Logo de la Universitat de València Logo Recerca i Transferència Logo del portal

Interacció i augmentació de dades - DINA

Referència del grup:

GIUV2021-516

 
Descripció de l'activitat investigadora:

El grup de recerca d'Interacció i Augmentació de Dades (DINA) de la Universitat de València investiga la interfície entre les dades i els humans, centrant-se en l'anàlisi, l'augment (gràfics avançats) i l'accés a través de diversos paradigmes d'interacció (Realitat Augmentada, Realitat Virtual, etc). Les dades poden ser de molt diversa índole, representar conceptes molt diferents, amb diferents escaldats, dimensions, significats i fins i tot incerteses. La correcta visualització d'aquests ajuda l'ésser humà a comprendre'n la naturalesa, el significat i l'abast. A més, les dades poden procedir de diverses fonts dinformació. A DINA, s'atén amb especial interès les tècniques de processament d'imatge (incloent-hi imatges multibanda) i d'intel·ligència artificial per extreure informació de les imatges emprant diverses tècniques (segmentació, extracció de característiques, quantificació, classificació i reconeixement, etc.). Pel que fa a l'àrea d'aplicació, DINA es focalitza principalment en el patrimoni digital cultural i constitueix un espai col·laboratiu altament interdisciplinari.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • investigació en la visualització de dades, atenent tant la naturalesa de les dades com les variables viduals i el factor humà
  • investigació a l'Anàlisi espacial i visualització de dades georeferenciades
  • investigació en el disseny de mapes temàtics enriquits amb gràfiques.
  • investigació en paradigmes d'interacció (RV i RA) per enriquir la visualització de les dades, proposant noves maneres d'accedir-hi.
 
Línies d'investigació:
  • Patrimoni Cultural Digital.La línia de recerca en patrimoni cultural digital se centra en utilitzar tecnologies digitals per documentar, conservar, analitzar i difondre béns culturals materials i immaterials. Inclou tècniques com digitalització 3D, fotogrametria, escàner làser, visió per computador, realitat virtual i bases de dades semàntiques per preservar obres, monuments, jaciments i tradicions, facilitant-ne l'estudi científic, la restauració i l'accés públic sense posar en risc els originals. Des de DINA, col·laborem amb altres grups de recerca per posar en pràctica aquestes tècniques de manera conjunta.
  • Processament d'imatge multiespectral i intel·ligència artificial.La línia de recerca en processament d'imatge multiespectral i intel·ligència artificial se centra en l'anàlisi automàtica d'imatges captades a múltiples bandes de l'espectre (visible, infraroig, tèrmic, hiperespectral) mitjançant tècniques de visió per computador i aprenentatge automàtic. El seu objectiu és extreure informació física, química o estructural no visible a l'ull humà, permetent la detecció, la classificació, la segmentació i la predicció de patrons complexos en grans volums de dades.
  • Visualització de dades.Explorar la relació que es percep entre els tipus de dades (contínues, discretes, categòriques, etc.) i les variables estètiques (forma, mida, color, etc.). Disseny i implementació de noves propostes de gràfics, grafs i mapes per a la representació visual de dades.
  • Realitat Virtual.Disseny i implementació d'entorns immersius mitjançant tecnologia de realitat virtual. Exploració de dispositius i maquinari per a la interacció amb l'entorn virtual. Disseny gràfic i implementació d'algoritmes per visualitzar dades (per exemple, científiques) en l'entorn virtual, així com metodologies per interactuar-hi.
  • Ontologies.Disseny i implementació de grafs per al mapatge de dades. Preprocessament de dades per a homogeneïtzar-les. Tractament de termes segons tesaurus. Establir relacions semàntiques entre les dades. Gestió de bases de dades. Visualització de grafs.
  • Interacció.Disseny i implementació d'interfícies gràfiques, integrant-hi la visualització de dades a través de gràfics i mapes. Estudis d'usabilitat per millorar les interfícies, tenint en compte les necessitats dels diferents públics objectiu.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
CRISTINA PORTALES RICARTDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
ESTER ALBA PAGANCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
VICENTE JAVIER SEVILLA PERISCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
JORGE SEBASTIAN LOZANOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MANUEL PEREZ AIXENDRICol·laborador-aUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
SERGIO CASAS YRURZUMCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA DEL MAR GAITAN SALVATELLACol·laborador-aUniversitat de ValènciaPersonal Investigador/a
PABLO CASANOVA SALASCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociat/da Unversitat
PABLO CASANOVA SALASCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociat/da d'Universitat
ARABELLA LEON MUÑOZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
ALVARO SOLBES GARCIACol·laborador-aUniversitat de ValènciaAjudant Dr/Dra
LAYA TARGA HERNANDEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
ESPERANZA VILLUENDAS FERRICol·laborador-aUniversitat de ValènciaPersonal Investigador/a
 
CNAE:
  • Educación universitaria
 
Estructura associada:
  • Institut Univ. de Robòtica i TIC (IRTIC)
 
Paraules clau:
  • Interacción
  • VISUALITZACIÓ
  • ANÀLISI AUTOMÀTICA
  • USABILITAT
  • REALITAT VIRTUAL
  • AVALUACIÓ
  • GRÀFICS
  • APRENENTATGE PROFUND
  • SIMULACIÓ
  • DADES
  • GRÀFIC
  • GRAF
  • MAPA
  • ONTOLOGIES
  • RELACIONS SEMÀNTIQUES
  • TESAURES
  • INTERFÀS GRÀFICA
  • DIGITALITZACIÓ 3D
  • FOTOGRAMETRIA
  • CONSERVACIÓ VIRTUAL
  • GESTIÓ SEMÀNTICA DEL PATRIMONI
  • IMATGE MULTIESPECTRAL I HIPERESPECTRAL
  • SEGMENTACIÓ ESPECTRAL
  • FUSIÓ DE DADES