu Compulsiu (TOC), hem treballat a definir el número i estructura de les dimensions de continguts que caracteritzen els pensaments intrusos obsessius i a les obsessions clíniques, analitzar les característiques cognitives i metacognitives que diferencien aquestes dimensions, així com les seues implicacions per al diagnòstic i el tractament del TOC.
Models cognitius del TOC. Estem treballant a analitzar la validesa de diferents propostes cognitives explicatives del trastorn obsessivocompulsiu.
Transdiagnòstic.- Estem treballant a esbrinar quines variables o factors operen de manera transdiagnòstica en les diverses dimensions i/o subtipus del TOC i en altres trastorns de l'espectre emocional. Específicament ens centrem en l'estudi comparatiu de les intrusions mentals desagradables (IMD) amb continguts obsessius, dismòrfics, hipocondríacs, alimentàries, i relacionals, i les seues respectives conseqüències funcionals (i.e., valoracions, impacte emocional, interferència, i estratègies de neutralització/control).
Transculturalitat.- Estem treballat en la validesa transcultural del model cognitiu explicatiu del TOC, i en l'actualitat estem examinant les IMD prèviament esmentades en diferents contextos culturals i religiosos (en connexió amb altres grups d'investigació del Canadà, Itàlia, l'Argentina, l'Iran, Israel, i Turquia).
Espectre O-C.- Estem treballant a examinar la validesa comparativa (en termes psicopatològics) de les diverses propostes actuals en relació amb els trastorns de l'espectre O-C, específicament, les derivades del DSM-5, les que es proposen des de l'OMS (CIE-11), i les que es proposen des de la investigació cognitiva psicològica (e.g., propostes de continus disfòria vs. eufòria i evitació del mal/compulsivitat vs. impulsivitat/NJREs). De manera específica, ens centrem en l'estudi del TOC, el trastorn dismòrfic corporal, la hipocondria i l'anorèxia nerviosa (psicopatologia, diagnòstic i tractament).
Tractament.- Hem treballat en la posada a prova d'un programa de tractament cognitiu (TCE), derivat de les teories cognitives del TOC i, específicament, dissenyat per a aquest trastorn. Hem comparat la seua eficàcia amb la de l'Exposició amb Prevenció de Resposta; hem analitzat l'eficiència en l'aplicació del tractament i comparat l'aplicació en format grupal i individual; així com segons la mena d'obsessions i compulsions. En els últims anys estem desenvolupant, explorant i posant a prova procediments de realitat virtual que puguen suposar un suport als tractaments convencionals.
Relacions familiars.- Estem examinant si les creences disfuncionals que mantenen els pares sobre les intrusions mentals desagradables de contingut obsessiu, hipocondríac, i dismòrfic, tenen algun impacte/influencia sobre les dels seus fills.
Estigma: Hem tractat de lluitar contra l'estigma associat a les malalties mentals en general, i a les de l'espectre O-C en particular, mitjançant la disseminació dels coneixements actuals i les possibilitats de tractament eficaç i recuperació d'aquests trastorns. Hem treballat en totes aquestes línies gràcies, entre altres coses, al finançament obtingut en convocatòries competitives d'àmbit nacional (Projectes BSO2002-02330; SEJ2006/03893-PSIC; PSI2009-10957;PSI2010-18340; PSI2013-44733-R) i Autonòmic (GVAE2007-011; AE/07/022; SMI 6-2008;SMI 3/2008; PROMETEU 2013/066). Hem publicat més de 50 articles en publicacions científiques d'impacte, i realitzat més de 100 presentacions en congressos nacionals i internacionals amb comité de selecció. S'han defensat 13 Tesis Doctorals vinculades amb els objectius del grup i dirigides per la responsable d'aquest, de les quals 5 van obtindre el premi extraordinari en les seues respectives convocatòries.
[Llegir més][Ocultar]
[Llegir més][Ocultar]
- Aprofundir en la perspectiva transdiagnòstica del TOC. Concretament, l'objectiu és l'avaluació de les variables o els factors que operen de manera transdiagnòstica en els subtipus de TOC i en altres trastorns de l'espectre emocional (trastorns d'ansietat i de l'estat d'ànim).
- Examinar la validesa de les diverses propostes actuals amb relació als trastorns de l'espectre O-C. De manera específica, ens centrem en l'estudi del TOC, el trastorn dismòrfic corporal, la hipocondria i l'anorèxia nerviosa pel que fa a psicopatologia, diagnòstic i tractament.
- Anàlisi transcultural de les intrusions mentals desagradables. Concretament, es proposa l'objectiu de comparar les intrusions esmentades en diferents contextos culturals i religiosos propis d'Espanya, Canadà, Itàlia, Argentina, Iran, Israel i Turquia.
- Lluitar contra l'estigma associat a les malalties mentals en general ia les de l'espectre O-C en particular, mitjançant la disseminació dels coneixements actuals i les possibilitats de tractament eficaç i recuperació d'aquests trastorns. Disseny i impartició de tallers formatius i informatius a població general, estudiants, professors i professionals sanitaris no especialistes en salut mental a través de l'ús de noves tecnologies.
- implementació de les noves tecnologies als trastorns de l'espectre O-C. Específicament, els objectius plantejats són (6.1) el disseny i (6.2) la validació de noves maneres de dispensació de TCC per als trastorns de l'espectre O-C, específicament, Realitat Virtual i aplicacions per a mòbils (App) que facilitin la dispensació de la TCC i la seva disseminació. Heterogeneïtat del TOC, Espectre O-C, Transdiagnòstic, Transculturalitat, Lluita contra l'estigma, implementació de tractaments eficaços, Models cognitius.
- L'objectiu principal del grup I'TOC és la millora de les eines per al diagnòstic, la prevenció i el tractament del TOC, així com d'altres trastorns inclosos a l'espectre obsessivocompulsiu, mitjançant la comprensió de les variables etiopatogèniques involucrades. Aquest objectiu general es recolza en els objectius específics següents que corresponen a cadascuna de les línies de recerca que actualment desenvolupa el grup de recerca:
- Anàlisi de l heterogeneïtat del TOC i models cognitius explicatius. Mes concretament, (1.1) valorar si els diferents subtipus simptomàtics es deuen a diferències en els factors etiopatogènics; (1.2) avaluar si els subtipus de TOC responen de forma diferent als tractaments psicològics empíricament validats (i.e., Teràpia cognitivoconductual, TCC); (1.3) si la comorbiditat també és específica de cada subtipus.
- Analitzar diferents propostes cognitives explicatives del TOC (model basat en les valoracions disfuncionals versus confusió inferencial) tenint en compte el context d'aparició d'intrusions/obsessions, el mateix, variables cognitives i el contingut dels pensaments.
- Heterogeneitat del trastorn obsesiu-compulsiu.Analitzar si les diferents manifestacions simptomàtiques del TOC són: a) conseqüència de factors etiopatogènics diferents, b) responen de manera diferent als tractaments psicològics empíricament validats (p. e., teràpia cognitivoconductual, TCC) i c) presenten una comorbiditat diferent.
- Transdiagnòstic.Esbrinar quines variables o factors operen de manera transdiagnòstica en les diverses dimensions i/o subtipus del TOC i en altres trastorns de l'espectre emocional (trastorns d'ansietat i de l'estat d'ànim). Específicament centrem l'estudi en les intrusions mentals desagradables (IMD).
- Espectre O-C.Validesa comparativa de les diverses propostes sobre els trastorns que cal incloure en l'espectre obsessivocompulsiu.
- Transculturalitat de les IMD.Examinar les variants transculturals de les IMD amb continguts obsessius, dismòrfics, hipocondríacs i alimentaris.
- Lluita contra l'estigma de les malalties mentals.S'ha desenvolupat l'app esTOCma per a lluitar contra l'estigma associat a les malalties mentals en general i a les de l'espectre O-C en particular, mitjançant la disseminació dels coneixements actuals i les possibilitats de tractament eficaç i recuperació d'aquests trastorns. https://estocma.blogs.uv.es/
- Nous tractaments per als trastorns obsessiu-compulsius.Dissenyar i validar noves maneres de dispensació de teràpia cognitivoconductual (TCC) per als trastorns de l'espectre obsessivo-compulsiu, específicament, realitat virtual i aplicacions per a mòbils (app) que faciliten la dispensació de la TCC i la seua disseminació.
- Models cognitius del trastorn obsesiu-compulsiu.Analitzar les diferents propostes cognitives explicatives del TOC (model basat en les valoracions disfuncionals versus confusió inferencial) en relació al context d'aparició d'intrusions/obsessions, el jo, variables cognitives i contingut dels pensaments.
| Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
|---|---|---|---|
| MARIA RONCERO SANCHIS | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
| Equip d'investigació | |||
| GEMMA GARCIA SORIANO | Membre | Universitat de València | Catedràtic/a d'Universitat |
| SANDRA ARNAEZ SAMPEDRO | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
| MARÍA ELENA CABEDO BARBER | Membre | Universitat de València | Associada/associat Assistencial Ciències Salut |
| YULIYA SAMAN - | Membre | Universitat de València | Personal Investigador |
| MARTA CORBERAN VALLET | Membre | Universitat de València | Personal Investigador/a |
| LAURA CARRATALA RICART | Membre | Universitat de València | Personal Investigador |
| ANGEL CARRASCO TORNERO | Col·laborador-a | Hospital Universitari i Politècnic La Fe | Investigador-a doctor-a |
| BELEN PASCUAL VERA | Col·laborador-a | Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED | Professor-a |
| GEMA DEL VALLE DEL VALLE | Col·laborador-a | Agència Valenciana de Salut | Facultatiu-va |
| JOSE LOPEZ SANTIAGO | Col·laborador-a | Servicio de Salud de Castilla-La Mancha-SESCAM | Facultatiu-va |
| Mª ANGELES RUIZ FERNANDEZ | Col·laborador-a | Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED | Catedràtic-a d'universitat |
| ODALIS ISABEL MERCHAN VARAS | Col·laborador-a | Universitat de València - Estudi General | Estudiant-a de doctorat UVEG |
| ODALIS ISABEL MERCHAN VARAS | Col·laborador-a | Universitat de València | Personal Investigador |
- Otras actividades sanitarias.
- Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics
- REALITAT VIRTUAL
- ESPECTRE O-C
- TDC
- TOC
- CONTEXT
- DIMENSIONS
- SUBTIPUS
- INTRUSIONS MENTALS NO DESITJADES
- INTRUSIVITAT
- TRANSDIAGNÒSTIC
- CREENCES DISFUNCIONALS
- INTRUSSIONS MENTALS
- TRANSCULTURALITAT
- ESPECTRE OBSESSIU
- ESTIGMA
- TERÀPIA COGNITIU-CONDUCTUAL
- TRACTAMENTS PSICOLÒGICS
- CONFUSIÓ INFERENCIAL
- SÍ MATEIX
- VALORACIONS DISFUNCIONALS






